Trimma frekvenser gammal militär komradio

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2163
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Trimma frekvenser gammal militär komradio

Inlägg av LeCanard »

Den här gamla simulatoranläggningen hade inga frekvenser ( förutom LF).. hela rasket var trådbaserat. Med gigantiska kabelkanaler gjorda av plankor. Nånting som fpk ( betyder INTE fotpatrullerande konstapel !) Hagström basade över. Det fanns en till någonstans i norra delen av landet
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2163
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Trimma frekvenser gammal militär komradio

Inlägg av LeCanard »

Biker skrev:
C600 och bärbara P300 är dock väldigt svårproggade för man måste promma dom och ha rätt styrkristaller , efterföljande Niros/Ericsson P502/C52 täckte hela bandet t.ex 66-88 - bara och kör med dator.

En annan fördel var att alla radiostationer var likadant proggade , en radiobil kunde köra från Göteborg till Sundsvall och bara mata in områdeskod och då var allt klart med direktval mot
ledningscentral t.ex , med gamla C600 fick dom ratta in kanal och knappa in anrop.

I nödfall fick dom trycka på larmanrop som tutade ccir på kanalerna runt till en bas svarade :mrgreen:

Vill någon leka med CCIR så har jag en drös med tonspolar som behöver en ny husse !

Nu känner jag att mina inlägg blir för mycket off topic och ligger lågt ett tag.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6119
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Trimma frekvenser gammal militär komradio

Inlägg av Biker »

Kanske ot men finns ju kevlänge.se samt rpsradio.se och div facebookgrupper med komradio som kanske vill ha det innan soptunnan - ska finnas nåt museumradionät (s70m)uppe också på andra frekvenser.

Ha tonspolar låter verkligen som gamla S70 med treton :tumupp:

Gamla radions front innan C600 alltså 70 tal frammåt nästan iaf 1995 nått med tumhjul för kanal och anrop och godisfärgade(olika färger) knappar nedtill är guld värda idag - hyfsat med stålar då folk som renoverar gamla radiobilar betalar bra tydligen
Bjaellerud
Inlägg: 1443
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Trimma frekvenser gammal militär komradio

Inlägg av Bjaellerud »

Det jag menade me R70 är en sådan här: http://privat.bahnhof.se/wb904570//miltel/R70/
Och det är till den jag önkade mig ett kopplinschema.

Roy
Skriv svar