Phoenix-kontakter önskas

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Phoenix-kontakter önskas

Inlägg av Spisblinkaren »

Om jag tolkar Er rätt så har de 250VDC som Phoenix bestämt för sina kontakter mest med säkerhet att göra, eller?

För plaster har c.a 30kV/mm i dielektrisk styrka, vill man ligga på 33% av det för att försäkra sig om att det inte blir nåt överslag så innebär 100mil c.a 30kV i spänningstålighet :)

Jag börjar således fatta att allt har med olika säkerhetskrav att göra och inte risken för överslag.

Tack för den informationen för då kan jag lugnt tom köra 64-polig EU-kontakt (specad till knappt 200VDC) som kontakt för mina 800VDC (här kan man ju hoppa över en pinne om man vill).

MVH/Roger
PS
Blev så konfunderad över dom låga spänningarna, men nu fattar jag :) Jag är inte helt ointresserad av Phoenix/Wurth för det ger ett mer gediget intryck och en bättre och säkrare design att slussa vidare +/-250V från den ena 3P-kontakten till ett kort och 0-800V från den andra 8P-kontakten till ett annat kort. Det enda som ointresserar är priset :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Phoenix-kontakter önskas

Inlägg av TomasL »

Men du måste räkna på avståndet mellan lödpinnarna och avståndet mellan lödöarna, det är de avstånden som är intressanta.

Plasten i sig tål säkert ett antal kV, avståndet mellan öarna inte riktigt så mycket.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Phoenix-kontakter önskas

Inlägg av Spisblinkaren »

Det är ju sant, tänkte inte på det.

Men FR4 som det oftast handlar om har nog inte sämre dielektrisk styrka än ordinära plaster samtidigt som väl åtminstone 1mm "luft" blir kvar mellan paddarna varvid vi är nere på 10kV :)

Några futtiga 250V innan överslag handlar det i alla fall inte om.

MVH/Roger
PS
Vänta nu, paddarna ligger OVANPÅ kortet och de facto i luften/lacken, då är vi eventuellt plötsligt nere i 1kV. Lack har dock troligtvis bättre dielektrisk styrka än luft så 1kV är att betrakta som ett absolut minimum.
Skriv svar