Rörelsevakt till utelampa

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
simson8
Inlägg: 3
Blev medlem: 29 november 2019, 18:49:31

Rörelsevakt till utelampa

Inlägg av simson8 »

Hej
Här kommer en fråga angående rörelsevakter till utebelysning. Det är kanske en starkströmsfråga men hoppas någon här har ett svar. Jag undrar om man kan koppla två röreslesensorer till en och samma lampa.
Problemet är att jag behöver täcka men än de 180 grader som en röresevakt vanligtvis täcker. Jag behöver täcka tre kvarts varv, alltså 270 grader och kan inte lösa det med bara en rörelsevakt. Kan man paralellkoppla två st. så antingen den ena tänder lampan, eller den andra? Har ni någon länk till något bra kopplingschema? Jag öppnade upp och tittade i en och det är ju tre sladdar som används. Svart, brun och blå.
Nerre
Inlägg: 26707
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Rörelsevakt till utelampa

Inlägg av Nerre »

Det går, men det är inte att rekommendera att koppla dem parallelt rakt av (eftersom om man råkar kasta om två sladdar vid en av detektorerna så riskerar man kortslutning).

Den "mest rätta" lösningen är att låta de två detektorerna styra varsin kontaktor som sitter parallellkopplade i en låda. Då har man i den lådan kontroll över att det inte blir kortslutning nånstans, vid rörelsedetektorerna så spelar det ingen roll om man kastar om fas och nolla, eftersom de bara kommer att driva varsin kontaktorspole.

Det går ju också att använda trådlösa detektorer, para två detektorer med samma fjärrströmbrytare. Problemet är väl kanske att rörelsedetektorerna skickar både on och off, så om detektor A slår på först, sen detektor B, så kommer lampan slocka när tiden för detektor A går ut, trots att detektor B nyss triggat.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14863
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Rörelsevakt till utelampa

Inlägg av mrfrenzy »

Det går alldeles utmärkt att koppla samman två rörelsevakter, det görs ofta i korridorer och liknande, det står ofta i manualen dessutom
Montage: Vägg. Tak. Utanpåliggande montage. Montagehöjd 1,7 -3,0 m. över golv, högre montagehöjd ger sämre känslighet för sensorn. Två eller fler rörelsevakter kan kopplas samman (master-master), parallellkoppling, alla rörelsevakter kommer då få funktionen master.
schema dubbla rörelsevakter.png
Jag gillar Steinel IS NM 360. Monterar man den på ett hörn så får man 270 grader täckning. Den har dessutom väldigt bra logik för skymningsstyrning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Rörelsevakt till utelampa

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Välkommen till forumet. Jag skulle rekommendera två enheter, idag är dessa så billiga så enkelheten med två lampor borde vara rätt. Men du vet mer om den aktuella situationen.
Per S
Inlägg: 89
Blev medlem: 2 augusti 2009, 20:44:00
Ort: Tomelilla-Brösarp

Re: Rörelsevakt till utelampa

Inlägg av Per S »

Eller googla ISNM360
simson8
Inlägg: 3
Blev medlem: 29 november 2019, 18:49:31

Re: Rörelsevakt till utelampa

Inlägg av simson8 »

Tack för alla synpunkter. :tumupp:
Skriv svar