Trimma frekvenser gammal militär komradio

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Leemaromeo
Inlägg: 8
Blev medlem: 1 december 2019, 11:09:17

Re: Trimma frekvenser gammal militär komradio

Inlägg av Leemaromeo »

HA. HA. HA.
Bjaellerud
Inlägg: 1443
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Trimma frekvenser gammal militär komradio

Inlägg av Bjaellerud »

Nerre hade ett citat som säger att RA-421 hade mycket god frekvensnoggrannhet etc pga av modern frekvensyntes.
Detta skall då jämföras med samtida radiotationer, som var frisvängande och som man tvingdes kalibrer mot en kristallkalibtaor för varje frekvensbyte.
Att det ändå var rätt stor onoggrannhet tyder det stora kanalavståndet ändå på, och att dessa apprater krävde minst årligt underhåll och trimning.
Låt oss säga att god frekvenstabilitet betyder +-5 kHz eller mer.....
Dagens frekvensynteser som får plats i en sockerbit håller mindre än +-0,5 kHz....
Och behöver inte service, ja går den hädan får man köpa en ny.

Vad kan då en RA-421 ha kostat på 60 talet?
Astronimiskt och säkert över 100 000 kr då.
En vanlig komradio till en taxibil kostade nog 20 000 kr.

Styrkan för en RA-421 och även samtida RA-145 bärbar, (släpbar) var väl den gröna färgen som gjorde dem "osynliga", och det kraftiga höljet som tålde regn snö och omild behandling.

Roy
Leemaromeo
Inlägg: 8
Blev medlem: 1 december 2019, 11:09:17

Re: Trimma frekvenser gammal militär komradio

Inlägg av Leemaromeo »

Hehe
Ja så är det nog
Min är väldigt välbehållen iallafall och har nog klarat hagelstormen :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32562
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Trimma frekvenser gammal militär komradio

Inlägg av säter »

Teknikern skrev:RA135
RA130, var det någon släkting?
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6119
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Trimma frekvenser gammal militär komradio

Inlägg av Biker »

Leemaromeo skrev:Hehe
Ja så är det nog
Min är väldigt välbehållen iallafall och har nog klarat hagelstormen :)
En R70 om vill ha ett härke med 69MHz kanaler i bänken - också samlarradio
Leemaromeo
Inlägg: 8
Blev medlem: 1 december 2019, 11:09:17

Re: Trimma frekvenser gammal militär komradio

Inlägg av Leemaromeo »

Jag vill ha en R70
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6119
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Trimma frekvenser gammal militär komradio

Inlägg av Biker »

Leemaromeo skrev:Jag vill ha en R70
Man kan säkert fortfarande snubbla över dom som hos typ kommun och andra som hade den i skyddsrum - gratis.

Har ju bara ju inte ens gått 10 år sen Rakel införts helt och hållet
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6119
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Trimma frekvenser gammal militär komradio

Inlägg av Biker »

säter skrev:
Teknikern skrev:RA135
RA130, var det någon släkting?
Finns massa.militärradio här
http://www.kevlange.se/photoalbum8.html
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2163
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Trimma frekvenser gammal militär komradio

Inlägg av LeCanard »

här är en rörvariant... dammig som fan, och i det skicket nätkabeln är i så har jag inte vågat rycka igång den.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
BjörnO
Inlägg: 242
Blev medlem: 3 juni 2013, 19:52:42

Re: Trimma frekvenser gammal militär komradio

Inlägg av BjörnO »

Teknikern skrev:Jag sitter på ett komplett par RA135 som numera har kassetter för moderna litium-ionbatterier eftersom originalbatterikassetterna saknades. Dom används ibland men då långt från all ära och redlighet eftersom dom ju inte är lagliga att sända med för privat bruk.
Jag kanske har manualer för RA135:an. Det var jag som författade dem när jag jobbade på SRA. Ska leta nästa gång jag dyker i pappersberget.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Trimma frekvenser gammal militär komradio

Inlägg av Teknikern »

Det vore ju helt perfekt att få tag på originalmanualerna om du inte menar "handboken" som ingår i varje radioväska, dom är nämligen helt kompletta med galonväska och tillbehör så som dom lämnades ut från truppförrådet.
Bjaellerud
Inlägg: 1443
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Trimma frekvenser gammal militär komradio

Inlägg av Bjaellerud »

Verkar ha blivit en önskelista här.
Men R70 har jag en, stor tung orange manick. Körde den förra sommaren med höganten.
Gick fint på 69 MHz fria frekvenser.
Kul radio att ha.

Men vad jag inte har är dess kopplingschema.
Har fått tag på användrhandbok, och gjort frekvenslista, den har ju kanalnummer.
Konstigt sytem att klla frekvenser för bokstavs kombinationer, varför inte bara säga frekvensen som på RA421:an

Någon som har ett schema på R70????

Vore kul att se hur den är byggd och vad man kan göra med den.

R70 bör ju vara betydligt nyare konstruktion än RA421 RA-145 etc.
Var den kommer från är en bra fråga, licenstillverkad från någon Amrikansk sak eller svensk konstruerad?
Den har dock 16k0F3 dvs bandbredd som modern komadio har.

Roy
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6119
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Trimma frekvenser gammal militär komradio

Inlägg av Biker »

Söker du på R70+civilförsvarsradio på nätet finns allt , vet inget om den själv annars för ung

R70 var annars den som satt i bagageluckan på Polisbilar med RPS manöverpanel framme som den första Polisradion på 79MHz bandet när S70 infördes efter 40 MHz bandet för väldigt länge sedan.

På 80 talet byggdes S70 om med nyare radios och frammåt 2000 med ännu nyare radios.
Nu hette det S70M och var faktiskt ett modernt nät med massa blandade komponenter.

S70M levde kvar till 2011 när Rakel tog över , finns lite glesbyggds fjällradio kvar på S70M.

Detta är dock med nya radios från Ericsson och Niros - mobilstationer C52 och bärbara P502.
Bastationer är byggda med gamla fina Ericsson C602 när det gick i pension från bilarna 2000.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2163
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Trimma frekvenser gammal militär komradio

Inlägg av LeCanard »

Jag åkte till tippen med en "fast" System 70 anläggning ( som stått i en lektionssal i Sörentorp ) för några år sen. Mobappar och Bimappar och allt vad de hette.
600-burkarna lekte vi också med i K14-projektet , när Saddam fortfarande betraktades som rumsren.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6119
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Trimma frekvenser gammal militär komradio

Inlägg av Biker »

LeCanard skrev:Jag åkte till tippen med en "fast" System 70 anläggning ( som stått i en lektionssal i Sörentorp ) för några år sen. Mobappar och Bimappar och allt vad de hette.
600-burkarna lekte vi också med i K14-projektet , när Saddam fortfarande betraktades som rumsren.
Polisskolan hade nått övningsystem som funka som S70M nätet dock på civF frekvenserna på 73 MHz - lite synd att du dumpade det

C600 och bärbara P300 är dock väldigt svårproggade för man måste promma dom och ha rätt styrkristaller , efterföljande Niros/Ericsson P502/C52 täckte hela bandet t.ex 66-88 - bara och kör med dator.

En annan fördel var att alla radiostationer var likadant proggade , en radiobil kunde köra från Göteborg till Sundsvall och bara mata in områdeskod och då var allt klart med direktval mot
ledningscentral t.ex , med gamla C600 fick dom ratta in kanal och knappa in anrop.

I nödfall fick dom trycka på larmanrop som tutade ccir på kanalerna runt till en bas svarade :mrgreen:
Skriv svar