Brunnet kretskort

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
fru_nilsson
Inlägg: 6
Blev medlem: 13 november 2019, 20:25:19

Brunnet kretskort

Inlägg av fru_nilsson »

Hej! Har en Kina plasmaskärare som kretskortet brann på idag. Är de något man kan laga? Eller är de bara att köpa en ny? :D
De är de 6 cylindriska mojängerna de brunnit vid, någon kanske kan svara på vad de är för något.
De har eventuellt skett pga kabeln som är precis ovanför gnidit emot och skadat isoleringen
Tack på förhand / Tobias
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Brunnet kretskort

Inlägg av xxargs »

Det är trådlindade motstånd och de ser ut att ha varit varma på riktigt och under lång tid om man tittar på lödningarna som binder ihop dessa motstånd på ovansidan.

förmodligen har lödningarna på undersidan också tröttnat av värmen - blivit lodsprickor och så...

Grundproblemet är trolige att bara för att man behöver effektmotstånd i högre effektnivå och kopplar mindre av dem parallellt för att de totalt sett skall klara effektnivån - är att de faktiskt också behöver kylas mer i motsvarande grad och ihopklumpningen man gjort där i nuläget tillgodoser inte kylbehovet på långa vägar...

Det kan förvisso också vara sekundärt fel för att du har ett fel på annan ställe i kretskortet - dock av lödningens utseende på ovansidan så såg det att ha varit varmt länge och det blir det inte av ett plötsligt primärt fel och det börja ryka....
fru_nilsson
Inlägg: 6
Blev medlem: 13 november 2019, 20:25:19

Re: Brunnet kretskort

Inlägg av fru_nilsson »

Tack för lite info :tumupp:
Maskinen har kanske gått 20 minuter kontinuerligt.
Men var ca 1.5 år sedan jag köpte den.
Ohm mätte alla motstånd och de vekar inte vara kortslutet iallafall, de låg mellan 5.3-5.4 ohm alla 6.
Finns de någon mera permanent lösning? Du skrev att de alstrar mera värme med flera små, finns de större?
Eller ja klart de finns större men som skulle fungera för detta ändamål.

Tog ur kortet och tog bort motståndet och tog en bild från undersidan också
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
fru_nilsson
Inlägg: 6
Blev medlem: 13 november 2019, 20:25:19

Re: Brunnet kretskort

Inlägg av fru_nilsson »

Och en lite bättre ovanifrån
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32719
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Brunnet kretskort

Inlägg av HUGGBÄVERN »

OUCH! Det där brända leder ström hyggligt bra och måste saneras.
svenne1985
Inlägg: 2232
Blev medlem: 5 augusti 2012, 22:46:31
Ort: NV Skåne

Re: Brunnet kretskort

Inlägg av svenne1985 »

Kanske ser fel och det är sot etc men lödningen ser ju inte sådär jätte fräsch ut (enl pil).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3522
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Brunnet kretskort

Inlägg av breflabb »

Det var en lurig gäkel. Men så är det med vissa lödningar.
Jag brukar använda en lupp på 7 gånger förstoring sådan som urmakarna har.
Sedan belyser jag från olika vinklar, annars kan man missa iallafall
malman
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Brunnet kretskort

Inlägg av malman »

Ja den lödningen var ju helt kass.. och verkar ansluta en kondensator... om det inte är på reläet... kan nog vara en orsak i sammanhanget.... lite svårt att veta iom var de gula kablarna tar vägen i maskinen...

Jag skulle lura ut vad resistorerna har för sammanlagd resistans och leta på ett stort effektmotstånd som jag monterar på en plåtyta för att få bättre kylning till dem... finns smutta saker i to220 kapsel.. eller vanlig flänsmonterade effektmotstånd.. (de i guldfärgat metallhusmed fästöglor för att skruvas fast. Sen dra in en kabel till de gula anslutningarna... andra sidan på motståndet verkar ju komma från den svarta sladden.....
Sen kan man kapa ledningsbanan som går in i det svarta området för att inte få problem med överledning enligt Huggbäverns inlägg :)
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3522
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Brunnet kretskort

Inlägg av breflabb »

Om du kan läsa värdet bar en av motstånden då blir det inte så svårt att räkna ut
sammanlagda värdet, för det brukar var samma värde på alla när man gör en sådan
arangemang för då flyter ju samma strö genom alla
fru_nilsson
Inlägg: 6
Blev medlem: 13 november 2019, 20:25:19

Re: Brunnet kretskort

Inlägg av fru_nilsson »

De var ett tränat öga må jag säga! Den lödningen var helt lös, vet inte om den gick av i samband med att jag tog ur kortet och fastnade i något, den lödningen är iallafall till dom röda (kondensatorerna?)

Här är motståndena mätta och ett kort var de gula kablarna går

Den svarta kabeln som sitter på skruven som är inringad går till anslutningen precis bredvid motståndena.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
fru_nilsson
Inlägg: 6
Blev medlem: 13 november 2019, 20:25:19

Re: Brunnet kretskort

Inlägg av fru_nilsson »

Vad skulle jag kunna hitta för motstånd? Som tål lite mera, de som var är ju på 5,3ohm x 6 = 31,8ohm

Och effekten på dem blir 240x7,5 = 1800w
1800/6 = 300w st

Alltså skulle jag antingen behöva 1st på 1800w och 32ohm

Eller 6st på 300w och 5.3ohm

Jag hittat inget i den stilen som är hålmonterade

Har ni någon idé?

Eller har jag räknat helt galet?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29985
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Brunnet kretskort

Inlägg av MadModder »

Det ser lite mystiskt ut på bilden där de sitter kvar.
Det är alltså tre som sitter på varje ledningsbana, och sen är de alla ihopkopplade ovanpå i en punkt?
Det blir tre parallellt, i serie med tre andra parallellt. Det blir i så fall totalt 3,53Ω.

Och jag är mycket tveksam till att de är på mycket mer än några 10-tal W i den storleken.

Effekten är inte den ström som går gånger den spänning du matar till det hela, utan strömmen gånger spänningsfallet som blir över motstånden.
Om det nu verkligen är 7,5A som ska gå där, och totala motståndet är 3,53Ω, blir effektutvecklingen ( P = R × I² ) 198W som de ska dela på. Det blir 33W styck.
Fruktansvärt dålig konstruktion om det ska eldas upp effekt sådär.

[edit]
Hmm... försvann ett inlägg av Danny här under nyss? :humm: Hann inte ens läsa vad det stod.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Brunnet kretskort

Inlägg av Danny »

Det var ett förvirrat inlägg av mig :)
Tur att du inte hann att läsa :D
fru_nilsson
Inlägg: 6
Blev medlem: 13 november 2019, 20:25:19

Re: Brunnet kretskort

Inlägg av fru_nilsson »

MadModder skrev:Det ser lite mystiskt ut på bilden där de sitter kvar.
Det är alltså tre som sitter på varje ledningsbana, och sen är de alla ihopkopplade ovanpå i en punkt?
Det blir tre parallellt, i serie med tre andra parallellt. Det blir i så fall totalt 3,53Ω.

Och jag är mycket tveksam till att de är på mycket mer än några 10-tal W i den storleken.

Effekten är inte den ström som går gånger den spänning du matar till det hela, utan strömmen gånger spänningsfallet som blir över motstånden.
Om det nu verkligen är 7,5A som ska gå där, och totala motståndet är 3,53Ω, blir effektutvecklingen ( P = R × I² ) 198W som de ska dela på. Det blir 33W styck.
Fruktansvärt dålig konstruktion om det ska eldas upp effekt sådär.

[edit]
Hmm... försvann ett inlägg av Danny här under nyss? :humm: Hann inte ens läsa vad det stod.
Yes de sitter 3st på samma ledning och sedan ihopkopplade uppe. Har egentligen ingen aning om de är 7,5A men räknade med att de skulle vara
240v delat på 32ohm, om de stämmer har jag ingen aning om :shock: någon som kan länka till något motstånd som skulle kunna duga?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26136
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Brunnet kretskort

Inlägg av Icecap »

Uträkningen baseras på att resten av elektroniken är totalt kortslutit - och det hoppas jag verkligen inte att det är.

Så din uträkning är helt fel.
Skriv svar