Programmera PIC

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
archen
Inlägg: 570
Blev medlem: 22 augusti 2012, 18:47:41
Ort: Falun

Re: Programmera PIC

Inlägg av archen »

Jag är ute efter något nybörjarvänligt, det är inte hela världen om det kostar 500 om det är värt det.

Vad skulle ni rekommendera som är mest plug and play om man säger så?

.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14172
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Programmera PIC

Inlägg av swesysmgr »

Glenn skrev:Personligen sätter jag mycket värde på den fristående "pickit" mjukvaran ifall man inte vill använda hela bängliga utvecklingsmiljön. Den finns dessutom även för linux.

Lite osäker på om den finns till pickit4 och den där PG-grunkan ?
Om det är IPE du menar så skall det fungera enligt listan i Readme-filen för v5.30.

Miljön är Apache Netbeans (Open Source alltså) i grunden och fungerar bra tycker jag.
These programming tools work with the MPLAB IPE. Refer to their respective readmes for additional information.
· MPLAB ICD 4 In-Circuit Debugger/Production Programmer
· MPLAB ICD 3 In-Circuit Debugger/Production Programmer
· MPLAB PICkit™ 4 In-Circuit Debugger/Development Programmer
· MPLAB PICkit 3 In-Circuit Debugger/Development Programmer
· MPLAB Snap Information Sheet
· MPLAB PM3 Production Programmer
· MPLAB REAL ICE™ In-Circuit Emulator/Production Programmer
SeniorLemuren
Inlägg: 7809
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Programmera PIC

Inlägg av SeniorLemuren »

När det gäller kompilator så är nog MickroC Pro. den lättaste att komma igång med. Den är gratis med begränsad storlek p programmen men fullt utrustad.

Edit: Den är överkomligt billig om man vill ha en full version på livstid också.
Användarvisningsbild
Variosboy
Inlägg: 834
Blev medlem: 5 september 2005, 17:10:03
Ort: kristinehamn

Re: Programmera PIC

Inlägg av Variosboy »

archen skrev:Jag är ute efter något nybörjarvänligt, det är inte hela världen om det kostar 500 om det är värt det.

Vad skulle ni rekommendera som är mest plug and play om man säger så?

.
Då är mitt korta svar arduino!
archen
Inlägg: 570
Blev medlem: 22 augusti 2012, 18:47:41
Ort: Falun

Re: Programmera PIC

Inlägg av archen »

Arduino? Kan man programmera PIC där?

Jag har hållit på med arduino och esp prylar ett tag nu men vill prova PIC programmering nu.

.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14172
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Programmera PIC

Inlägg av swesysmgr »

archen skrev:Jag är ute efter något nybörjarvänligt, det är inte hela världen om det kostar 500 om det är värt det.

Vad skulle ni rekommendera som är mest plug and play om man säger så?
Pickit 4 + MPLABX + XC8 + MCC. Det sistnämna är ett grafiskt verktyg för att generera all c-kod för timers interrupts, portar m.m. om du använder Microchips IDE och kompilator.

Fungerar bra och sparar mycket tid jämfört med att sitta och slå i databladet efter vilka flaggor som skall sättas, räkna på timers initialvärden och prescaler manuellt m.m.

Pickit 2 stödjs inte i moderna versioner av MPLAB X, skulle inte föreslå den om du inte får den gratis.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5455
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Programmera PIC

Inlägg av anders_bzn »

Stm32?

Med risk att starta flamewar
archen
Inlägg: 570
Blev medlem: 22 augusti 2012, 18:47:41
Ort: Falun

Re: Programmera PIC

Inlägg av archen »

swesysmgr skrev:
archen skrev:Jag är ute efter något nybörjarvänligt, det är inte hela världen om det kostar 500 om det är värt det.

Vad skulle ni rekommendera som är mest plug and play om man säger så?
Pickit 4 + MPLABX + XC8 + MCC. Det sistnämna är ett grafiskt verktyg för att generera all c-kod för timers interrupts, portar m.m. om du använder Microchips IDE och kompilator.

Fungerar bra och sparar mycket tid jämfört med att sitta och slå i databladet efter vilka flaggor som skall sättas, räkna på timers initialvärden och prescaler manuellt m.m.

Pickit 2 stödjs inte i moderna versioner av MPLAB X, skulle inte föreslå den om du inte får den gratis.
Exakt vad jag söker, stort tack för input!

.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14172
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Programmera PIC

Inlägg av swesysmgr »

Glenn skrev:Personligen sätter jag mycket värde på den fristående "pickit" mjukvaran ifall man inte vill använda hela bängliga utvecklingsmiljön. Den finns dessutom även för linux.

Lite osäker på om den finns till pickit4 och den där PG-grunkan ?
Använder inte Mplab IPE annars men testade nu och den fungerar både med Pickit 3 och 4.

Det är ett fristående programmeringsverktyg där du väljer .hex fil, slår på spänningsmatning och kör.

Det är javabaserat och borde fungera även under Linux och Mac OS.

https://microchipdeveloper.com/ipe:laun ... pplication
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33774
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Programmera PIC

Inlägg av Glenn »

Jag har för mej det jag körde hette bara "pickit", och följde med min pickit2 (men finns även för pickit3), det bästa med det var ju att det kunde bevaka filändringar, så om man kör utan IDE och kodar direkt i textfil och kompilerar på kommandorad (eller från editorn) så kommer kan den flasha automagiskt..

Typ:

- Oj, jag har stavat fel där.. måste fixa.
- editerar i källkoden
- kör kortkommandot för compile

så fort kompilatorn komplierat klart så upptäcker mjukvaran detta och för automagiskt över den till ens projekt, med ICSP och bra val av pinnar har man ju med fördel sin pickit inkopplad till bygget hela tiden.

Det gör småändringar väldigt smidiga.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Programmera PIC

Inlägg av TomasL »

Har någon eller några PIC32 starter kit liggande
SeniorLemuren
Inlägg: 7809
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Programmera PIC

Inlägg av SeniorLemuren »

swesysmgr skrev:Pickit 4 + MPLABX + XC8 + MCC. Det sistnämna är ett grafiskt verktyg för att generera all c-kod för timers interrupts, portar m.m. om du använder Microchips IDE och kompilator.
MPLABX + XC8 + MCC kostar? Eller gratis med eller utan begränsningar?
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14172
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Programmera PIC

Inlägg av swesysmgr »

Allt är gratis utan begränsning, enbart den optimerade Pro versionen av kompilatorn kostar.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14172
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Programmera PIC

Inlägg av swesysmgr »

Glenn skrev:Jag har för mej det jag körde hette bara "pickit", och följde med min pickit2 (men finns även för pickit3), det bästa med det var ju att det kunde bevaka filändringar, så om man kör utan IDE och kodar direkt i textfil och kompilerar på kommandorad (eller från editorn) så kommer kan den flasha automagiskt..

Typ:

- Oj, jag har stavat fel där.. måste fixa.
- editerar i källkoden
- kör kortkommandot för compile

så fort kompilatorn komplierat klart så upptäcker mjukvaran detta och för automagiskt över den till ens projekt, med ICSP och bra val av pinnar har man ju med fördel sin pickit inkopplad till bygget hela tiden.

Det gör småändringar väldigt smidiga.
IPE är den moderna ersättaren till det programmet och känner av ifall hex-filen har ändrats. Om den kan flasha automatiskt vet jag inte men kan testa.
Skriv svar