Problem med touch knappar på Bosch induktionshäll

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nicke74
Inlägg: 73
Blev medlem: 12 februari 2017, 21:20:44

Problem med touch knappar på Bosch induktionshäll

Inlägg av Nicke74 »

Hej

Jag har problem med en relativt ny induktionshäll där vissa touch knappar är svåra att få hällen att reagera på
Hällen är en 2,5 år gammal Bosch häll som är av det mer avancerade slaget och kostade ca 15.000 kr
Skickar med en bild hur hällen ser ut

Problemet är att av och på knappen är väldigt svår att få att fungera och några av knapparna på sliden för effektreglaget
Det började med problem med en enskild knapp och sen har det blivit fler och fler och nu började även av och på knappen strula

Jag lyfte nu ur hällen ur bänken och tänkte skruva isär den. Konstaterade nu att om jag trycker på av/på knappen och håller emot på metalllådan under så fungerar det som vanligt men så fort jag bara trycker på av/på utan att hålla emot fungerar det inte.

Känns som att kretskortet för knapparna inte riktigt ligger emot själva glashällen så några knappar inte riktigt får kontakt men frågan varför bara vissa knappar inte fungera och finns det något enkelt knep man kan göra något åt det.

Någon som har tips innan jag öppnar och skruvar isär allt?

PS. Hällen köptes på en konkursauktion så inga garantier finns kvar tyvärr..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Problem med touch knappar på Bosch induktionshäll

Inlägg av breflabb »

Du kan plöja dig igenom denna mastodonttråd om du inte känner till den så gör det
https://elektronikforumet.com/forum/vie ... =2&t=46035
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2964
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Problem med touch knappar på Bosch induktionshäll

Inlägg av Danny »

Det är en ny touchmodul som gäller.
Du kommer då att få en uppdaterad som
löser problemet.
Skriv svar