Styra ställdon växlande relä

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Re: Styra ställdon växlande relä

Inlägg av Xyzzy »

Nu har jag allt nerpackat i flyttlådor i ett par månader till men ska hålla koll om jag hittar någon av de jag har. Kan isf skicka dig en så får du prova!?
Vad tror du, räcker en "knackning" med knoge/fingerled, eller behövs mer? (min uppfattning av vad de jag tänker på, kan motsvara)
JohanWsthlm
Inlägg: 157
Blev medlem: 11 september 2015, 09:30:33

Re: Styra ställdon växlande relä

Inlägg av JohanWsthlm »

Va snällt!

Jag tror det räcker med en knackning om man gör den på själva flottören (gul ring på bilden).

På röret tror jag det krävs lite mer kraft än en knackning. Flyttar man röret lite så följer pumpen med och vattnet, vågen puttar/skakar till flottören.

Det kanske skulle gå att sätta en magnet (inkapslad på själva flottörhuset). Flottören är någon form av magnet. Korken i röret flyter upp och aktiverar en magnet i överdelen av flottören. Det borde vara någon form av magnet. Kanske den kan aktiveras på något sätt av en elektronisk magnet som jag monterar på huset.
FC77FBD8-F65B-4900-BEA7-64B88339C88D.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Styra ställdon växlande relä

Inlägg av prototypen »

Men Johan, du har en stor ”magnet” där nere i brunnen som troligen skakar ganska bra, låt ett relä starta motorn en sekund eller två på pumpen så rör sig flottören och det blir nog en svallvåg också.

Sedan vill jag bara protestera mot kopplingen med växlande relä, risken finns för ljusbåge mellan plus och minus när relät växlar.
Det behövs ett relä som bryter strömmen före det växlande relät när det växlande växlar så det växlande kan växla strömlöst.

Protte
Skriv svar