Kondensatorer - Märken, Hållbarhet, Förvarning ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Kondensatorer - Märken, Hållbarhet, Förvarning ?

Inlägg av Perkla »

Jag skulle gärna vilja höra med hur ni anser om det här med kondensatorer av Elektrolytmodell beträffande kvalité på olika märken, och hållbarhet när dom förvaras i många år samt hur man bör förvara dom för att dom ska hålla så bra som möjligt.. Bör man köpa ett känt märke som tex Panasonic eller liknande för att dom ska hålla så bra som möjligt, ser många som köper storförpackning av märken som kanske inte är lika kända som ovan nämnd, verkar ju fungera det också..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33768
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Kondensatorer - Märken, Hållbarhet, Förvarning ?

Inlägg av Glenn »

Jag har ganska stora mängder äldre men fabriksnya elyter, och dom jag har kontrollmätt har ALLTID varit inom spec.

Jag tror inte dom åldras speciellt mycket av att bara ligga faktiskt.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Kondensatorer - Märken, Hållbarhet, Förvarning ?

Inlägg av Perkla »

Jag har ganska många liggandes jag också olika märken och valörer, jag har också ganska många äldre, några av dom såg ut så här... och min tanke är förstås kan dom verkligen bli dåliga av att bara ligga ??
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Kondensatorer - Märken, Hållbarhet, Förvarning ?

Inlägg av Henry »

Botten på dessa är ju alltid (?) gummitätade och gummi håller inte hur länge som helst och finns säkert olika kvaliteter på de med men gissar på att dagens rent generellt är lite bättre än dåtidens. Om säg det krymper en aningens aningen eller torkar ut och blir hårt så pga temperaturskillnader sedan får vätskan att expandera vilket gör att det till slut kommer att sippra ut då det inte längre är lika tätt vid benen. Om sedan innehållet kan få detta att accelerera pga dålig blandning eller ej låter jag vara osagt.

Kvalitén invändigt sedan bestämmer hur bra spänningståligheten och kapacitansen håller sig under årens lopp.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Kondensatorer - Märken, Hållbarhet, Förvarning ?

Inlägg av Perkla »

Den jag håller i handen på bilden är jag osäker på årtal men nog är det 80 tal tror jag.. och jag tror precis som du att det kan torka ut...
Skriv svar