Vilka kablar går till helljuset?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Jojans elström
Inlägg: 4
Blev medlem: 25 november 2019, 18:47:00

Vilka kablar går till helljuset?

Inlägg av Jojans elström »

Hej! Blir inte klok på vilka kablar som går till helljuset. Har mätt mig fram med multimetern i den 10-poliga kontakten på min Vw Polo. Skulle behöva hjälp med att lista ut detta om det är möjligt utifrån mina mätningar som jag bifogar. 2:an har bara 1 kabel till sig och har mätt mot jord i karossen (mätte bara höger sida). Går in 2 kablar till övriga (så 4 på bilden motsvarar volt mellan kabel 3 och 4 osv).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Variosboy
Inlägg: 834
Blev medlem: 5 september 2005, 17:10:03
Ort: kristinehamn

Re: Vilka kablar går till helljuset?

Inlägg av Variosboy »

Utan att ha kikat närmre på din bild så är ett generellt tips att många bilar har minus-styrt helljus.
Det betyder att plus är kopplat direkt (via säkring) till lampan och att brytare sitter på minussidan. Så att mäta mot jord kan ge konstiga resultat/inget resultat.
LarryXz
Inlägg: 641
Blev medlem: 13 mars 2013, 20:31:08
Ort: Norra Uppland

Re: Vilka kablar går till helljuset?

Inlägg av LarryXz »

Årsmodell?
Fossingarna
Inlägg: 205
Blev medlem: 8 mars 2016, 11:41:49
Ort: Hurva

Re: Vilka kablar går till helljuset?

Inlägg av Fossingarna »

Vilken typ av lampor i original helljus? (LED, Halogen, Xenon)
Vid halogen, brukar det vara vit/svart 1,5mm2.
Om Xenon, så behövs en liten box som är kopplad på can-bussen
Fossingarna
Inlägg: 205
Blev medlem: 8 mars 2016, 11:41:49
Ort: Hurva

Re: Vilka kablar går till helljuset?

Inlägg av Fossingarna »

Jojans elström skrev:Hej! Blir inte klok på vilka kablar som går till helljuset. Har mätt mig fram med multimetern i den 10-poliga kontakten på min Vw Polo. Skulle behöva hjälp med att lista ut detta om det är möjligt utifrån mina mätningar som jag bifogar. 2:an har bara 1 kabel till sig och har mätt mot jord i karossen (mätte bara höger sida). Går in 2 kablar till övriga (så 4 på bilden motsvarar volt mellan kabel 3 och 4 osv).
Alla kablar i kontakten ska du mäta mot ”jord i karossen”, så får du bättre värde, då hela strålkastaren fram endast har en jordkabel till alla funktioner, och den brukar vara brun på VW.
Jojans elström
Inlägg: 4
Blev medlem: 25 november 2019, 18:47:00

Re: Vilka kablar går till helljuset?

Inlägg av Jojans elström »

Tack för alla kommentarer!

@Variosboy - Ok! Bra att veta. Vilken kabel skulle det kunna motsvara utifrån mina mätningar?

@LarryXs - 2004

@Fossingarna - Det är halogen original (och nu likaså). Ok, ska prova mäta om mot jord i kaross
LarryXz
Inlägg: 641
Blev medlem: 13 mars 2013, 20:31:08
Ort: Norra Uppland

Re: Vilka kablar går till helljuset?

Inlägg av LarryXz »

Kolla om det sitter en vit kabel på plats 9 i kontakten. Schemat kan vara felaktigt då det är för 2005 eftersom jag inte hittade för 2004. (Det kom en facelift 2005)
Skärmavbild 2019-11-25 kl. 22.33.12.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
valmetman
Inlägg: 114
Blev medlem: 15 oktober 2018, 23:30:10

Re: Vilka kablar går till helljuset?

Inlägg av valmetman »

Hur skulle det vara att söka från andra ändan börjande från lampan/lyktan och är där h4 eller h1 eller något annat knappast om fråga om så gammal modell och torde vara halogen där borde väl synnas vilken färg ledningen har. Följ den till en säkringsdosa eller dylikt.
vw hade väl inte minus styrda (vilket var/är ett rent helve.. om man t.ex vill använda led eller något annat intressant behövs reler i massor för polaritetsvändning puh.)
Jojans elström
Inlägg: 4
Blev medlem: 25 november 2019, 18:47:00

Re: Vilka kablar går till helljuset?

Inlägg av Jojans elström »

@valmetman - ingen dum idé!
@LarryXz - Tack! Ska kollas!

Nu har några uppslag att utgå från (Y)
Användarvisningsbild
Variosboy
Inlägg: 834
Blev medlem: 5 september 2005, 17:10:03
Ort: kristinehamn

Re: Vilka kablar går till helljuset?

Inlägg av Variosboy »

valmetman skrev:Hur skulle det vara att söka från andra ändan börjande från lampan/lyktan och är där h4 eller h1 eller något annat knappast om fråga om så gammal modell och torde vara halogen där borde väl synnas vilken färg ledningen har. Följ den till en säkringsdosa eller dylikt.
vw hade väl inte minus styrda (vilket var/är ett rent helve.. om man t.ex vill använda led eller något annat intressant behövs reler i massor för polaritetsvändning puh.)
Varför skulle det vara ett problem med minusstyrning? Spelar ju ingen roll alls, det är ju bara att man får mata det man vill styra med en plus istället för att jorda..
valmetman
Inlägg: 114
Blev medlem: 15 oktober 2018, 23:30:10

Re: Vilka kablar går till helljuset?

Inlägg av valmetman »

Hel och halvljus original i en bil vars insatser man vill byta till led vilket elände att börja ändra allt som har med det att göra och t.ex helljusmärklampan funkar inte därför med reler enklare fastän det också jobbigt.
DET ÄR INTE BARA PÅ EN MINUSSTYRD JAPANBIL ATT ÄNDRA PLUS OCH MINUS PLATS FÖR LED BELYSNING DET FUNKAR BARA INTE.
OM DU HAR EN LÖSNING SOM INGEN ANNAN HAR UPPTÄCKT SÅ VÄNLIGEN BERÄTTA FÖR OSS ANDRA OCKSÅ.
Användarvisningsbild
Variosboy
Inlägg: 834
Blev medlem: 5 september 2005, 17:10:03
Ort: kristinehamn

Re: Vilka kablar går till helljuset?

Inlägg av Variosboy »

Det inlägget gav ingen som helst information om vad som är problemet faktisk..

På min förra bil var ljuset minus-styrt, men det var inga problem alls att koppla in extraljus, byta till led i varselljus osv.
valmetman
Inlägg: 114
Blev medlem: 15 oktober 2018, 23:30:10

Re: Vilka kablar går till helljuset?

Inlägg av valmetman »

Grattis!
Användarvisningsbild
Variosboy
Inlägg: 834
Blev medlem: 5 september 2005, 17:10:03
Ort: kristinehamn

Re: Vilka kablar går till helljuset?

Inlägg av Variosboy »

Härlig attityd..
valmetman
Inlägg: 114
Blev medlem: 15 oktober 2018, 23:30:10

Re: Vilka kablar går till helljuset?

Inlägg av valmetman »

Attityden helt ok men eftersom vi fortsätter så vänligen rita schema hur man utan något extra kopplar led lampor h4.or istället för vanliga glödtråds h4.or och allt funkar även helljusets märklampa osv.
Beaktas att minusstyrda h4.or använder varandras glödtråd som motstånd.
Vänter på spänning på ett fungerande schema.
Jag sade aldrig att man inte kan och inte får det att funka jag sade att det var jobbigt med minusstyrd jämfört med vanlig plusstyrd där man direkt kan byta vad som hellst till led och nu talar jag om äldre bilar och dess el inte dagens bekymmer elektronik.
Även japanska bilar kom ifrån minusstyrda på 90 talet nästan alla !
Skriv svar