Problem med 3-Fas - Måste man jorda allt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
DanielM
Inlägg: 2189
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Problem med 3-Fas - Måste man jorda allt?

Inlägg av DanielM »

Hej!

En kompis till mig kopplade ihop 3-Fas och vi märkte att ALLT fick en annan potential. Och vi hade inte ens kopplat 3-Fasen till något.

Så vi märkte att hela rummet fick minst 100 volt AC. Om vi tog t ex en tråd från en annan källa och lade den på någon annat objekt då såg man att det blev lite gnistor.

Notera nu att vi har inte kopplat 3-FAS till något. Känns riktigt skumt för vissa saker som står på ett gummigolv verkar ha en potentialförskjutning.

Då är min fråga: ska vi jorda allt? Våran arbetsrätt fick 230 volt mellan jord och metallbänk. Om vi kopplade bort vattenkabeln till bänken så fick vi 110 AC volt i bänken.

Men detta är bara om 3-FASen är på.
Känns ju bara skumt det här att vissa saker som ej har någon inkoppling på elen ska helt plötsligt bli ledande.

Har ni varit med om följande?

Notera att vi har två spänningskälllor inkopplade. Vanlig 230 volt och 3-Fas. Från 230 volt så blir det ett 24 volt nätaggregat. Mellan 24 volt DC och vissa metallkomoponenter så är det 80, 110 och 230 volt AC.

24 volt DC spänningskälla är jordad.
Trefasen är också jordad.
Användarvisningsbild
konig7070
Inlägg: 888
Blev medlem: 2 augusti 2008, 11:51:14
Ort: Uddevalla

Re: Problem med 3-Fas - Måste man jorda allt?

Inlägg av konig7070 »

Vad är "3-fasen" mera specifikt i detta sammanhang? Central eller belastning eller kabel eller...?
Och vattenkabel?
Två spänningskällor, "vanlig 230 V" och 3-fas, som antagligen kommer från samma transformator?

Ni bör nog kontakta elektriker, att ha 230 V i en diskbänk är inte hälsosamt.
DanielM
Inlägg: 2189
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Problem med 3-Fas - Måste man jorda allt?

Inlägg av DanielM »

Ja. All el kommer från samma källa. Kanske är därför?
En byggcentral.

Håller med det du säger. Allt började med att en 4-20 mA givare fick skumma värden. Då började vi mäta varför och då märkte vi att givarens ytterhölje jämfört med bordet hade 230 AC volt. Gick ändå att ta i givaren.

Men nu märkte jag att en kabel som kopplar ihop analog jord med vanlig DC jord (0 volt) satt lös.

En 4-20 givare har ju två pinnar. Ingång och utgång. Utgången skall då kopplas till ingången på en dator och mellan ingången och analog jord skall det vara en resistor.

Analog jord och vanlig jord var ej ihopkopplad. Kan detta vara en orsak varför det har blivit skumt ? All jord ska väll vara jord?

Edit. Mätte upp nu.
Mellan givarens hölje och 3-fasjorden är det 230 volt AC och mellan givarens hölje och bordet är det 135 AC volt.
Mellan DC källans 24V och AC jord är det 230 volt.

Kopplar ur 3-fasen.

Notera att givaren är inte jordad. Den är ju bara 4-20 mA. Men den har möjlighet att vara jordad.

Men det kanske ska vara så här?
DanielM
Inlägg: 2189
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Problem med 3-Fas - Måste man jorda allt?

Inlägg av DanielM »

Här ska ni få en sammanfattning:

En byggcentral. En AC 230 -> 24 DC spänningskälla.
3Fas är jordad. 1Fas är också jordad. Jordad tillsammans. Antar att det har dock ingen påverkan?

Mellan V+ (24 volt DC) och jord är det 230 AC.
Mellan V- (0 volt DC) och jord är det 230 AC.

Mellan V+ och bänk är det 135 AC. Bara när 3Fas är inkopplad.
Mellan V+ och givarens hölje är det 0 AC. Spelar ingen roll om 3FAS är inkopplad eller inte.

Givaren är inkopplad till 24 volt till analog ingång. Analog ingång är jordad med V- (0 volt) med en resistor i mellan (databladet kräver). Analog jord och V- sitter ihop som det ska vara.
vaxfan
Inlägg: 850
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:19:14
Ort: Stugun, Jämtland

Re: Problem med 3-Fas - Måste man jorda allt?

Inlägg av vaxfan »

Jag skulle också rekommendera att en elektriker tar en koll på det hela.
Fossingarna
Inlägg: 205
Blev medlem: 8 mars 2016, 11:41:49
Ort: Hurva

Re: Problem med 3-Fas - Måste man jorda allt?

Inlägg av Fossingarna »

Låter som problem med nollan i byggcentralen.
DanielM
Inlägg: 2189
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Problem med 3-Fas - Måste man jorda allt?

Inlägg av DanielM »

vaxfan skrev:Jag skulle också rekommendera att en elektriker tar en koll på det hela.
Troligtvis ringer vi en elektriker. :)
Men jag kan inte förstå varför vissa ojordade saker kan ha en potentialförskjutning. Kan det vara induktans som orsakar?

Det ligger faktiskt massvis med kablar som det går 24 volt igenom. Dessa kablar ligger på bänken. Men för mig låter det osannolikt om en 24 volts kabelhärva skall orsaka 230 volt AC :)

Bänken sitter förstås fast i marken.
DanielM
Inlägg: 2189
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Problem med 3-Fas - Måste man jorda allt?

Inlägg av DanielM »

Fossingarna skrev:Låter som problem med nollan i byggcentralen.
Är det N du menar ?
Fossingarna
Inlägg: 205
Blev medlem: 8 mars 2016, 11:41:49
Ort: Hurva

Re: Problem med 3-Fas - Måste man jorda allt?

Inlägg av Fossingarna »

Ja
vaxfan
Inlägg: 850
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:19:14
Ort: Stugun, Jämtland

Re: Problem med 3-Fas - Måste man jorda allt?

Inlägg av vaxfan »

Det kan i vissa fall vara kapacitiv koppling, även kallat kondensatorverkan, mellan ledarna. När man då mäter med en vanlig digital multimeter kan man se rätt höga spänningar.

Om du skulle koppla en vanlig glödlampa, ej led, mellan de punkter där du mäter runt 230V så kan du se om det är "fullt tryck" för då får lasten den kraft den behöver.

Men rådet kvarstår om att tillkalla elektriker för att inte riskera brand och/eller personskada.
DanielM
Inlägg: 2189
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Problem med 3-Fas - Måste man jorda allt?

Inlägg av DanielM »

Jag har dålig erfarenhet om detta. Du menar att N är förskjuten?
DanielM
Inlägg: 2189
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Problem med 3-Fas - Måste man jorda allt?

Inlägg av DanielM »

vaxfan skrev:Det kan i vissa fall vara kapacitiv koppling, även kallat kondensatorverkan, mellan ledarna. När man då mäter med en vanlig digital multimeter kan man se rätt höga spänningar.

Om du skulle koppla en vanlig glödlampa, ej led, mellan de punkter där du mäter runt 230V så kan du se om det är "fullt tryck" för då får lasten den kraft den behöver.

Men rådet kvarstår om att tillkalla elektriker för att inte riskera brand och/eller personskada.
Om jag drar jordkabeln på bänken så kan jag höra en liten 3.3 volt gnista. Inge mycket.

Jag kollade även hur mycket ampere det var mellan givare och bänk och det flöder 10 A. Oj oj.

Men när man lägger givare mot bänk så ser man pyttesmå gnistor.

Det är just bänken som är problematiskt. Ska jag jorda den ? Jorda givaren? Känns som bänken är fasförskjuten. Eller så byter jag ut byggcentralen.
Fossingarna
Inlägg: 205
Blev medlem: 8 mars 2016, 11:41:49
Ort: Hurva

Re: Problem med 3-Fas - Måste man jorda allt?

Inlägg av Fossingarna »

DanielM skrev:Jag har dålig erfarenhet om detta. Du menar att N är förskjuten?
Det du ska börja med är att mäta mellan faserna L1-L2, L1-L3 & L2-L3, och där ska vara ca 400V,
Sen mäter man L1-N, L2-N & L3-N, och där ska vara ca 230V,
Och slutligen L1-PE(jord), L2-PE & L3-PE, och där ska vara ca 230V.

Denna mätning kan du göra både med och utan belastning, och värdena ska skilja max någon V
Bo.Siltberg
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Re: Problem med 3-Fas - Måste man jorda allt?

Inlägg av Bo.Siltberg »

DanielM, dina uppgifter i tråden saknar all form av vederhäftig, saklig och teknisk beskrivning av problemet för att några relevanta slutsatser ska kunna dras. Var snäll och ta hjälp av någon som kan mätteknik och ellära och dess nomenklatur och ställ en fråga som går att besvara. Fossingarna's råd är en god början.
DanielM
Inlägg: 2189
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Problem med 3-Fas - Måste man jorda allt?

Inlägg av DanielM »

Det ska jag göra för att verifiera om faserna inte är korrekt. :)

Men jag tycker det ändå är lustigt att bänken har en förskjutning. Det måste vara något som tar i. T.ex om V- tar i bänken på något mystiskt sätt.

Men det förklarar inte varför höljet är fasförskjutet. Jag menar, höljet på ett givare ska endast vara ansluten mot jordpinnen.

Jag kommer iallafall montera ned allt ändå. Tur att jag upptäckte detta iallafall. :)
Skriv svar