Gummi- / plastknappar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Dingrot
Inlägg: 46
Blev medlem: 30 maj 2019, 11:37:48

Gummi- / plastknappar

Inlägg av Dingrot »

Gummi- / plastknappar på en instrumentpanel har slutat fungera. Någon som har tips på hur jag ska få dessa att fungera ?
De är vita. Kan det vara silikon ? Beläggningen, vad kan det vara ? Finns inte att köpa. Instrumentpanelen kostar 15000.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33749
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Gummi- / plastknappar

Inlägg av Glenn »

det är nog ledande gummi längst fram där, det finns faktiskt att köpa löst som man klipper till och klistrar fast, men det är ju pilligt.

Ofta räcker det med att göra rent, men försikltigt, varje rengöring avlägsnar lite av det ledande skiktet.
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Gummi- / plastknappar

Inlägg av Bosen »

oftast tycke jag det är rengöring av ytan som det ledande skiktet går mot som gör att det fungerar igen. Alltså rengöring av kretskortet. Jag brukar använda T-röd.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33749
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Gummi- / plastknappar

Inlägg av Glenn »

Ja det bör man absolut börja med, ibland är det dock nåt slags kolskikt där med, men har man tur är det metalliskt.
Dingrot
Inlägg: 46
Blev medlem: 30 maj 2019, 11:37:48

Re: Gummi- / plastknappar

Inlägg av Dingrot »

Ok tack för tips.
Tog en bild på kretskortet. Verkar vara avlagringar från knappen samt att det också har lossnat från kontakt-ön.
Har en fundering om det går att löda dit väldigt fina trådar och dra ut till konventionella knappar. Ser ut att vara multilayerkort men det borde väl fungera ?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Dingrot 28 november 2019, 15:31:14, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33749
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Gummi- / plastknappar

Inlägg av Glenn »

Det fungerar nog om det finns plats för det, vill man vara riktigt seriös kan man ju koppla en lämplig resistor i serie men det behövs nog sällan.
Dingrot
Inlägg: 46
Blev medlem: 30 maj 2019, 11:37:48

Re: Gummi- / plastknappar

Inlägg av Dingrot »

Varför en resistor menar du ?
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Gummi- / plastknappar

Inlägg av PeterH »

switchen har låg kontaktresistans och kolskiktet på gummiknappen har troligtvis betydligt högre resistans...
Dingrot
Inlägg: 46
Blev medlem: 30 maj 2019, 11:37:48

Re: Gummi- / plastknappar

Inlägg av Dingrot »

Tänkte inte på det . . . :oops:
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3522
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Gummi- / plastknappar

Inlägg av breflabb »

Dagens alla fjärrkontroller till hemelektonik är byggda på samma princip, och som kan bete sig
på samma sätt. Det finns en enkel medicin för det och alla har det säkert hemma.
Ta en blyertspenna och skrapa på ett tunt skick på det svarta (på knappen)och tryck med fingret så det fastnar
så kommer det att fungera som nytt.
OBS! Ta inte för mycket blyerts bara
Dingrot
Inlägg: 46
Blev medlem: 30 maj 2019, 11:37:48

Re: Gummi- / plastknappar

Inlägg av Dingrot »

Njae, testade på olika sätt, men det fungerade inte bra iaf.
Jag funderar om det finns kretskortstryckknappar i miniatyr, att löda på ?
Då skulle de befintliga silikon-tryckknapparna fungera att trycka mot en sådan miniatyrtryckknapp, eftersom det är lite svårt att ändra på den befintliga utformningen på utsidan. Det skulle vara perfekt.
Måste bara studera hur "öarna" är konstruerade - ser ju ut att vara 4 även om kanske bara 2 ska ha kontakt ?
Sedan bara hitta en tryckknapp. Tips ?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23607
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Gummi- / plastknappar

Inlägg av Henry »

Sedan kaaan det också vara så att det inte finns någon debounce i mjukvaran eller i någon hårdvara då dessa silikonknappar har det i sig per design vilket gör att en tryckknapp kan få det hela att flippa lite lätt i värsta fall, men det går dock att fixa med en kondensator och en resistor.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3522
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Gummi- / plastknappar

Inlägg av breflabb »

Lägg på grafit även på kretskortet där det är skadat så kommer att funka
Dingrot
Inlägg: 46
Blev medlem: 30 maj 2019, 11:37:48

Re: Gummi- / plastknappar

Inlägg av Dingrot »

Tack för alla tips. Jag tror de fungerar men jag tror det blir samma sak med olika beläggningar. Det är ju en något porös, konduktiv beläggning nu som har nötts bort.
Jag väljer att limma på tunn aluminiumfolie på silikonknapparna. Det fanns tips på Youtube.

"Öarna" på kretskortet är nåt konduktivt material men betydligt hårdare och under är det vanlig kretskortsfolie.
Jag ska testa att limma på folien med silikonlim.

Det här handlar om instrumentpaneler till bussar. Nu börjar det bli ganska många paneler som inte fungerar endast pga dessa knappar. Med tanke på priset, 15000 är det angeläget, särskilt som vi har 180 bussar.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Gummi- / plastknappar

Inlägg av PeterH »

Om det var jag hade provat om det fungerar att använda en brytare utan motstånd eller avstuds, om det fungerar skulle jag köpa denna typ av brytare (om den får plats, finns ju mindre liknande, går det med en större skulle jag ta det eftersom en större träffyta är bättre). Jag skulle montera dessa med lim direkt på kortet och dra trådar till lämpliga punkter på kretskortet. För att passa på höjden skulle jag kapa gummit på "original-knappen" motsvarande höjden på knappen...

En inte optimal lösning kanske kan hjälpa om kontaktstuds uppstår... Det blir lite meck att få till men så är det att fixa med elektronik, vill man inte det har man valt fel hobby :lol:
kan0641-0501b.jpg
debounce.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar