Vanligt förekommande spänningsreferens.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Vanligt förekommande spänningsreferens.

Inlägg av opampen »

Micke_71 skrev:Lyckades klanta till det med mina multimetrar. Lång historia kort, mätte batterispänning på frugans bil i somras och fick värden som inte stämde. Sedan när jag laddade batteriet till båten så mätte jag med 3 multimetrar och hade 3olika värden som skilde mer än 0.5volt mellan.

Tog vad jag trodde var en hyffsat exakt referens och kalibrerade dom efter. Men tror inte det blev bra ändå.

Någon idé på hyffsat noggrann likspänning man kan ha hemma kring 10volt? Funderar på 5 och 12 volten från nätaggregatet i datorn men har aldrig kollat hur noga dom är.
Dessa aggregat är inte att lita på! Duger i vilket fall inte som referens!
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Vanligt förekommande spänningsreferens.

Inlägg av opampen »

Hobbyisten skrev:Aha, du kan kalibrera multimetrar själv :)
Har du ingen panelmätare hemma och kan mäta på valfri spänning ? Nu sträcker sig inte min kunskap till hur noggranna panelmätare är.
Ofta har vanliga enklare panelmätare en tolerans på mellan 1-5%. Dyrare instrument kan ligga på 0,5-1%.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Vanligt förekommande spänningsreferens.

Inlägg av Glenn »

Nerre skrev:
Micke_71 skrev: Troligtvis så har den trimmats för minsta fel i olika mätområden. För min del så önskar jag noggrannheten i område 0-20volt likspänning. AC mätning är ju oftast på nätspänning och där bryr jag mig inte om någon volt fel.
Börja med att läsa manualen till dina multimetrar, oftast har de en noggrannhet på kanske 5%. Vid 230 V betyder det alltså att de kan visa över 10 V fel. Vid 20 V betyder det 1 V fel.
Min gamla fluke 75 från 19frösihjäl har en nogrannhet på ±(0,4%+1) på DCV, och ±(2%+2) på ACV, nu vet jag inte exakt hur de angivelserna ska tolkas men det är ju iaf lägre än 5%, och det borde väl hänt en del sne 80talet ?
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Vanligt förekommande spänningsreferens.

Inlägg av Micke_71 »

Hittade data på ena multimetern och den påstås ha +-0.5% vilket borde vara 50mV vid 10V
Skriv svar