Enkel analog konstruktions fråga (Load switch)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Enkel analog konstruktions fråga (Load switch)

Inlägg av newbadboy »

Har ett kort med bla flera Load switches som är identiskt med schemat här. Det ska klara hög ström och styrs av EN1 som kommer från en MCU som ger 0 och 4,5V.

Den funkar som det skall.

Kruxet är att jag vill kunna skifta matningen på DC jacket fel och då ska VBUS vara noll. Dvs det skall finnas polaritetsskydd vilket jag först trodde skulle vara inbyggt men det funkar icke. Skiftar jag inspänningen så får jag ut -5V på Vbus.

Jag kan INTE sätta ett klassiskt polaritetsskydd i serie med Vbus då jag får spänningsfall. Så min fråga är kan jag med ngn smart logik eller så styra den befintliga FET'en att vara avstängd när fel spännings ansluts?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
XorXaX
Inlägg: 409
Blev medlem: 27 maj 2004, 09:44:16

Re: Enkel analog konstruktions fråga (Load switch)

Inlägg av XorXaX »

Du kan använda en FET som polaritetsskydd istället för en diod. Googla på "mosfet as polarity protection".

.
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Enkel analog konstruktions fråga (Load switch)

Inlägg av newbadboy »

Ok får tillägga att det hade jag i min ursprungliga design med en låg RDS FET men det blir ändå väldigt högt spänningsfall vid 8-10A vid 5V. Tyvärr, så inget i serie!! :(
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26135
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Enkel analog konstruktions fråga (Load switch)

Inlägg av Icecap »

Då en MOSFET har en "inbyggd" reverse-diode pga. chippens uppbyggnad kommer den ju att leda vid felpolarisering.

Men att kräva en likriktarfunktion med noll spänningsfall är nog ganska drygt. Det enda jag känner till är just den backspände MOSFET som du förkastar.
H.O
Inlägg: 5702
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Enkel analog konstruktions fråga (Load switch)

Inlägg av H.O »

Kör du 8-10A genom DC-jacket? Definiera väldigt högt spänningsfall.
Om du inte vill ha något i serie så är det andra alternativet en anti-parallell diod som kortsluter matning och skjuter säkringen uppströms.
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Enkel analog konstruktions fråga (Load switch)

Inlägg av newbadboy »

Icecap skrev:Då en MOSFET har en "inbyggd" reverse-diode pga. chippens uppbyggnad kommer den ju att leda vid felpolarisering.

Men att kräva en likriktarfunktion med noll spänningsfall är nog ganska drygt. Det enda jag känner till är just den backspände MOSFET som du förkastar.

Ja det är drygt som fan :) som det är nu har jag ca 90mV fall över hela kortet vid ca 8A vilket är bra, riktgt bra. Jag satte in en mosfet innan med runt 15mohm omj ag inte minns fel och det blev runt 130mV bara över trissan och totalt runt 250mV över hela kortet ink extra traces, Vilket blev för mycket :(

Så ja en svår ekvation
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Enkel analog konstruktions fråga (Load switch)

Inlägg av newbadboy »

H.O skrev:Kör du 8-10A genom DC-jacket? Definiera väldigt högt spänningsfall.
Om du inte vill ha något i serie så är det andra alternativet en anti-parallell diod som kortsluter matning och skjuter säkringen uppströms.

Ja det gör jag i korta stunder. Se ovan ang definitionen.


ja det blir en riktigt fet diod :) den har jag tänkt på som en värsta lösning!!!!
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11325
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Enkel analog konstruktions fråga (Load switch)

Inlägg av Klas-Kenny »

Byt till N-kanals MOSFET så kan du hitta med en faktor 2-3 lägre RDSon, plötsligt har du råd med spänningsfallet över två.

Nackdelen är såklart klurigare drivning för high-side switch, men det löser du med någon charge pump-historia.
Skriv svar