Kapacitansmätare.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Kapacitansmätare.

Inlägg av Borre »

Även jag har en v4.0 och är mycket nöjd med den.
Nackdelen med den må vara att den inte riktig mäter rätt ESR på små kondensatorer, tex keramiska med låga värden. På radiodevices.ru står det att v5 mäter bättre på låga värden, upp till 1uF, men inte om det innefattar ESR också.
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1310
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Kapacitansmätare.

Inlägg av Fortran »

Har just beställt en ESR70+ till jobbet.
Om den inte lever upp till förväntningarna kommer MadModder få smisk för falsk marknadsföring ;)
Funkar den bra tar jag åt mig all ära såklart
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Kapacitansmätare.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Borre skrev:Även jag har en v4.0 och är mycket nöjd med den.
Nackdelen med den må vara att den inte riktig mäter rätt ESR på små kondensatorer, tex keramiska med låga värden. På radiodevices.ru står det att v5 mäter bättre på låga värden, upp till 1uF, men inte om det innefattar ESR också.
Fast ESR mäter du ju bara på elektrolyter. PÅ olika sorters småkondingar (filmkondingar och slikt) mäter du förlustvinkel - tgd (tangens(delta)). Detta är en knepig mätning att göra och beroende vad kondingen ska användas till kan det krävas tgd för 1kHz såväl som för både 10kHz och 100kHz.
Att kalibrera en tgd-mätare är en annan historia och eftersom det inte finns några nationell "normaler" får man alltsomoftast betrakta uppmätta värden som "lokala".
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Kapacitansmätare.

Inlägg av PeterH »

Fortran skrev:Har just beställt en ESR70+ till jobbet.
Om den inte lever upp till förväntningarna kommer MadModder få smisk för falsk marknadsföring ;)
Funkar den bra tar jag åt mig all ära såklart
Så länge du inte hackar på mig för att jag länkade till den är det okej... :vissla:
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1310
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Kapacitansmätare.

Inlägg av Fortran »

Jag såg faktiskt inte länken före du påpekade det, så du går väl fri då. :)
Per MG
Inlägg: 24
Blev medlem: 20 oktober 2019, 20:35:18

Re: Kapacitansmätare.

Inlägg av Per MG »

Tack för alla lärorika svar!
Nu har jag beställt instrumentet BSIDE ESR02PRO från "Manhattan-shop" (Kina, typ...) för ca 33 US$ inkl frakt.
Verkar som det finns nå'n sorts kopia av detta instrument. Höljet är då grått utan märkningen "BSIDE" i stället för vin-rött som i min beställning. Leverans utlovad 20-02-16 till -03-31.
Återkommer då varan kommit.
/Per
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Per MG
Inlägg: 24
Blev medlem: 20 oktober 2019, 20:35:18

Kopia BSIDE ESR02PRO? Re: Kapacitansmätare.

Inlägg av Per MG »

Hej igen!
Så här ser bilden av "kopian" ut.
Har någon nå'n vis kommentar?
/Per.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Kapacitansmätare.

Inlägg av adent »

Jag tror inte det spelar någon roll. Innehållet lär ju vara samma, d.v.s. något open source-projekt som kineserna paketerat lite snyggare.
https://www.ebay.com/itm/Digital-LCR-T4 ... 3797660011
Per MG
Inlägg: 24
Blev medlem: 20 oktober 2019, 20:35:18

Re: Kapacitansmätare.

Inlägg av Per MG »

För någon månad sedan fick jag instrumentet BSIDE ESR02PRO från Kina. Jag betalade inkl frakt 327 kr + svensk moms 19 kr + Post Nord's avgift på 75 kr. Paketet kom väl inom den tid som utlovades. Mätaren verkar robust, är lättanvänt och visade rimliga värden på några av mina kondensatorer. Det känner själv av vilken typ av komponent man testar över vilka som helst av de tre anslutningarna. Fantastiskt :bravo:
Hälsningar Per.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Kapacitansmätare.

Inlägg av adent »

Om det är samma mjukvara som i min kan den även agera PWM och frekvens generator. Kolla manualen.

https://www.eevblog.com/forum/testgear/ ... ick-test)/
Per MG
Inlägg: 24
Blev medlem: 20 oktober 2019, 20:35:18

Re: Kapacitansmätare.

Inlägg av Per MG »

Hej Adent!

Har nu kollat text-manualen till BSIDE ESR02PRO från Kina. Oj vad den burken kan.

Själv född -52; klar CTH Elektro -78; sedermera med dr mm.
Är bekymrad -- finns unga idag som förstår diskreta komponenter?
(Jag förstår komponenter -- inklusive elektronrör :D)
Allting är ju, i alla burkar, diskreta komponenter i slutändan! Med all respekt för mjukvaran.
Hur får vi med ungdomen i vårt forum?

(Jag vet att detta inte är ett filosofiskt forum -- men ingenjörer är politiskt/ideologiskt/osv alltför tysta! Kanske bäst så.)
Slickar bild på min Ducati Racer (PICT0001.JPG) som har ett underbart välfungerande el-system.

/P.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Kapacitansmätare.

Inlägg av adent »

På samma vis som vi har färre och färre assemblerprogrammerare så får vi också färre och färre som är riktigt bra på analog/diskret elektronik.
Det är väl inte ett problem i sig kan jag tycka.

Kunskap är aldrig tung att bära och ett radiorör sägs ju likna en mosfet i princip, men jag känner ändå att
jag inte riktigt har saknat just radiorörskunskapen.

Jag har varit inblandad i en introduktionskurs i elektronik vid Jönköpings Tekniska Högskola (Eller Jönköpings Universitet som de gillar att kalla det, men jag vet inte jag). Nog lär sig en del allt!

Men det är nog naturligt att abstraktionsnivån på all kunskap höjs och färre behöver kunna alla detaljer.

MVH: Mikael
Skriv svar