Tvn dog

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Maalobs
Inlägg: 1299
Blev medlem: 3 februari 2005, 14:35:15
Ort: Stockholm

Re: Tvn dog

Inlägg av Maalobs »

Alfred G skrev:Jag fattade nada av den där sidan service manual, varken språket eller hur den var tänkt.
Scrolla neråt på sidan tills du ser knappen Download.
Klicka på den knappen.
Alfred G
Inlägg: 16
Blev medlem: 5 december 2019, 20:33:50

Re: Tvn dog

Inlägg av Alfred G »

Maalobs skrev:
Alfred G skrev:Jag fattade nada av den där sidan service manual, varken språket eller hur den var tänkt.
Scrolla neråt på sidan tills du ser knappen Download.
Klicka på den knappen.
Se där ja, nu blev det intressant. Tack.
Alfred G
Inlägg: 16
Blev medlem: 5 december 2019, 20:33:50

Re: Tvn dog

Inlägg av Alfred G »

https://video.search.yahoo.com/search/v ... tion=close
Hädanefter blir det yahoo när jag söker något.
Ger ju lite hopp men som någon skrev, det kan vara bra att veta varför en komponent gått sönder.
Alfred G
Inlägg: 16
Blev medlem: 5 december 2019, 20:33:50

Re: Tvn dog

Inlägg av Alfred G »

Suck. Mainboard var kass, skulle kosta mer än 3 tusen att ersätta, om det ens gick att få tag på.
Har en annan fråga.
Kan antennförstärkare ha sönder en tv? En annan tv, också philips men äldre började jäklas genom att tappa bilden, bara ljudet hördes. Antennförstärkaren är ny, blev inbytt då den gamle dog i ett åskväder. Konstigt att även denna tv brakar ihop, och just på det antennuttaget.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3522
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Tvn dog

Inlägg av breflabb »

Tyvärr, Philips är inte som det var en gång i tiden.
Antennförstärkare kan inte köra sönder en TV, tvärtom kan den ibland rädda en TV om åskan
går in via antenn. Din andra TV utan bild kan vara bakgrundsbelysningen som är väck.
Starta Tv-en och belys skärmen med en stark lampa och titta om du ser något innehåll.
Gör du det då är bakgrundsbelysningen väck. Annars är det moderkortet väck på den också(Inte ovanligt)
Alfred G
Inlägg: 16
Blev medlem: 5 december 2019, 20:33:50

Re: Tvn dog

Inlägg av Alfred G »

breflabb skrev:Antennförstärkare kan inte köra sönder en TV,
Tänkte om det var fel i förstärkaren, överslag eller så, kan man mäta signalen på nåt vis?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Tvn dog

Inlägg av mrfrenzy »

Om åskan tar sönder antennförstärkaren så är det ju inte osannolikt att TVn fick sig en smäll samtidigt.
Alfred G
Inlägg: 16
Blev medlem: 5 december 2019, 20:33:50

Re: Tvn dog

Inlägg av Alfred G »

mrfrenzy skrev:Om åskan tar sönder antennförstärkaren så är det ju inte osannolikt att TVn fick sig en smäll samtidigt.
Tänkte jag med, så jag frågade om det på verkstaden. De sa att det i så fall skulle visat sig tidigare, inte 4 mån senare.
Men nu när jag pratade med dem igen lät det som att åskan kan göra skada som visar sig långt senare. Hur som helst, tvn är död.
Skriv svar