Åtelkamera förbrukar mycket ström

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
berggren4
Inlägg: 12
Blev medlem: 28 november 2019, 19:05:21

Åtelkamera förbrukar mycket ström

Inlägg av berggren4 »

Hej på er.
Försöker förstå mig på vad det är som gör att min åtelkamera drar så mycket ström och hur man löser det på bästa sätt.
Jag har ett 12v 26ah batteri och åtelkameran är på 9v, har en omvandlare från 12v från biltema.
oavsett om jag använder 8 st aa batterier eller om jag kör på 12v batteriet så räcker strömmen bara i 2 veckor med i snitt 2 bilder per dag.

Tips och råd mottages tacksamt, gärna med förklaring så jag kan lära mig
Mvh Andreas
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17118
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Åtelkamera förbrukar mycket ström

Inlägg av AndLi »

Hur mycket förbrukar biltema adaptern?
Bilelsprylar är sällan designade för att vara strömsnåla...

Kan säkert sitta en linjärregulator där om du har otur... och säkert en lysdiod för att visa att den är igång...
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Åtelkamera förbrukar mycket ström

Inlägg av PeterH »

Finns det någon info om vad kameran skall dra så är det lättare att gissa om något är galet. Vad är det för modell och fabrikat? Finns det några märklappar på kameran med info om spänning/förbrukning? Finns en manual? Är batteriet okej, dvs. bara för att det är märkt 26Ah betyder inte att det har kvar den kapaciteten. Bra också med mer info om modell på adaptern som Andli skriver, det är ju rätt svårt att gissa sig till saker...
berggren4
Inlägg: 12
Blev medlem: 28 november 2019, 19:05:21

Re: Åtelkamera förbrukar mycket ström

Inlägg av berggren4 »

https://www.biltema.se/bil---mc/elsyste ... 2000031759

Det är egentligen all information jag har
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32739
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Åtelkamera förbrukar mycket ström

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Den är nog linjär, dvs den suger elektroner även i stby. Vi är nog en del som har switchade regulatorer som tar spänningar, kanske upp till 24V in och med låga förluster hackar ner den tillvad du vill. Jag är inte hemma just nu men har nog några som skulle kunna funka (bättre).
berggren4
Inlägg: 12
Blev medlem: 28 november 2019, 19:05:21

Re: Åtelkamera förbrukar mycket ström

Inlägg av berggren4 »

HUGGBÄVERN skrev:Den är nog linjär, dvs den suger elektroner även i stby. Vi är nog en del som har switchade regulatorer som tar spänningar, kanske upp till 24V in och med låga förluster hackar ner den tillvad du vill. Jag är inte hemma just nu men har nog några som skulle kunna funka (bättre).
Kanon. Vad ska man titta efter när man tittar på regulatorer och var hittar jag kurser och utbildningar i denna typ av elektronik. Satt igår och letade men jag blev inte klokare av det :p
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Åtelkamera förbrukar mycket ström

Inlägg av PeterH »

Manualen till Biltema adapter säger tydligt att man inte ska ha den ansluten när den inte används vilket tyder på att den är boven i dramat! Kamerans manual säger att den drar 0,1mA i standby vilket är försumbart, enligt manualen ska den gå 3 månader på AA-batterierna. Om det räcker med 3 månaders åtel, kör på AA-batterier. Vill du ha 12V batteriet behöver du en step-down converter som är effektivare än Biltemas som troligtvis innehåller en vanlig linjär stab som Bävern skrev...
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Åtelkamera förbrukar mycket ström

Inlägg av Hobbyisten »

Om åtelkameran drivs av 8 st standard AA-batterier ska den väl ha 12 V, inte 9 V ? Sen är frågan hur mycket ström den drar då du tar bilderna.
berggren4
Inlägg: 12
Blev medlem: 28 november 2019, 19:05:21

Re: Åtelkamera förbrukar mycket ström

Inlägg av berggren4 »

Det som är mest skumt med kameran är att den går att köra på 4 eller 8 aa enligt manualen, då borde det vara 6 eller 12 v.. men det står i manualen jag har att den ska ha 9v dc och det är det jag kör den på nu...
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Åtelkamera förbrukar mycket ström

Inlägg av PeterH »

Manualen säger Holder; DC 6V external, vilket jag tolkar som extern matning... :vissla:

Edit: jag gissar att den kör 6V och att när du kör med 8 batterier körs dom parallellt, dvs 2x4 batterier...
Senast redigerad av PeterH 28 november 2019, 20:45:33, redigerad totalt 1 gång.
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Åtelkamera förbrukar mycket ström

Inlägg av Borre »

Vad har du använt för AA-batterier när det tar slut på två veckor?
Har du provat med bättre och dyrare batterier, det skiljer sig ofta mycket mellan billiga och dyrare.
berggren4
Inlägg: 12
Blev medlem: 28 november 2019, 19:05:21

Re: Åtelkamera förbrukar mycket ström

Inlägg av berggren4 »

Ja i den manualen står det så men i min som följde med kameran står det 9v, tror det finns 2 versioner av den, står dessutom stämlat 9v på kamerans plast så det är det jag går efter men jag har egentligen ingen aning om hur jag ska ta reda på vilken som är rätt..
Hade varit mycket enklare om det hade varit 6 v
berggren4
Inlägg: 12
Blev medlem: 28 november 2019, 19:05:21

Re: Åtelkamera förbrukar mycket ström

Inlägg av berggren4 »

Borre skrev:Vad har du använt för AA-batterier när det tar slut på två veckor?
Har du provat med bättre och dyrare batterier, det skiljer sig ofta mycket mellan billiga och dyrare.
Allt från biltema, clas ohlsson till duracell ingen märkbar skillnad tyvärr
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Åtelkamera förbrukar mycket ström

Inlägg av PeterH »

Prova köra på 6V och kolla om den startar 8)
berggren4
Inlägg: 12
Blev medlem: 28 november 2019, 19:05:21

Re: Åtelkamera förbrukar mycket ström

Inlägg av berggren4 »

Jag har en svag aning om att jag redan har testat köra den på 6v men jag får testa igen när jag väl åker ut till kameran
Skriv svar