Att bygga en MIDI-Controller som första projekt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Att bygga en MIDI-Controller som första projekt?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det var ett mycket bra inlägg och tips Glattnos! Jag hoppas att TS tar till sig råden han får.
Men när jag läste TS önskemål blev jag förvånad!
Lång tråd om 3D skrivare och start av denna . Så nog borde det väl vara värt mycket för sinnet att hålla sig till detta för att känna att det bär.
Jag har själv alldeles för många projekt i huvudet och på bordet och känner därför hur kraften sinar när man skall fördela tid och tankar!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32739
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Att bygga en MIDI-Controller som första projekt?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Om man är nybörjare, eller som det sägs när man ska gå nån språkkurs - 'falsk nybörjare' - dvs man har skapligt bra hum om el och elektronik, förstår funktionen hos olika komponenter och kretsar, har ändå lätt att ta åt sig och förstå det mesta, då skulle jag vilja säga att man har mer eller mindre två val:

1. Man kan göra det enkelt för sig och köpa en byggsats, eller följa ett färdigt schema, med syftet att ha målet som mål. Man vill ha funktionen, helt enkelt.

2. Man kan ha vägen som mål. Genom att ta sig god tid och göra projektet till ett lärande och steg för steg, givetvis genom att hämta inspiration och kunskap utifrån när man fastnat, genomföra byggandet av vad det nu är man vill bygga.

Jag själv söker ofta en funktion och köper färdiga moduler till detta. Jag vill inte öda tid på att ständigt återuppfinna hjulet. Sedan kan man titta på Magnus_K, som kunde köpt en nya traktorgrävare, men lägger en oerhörd energi på renovera ett vrak som bärgats ur Floridas träskmarker (nästan) och med stöd utifrån lär sig massor.

Innan du gör ett slutligt val, gör lite research. Kolla vad du behöver eller vad det är för funktion du vill ha, kolla upp MIDI-standarden och hur du skulle kunna gå vidare, vad som krävs och bla bla bla ...
Sry
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 augusti 2019, 16:31:39

Re: Att bygga en MIDI-Controller som första projekt?

Inlägg av Sry »

Varit mycket på jobb men ska läsa igenom allting ni tipsat om här och sen se om det finns en chans att projektet är görbart för mig eller om jag ska försöka komma igång med något annat projekt innan dess, det finns ju ett par mer nybörjarvänliga men det är bara det där med motivation att sätta igång med sådant jag misstänker kan vara svårt, har jag dock ett som tar 2-3 timmar så ska det nog vara möjligt.
Tack igen för att ni engagerar er för att hjälpa!
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4694
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Att bygga en MIDI-Controller som första projekt?

Inlägg av Swech »

Det är ju säsong för att blinka med lysdioder, kan vara bra mjukstart att göra något spännande till granen

Swech
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32739
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Att bygga en MIDI-Controller som första projekt?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kanske det ... :humm:
Skriv svar