Gummi- / plastknappar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Gummi- / plastknappar

Inlägg av SeniorLemuren »

Detta med kontaktstuds är det ju inte säkert man behöver tänka på. Det beror ju helt på vad knappen skall göra. Om den t.ex skall ge signal till en dator att slå på en förbrukare som sedan slås av med en annan knapp så spelar det ju ingen roll om det uppstår kontaktstuds. Det är ju förs när samma knapp har switchfunktion den inte får studsa.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Gummi- / plastknappar

Inlägg av PeterH »

Helt rätt, det är just därför jag skulle prova först och sedan välja passande lösning... :tumupp:
Dingrot
Inlägg: 46
Blev medlem: 30 maj 2019, 11:37:48

Re: Gummi- / plastknappar

Inlägg av Dingrot »

PeterH skrev:Om det var jag hade provat om det fungerar att använda en brytare utan motstånd eller avstuds, om det fungerar skulle jag köpa denna typ av brytare (om den får plats, finns ju mindre liknande, går det med en större skulle jag ta det eftersom en större träffyta är bättre). Jag skulle montera dessa med lim direkt på kortet och dra trådar till lämpliga punkter på kretskortet. För att passa på höjden skulle jag kapa gummit på "original-knappen" motsvarande höjden på knappen...

En inte optimal lösning kanske kan hjälpa om kontaktstuds uppstår... Det blir lite meck att få till men så är det att fixa med elektronik, vill man inte det har man valt fel hobby :lol:
kan0641-0501b.jpg
debounce.png

Tack för tipset. Jag var inne på precis dessa knappar först. Men sedan fick jag se detta med alu-folie på Youtube. Testar det först om det går. Jag befarar att knapparna inte är alltför lätta att montera som det ser ut med instrumentpanel mm. Man måste karva lite tror jag. Och om det går att löda, samt om öarna går att skrapa ren ned till folie. Jag har iaf klurat ut var ev trådar kan lödas på som ett alternativ. Men vinsten är stor om det lyckas. Ca 15000 per buss som sagt.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Gummi- / plastknappar

Inlägg av PeterH »

Jag tror säkert att du får igång det med folie, ett tag, men jag *tror* att folien kommer att lossna tids nog och riskerar då att hamna där den inte ska med kortslutning som följd... :doh:
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Gummi- / plastknappar

Inlägg av breflabb »

Bygga upp skadade stället med tvåkomponentslim och strö på grafit på toppen och låta det härda
det kan kanske fungera om limmet sitter kvar :idea:
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33812
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Gummi- / plastknappar

Inlägg av Glenn »

..eller så köper man bara ledande gummi och limmar dit så blir det samma funktionalitet som nytt..
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Gummi- / plastknappar

Inlägg av PeterH »

Har du en länk till bra inköpsställe, eller kanske ett produktnamn Glenn? Kan vara bra att ha för eventuella egna framtida reparationer (beroende på vad som finns).
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33812
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Gummi- / plastknappar

Inlägg av Glenn »

Jag har sett en länk i nåt annat forum, ska leta lite, då vet jag att det handlade om att laga gamla rubberdome-tangentbord, så det minskar ju ner antalet ställen att leta på :)
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Gummi- / plastknappar

Inlägg av breflabb »

På 80 talet fans det något som hette "ledande lim" som vi använde på fjärrkontroller
som vi penslade på gummituttarna, men det höll inte länge, men ledande gummi
kanske gör det. Själv har jag bara använt grafit och det håller länge och lätt att aplicera
Dingrot
Inlägg: 46
Blev medlem: 30 maj 2019, 11:37:48

Re: Gummi- / plastknappar

Inlägg av Dingrot »

Jag limmade på folie med tvåkompenentslim, så får vi se. Kortslutning tror jag inte att det blir så som kortet ser ut. Bara öarna är fria från lack.
Skriv svar