Skumt fenomen.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
ebfr
Inlägg: 379
Blev medlem: 7 mars 2010, 15:13:57
Skype: BerraF
Ort: Sparreholm, Sörmland
Kontakt:

Skumt fenomen.

Inlägg av ebfr »

Jag har en bordslampa som står i köket som har haft en "energilampa" som har stått på i stort sett dygnet runt men häromdagen var den trasig. Jag ersatte då lampan med en LED-lampa (filament) på typ 3 watt. Den lyste så fint ända tills att jag tände lysrörsarmaturen i tvättstugan som ligger i anslutning till köket, LED-lampan började lysa starkare (mycket) och slocknade sedan. Trodde det var fel på lampan så jag bytte till en likadan varvid samma fenomen uppträdde. Tänkte att det var nollfel eller så då de är kopplade till samma fas men spänningen var nästan konstant 235 Volt och vi har jordfelsbrytare.

Kan det vara någon högfrekvent störning från lysrörets reaktor tro? Har inte mätt med annat än multimeter.
svenne1985
Inlägg: 2232
Blev medlem: 5 augusti 2012, 22:46:31
Ort: NV Skåne

Re: Skumt fenomen.

Inlägg av svenne1985 »

Det enda jag kommer på är att reaktorn ger strömspikar vid tändning... Det är en vanlig gammaldags armatur väl?
Skulle det vara en modern är där säkert mer spännande störningar ut från drivsteg...
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6950
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Skumt fenomen.

Inlägg av Marta »

Har Du mätt späningen med multimeter så är den inte mätt. Den måste mätas med scope. LED-lampan använder antagligen en kondensator som förkoppling och matas den med "ful" ström med branta flanker någonstans så är det mycket obra. Lite förvånande bara att elnätet inte är "styvare" och håller emot bättre, men vassa transienter är alltid svåra.
Användarvisningsbild
ebfr
Inlägg: 379
Blev medlem: 7 mars 2010, 15:13:57
Skype: BerraF
Ort: Sparreholm, Sörmland
Kontakt:

Re: Skumt fenomen.

Inlägg av ebfr »

svenne1985 skrev:Det enda jag kommer på är att reaktorn ger strömspikar vid tändning... Det är en vanlig gammaldags armatur väl?
Skulle det vara en modern är där säkert mer spännande störningar ut från drivsteg...
Vanlig armatur med glimtändare.
Användarvisningsbild
ebfr
Inlägg: 379
Blev medlem: 7 mars 2010, 15:13:57
Skype: BerraF
Ort: Sparreholm, Sörmland
Kontakt:

Re: Skumt fenomen.

Inlägg av ebfr »

Marta skrev:Har Du mätt späningen med multimeter så är den inte mätt. Den måste mätas med scope. LED-lampan använder antagligen en kondensator som förkoppling och matas den med "ful" ström med branta flanker någonstans så är det mycket obra. Lite förvånande bara att elnätet inte är "styvare" och håller emot bättre, men vassa transienter är alltid svåra.
Var nog lite så jag tänkte. Jag får ta och släpa ner oscilloskopet och kolla.
Skriv svar