Husqvarna QHC6501 induktionshäll säkringen löser ut

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
perahl
Inlägg: 7
Blev medlem: 11 november 2019, 09:47:57

Husqvarna QHC6501 induktionshäll säkringen löser ut

Inlägg av perahl »

Är ny på detta forum men behöver lite råd. Min gamla induktionshäll Husqvarna QHC6501 från 2012 slutade plötsligt igår att fungera. Det började med att när en av plattorna och separata ugnen var samtidigt på ca 1 timme löste en av 16 A säkringarna ut. Tror att hällen går på 400 V och är tvåfaskopplad via en europakontakt. När jag återställde säkringen (samma) blev det samma problem och efter nästa försök löste ena 16 A säkringen ut utan att göra något alls med hällen. Jag blev till slut tvungen att dra ur europakontakten från hällen och säkringen löste inte ut. Har kollat europa kontakterna men hittar inget synbart överslag. Det verkar vara en tydlig kortis någonstans på något elektronikkort. Tror ni att det lönar sig att felsöka och om det är ex elektronikkortet kostar det som reservdel ca 2500:- och en ny likvärdig induktionshäll ex Siemens ca 4500:-. Är detta ett typiskt fel på en induktionshäll 7-8 år gammal eller beror felet på något annat i mitt elsystem som plötsligt släckt min häll? Hade för någon vecka sedan ett fel i en ljusarmatur som det var kortis i och en dosdimmer som då la av men då löste bara en vanlig 10 A säkring ut och allt blev bra efter byten av dimmer och åtgärdad armatur. Är inte själv främmande att försöka reparera hällen då jag håller på lite med med div elektronik och har lite instrument och verktyg men aldrig hållit på med induktionshällar.
Haralt
Inlägg: 2495
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Husqvarna QHC6501 induktionshäll säkringen löser ut

Inlägg av Haralt »

Men titta litet längre ner bland trådarna under "allmän elektronik" och du finner just din tråd, senaste inlägget var den 5 nov. 2019.

Skapa inte en ny tråd, när det redan finns en bra tråd för hällar som pajat. Lägg där in din fråga!
Den tråden bevakas av skickliga på spishäll-elektronik.
Senast redigerad av Haralt 11 november 2019, 14:12:43, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
anrhm
Inlägg: 365
Blev medlem: 3 november 2005, 15:13:33
Ort: Vallentuna

Re: Husqvarna QHC6501 induktionshäll säkringen löser ut

Inlägg av anrhm »

perahl
Inlägg: 7
Blev medlem: 11 november 2019, 09:47:57

Re: Husqvarna QHC6501 induktionshäll säkringen löser ut

Inlägg av perahl »

Ok tack för tipsen och har kollat tillbaka på flera inlägg men man blir ändå lite osäker vad gäller min modell Husqvarna QHC6501 prod.nr 949592467. Det första man undrar är om det är någon inbyggd säkring i hällen som löst ut och sedan kanske några likriktare gått sönder mm? Jag vet inte vilket kretskort som gör vad. Mitt läge nu är att glasskivan är borttagen och jag ser inte riktigt kretskorten så bra och hur jag kommer åt dom. Eftersom säkringen på 16 A löser direkt ut är det en kortslutning eller överledning någonstans och då kanske ingen inbyggd säkring.

Har lyckats öppna hällen och ser nu alla kretskorten utan problem än så länge. Ser en kapslad modul i mitten som jag misstänker kan vara problemet efter ett tips från ett serviceföretag som servrar bla Husqvarna. Vet inte i vilken ände man ska börja felsöka.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Husqvarna QHC6501 induktionshäll säkringen löser ut

Inlägg av breflabb »

Om du menar det blanka på övre delen på bilden så är det en stor kylfläns, det sitter
tror jag 6 ST. IGBT transistorer som någon/några av dom är kortis. Ganska vanligt
perahl
Inlägg: 7
Blev medlem: 11 november 2019, 09:47:57

Re: Husqvarna QHC6501 induktionshäll säkringen löser ut

Inlägg av perahl »

Tack för tipset. Då ska jag försöka att kontrollmäta alla 8 transistorer. När du gav detta tips har du erfarenhet av ett liknande fall med samma modell och att induktionshällen orsakade att 16 A säkringen gick direkt? Sedan kommer förstås nästa fråga var får man tag på ersättningstransistorer eller samma? Det sitter i nu IXGR40N60C2D1 på 8 ställen och när jag mäter på 2 st av dom så verkar det vara kortis på 2 st effekttransistorer och likriktaren när jag mäter när dom sitter på kretskortet. Försökte hitta dessa på nätet men fick ingen träff. Likriktaren verkar också ha gått sönder om jag nu hittar den. Ser inte vad den heter men kanske heter den GBJ2510 eller liknande? Någon som kan tillägga något mer om detta case?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32561
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Husqvarna QHC6501 induktionshäll säkringen löser ut

Inlägg av säter »

Kolla med Danny, han brukar ha reservdelar.
perahl
Inlägg: 7
Blev medlem: 11 november 2019, 09:47:57

Re: Husqvarna QHC6501 induktionshäll säkringen löser ut

Inlägg av perahl »

Ok tack, jag ska försöka skicka ett PM till honom
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Husqvarna QHC6501 induktionshäll säkringen löser ut

Inlägg av breflabb »

På kretskortet ner till vänster uppe i vänstra hörnet mellan runda spolen och en vit snabb kontakt
sitter en elektrolytkondning som har börjat svälla ser ut som. Värt att även titta på den
perahl
Inlägg: 7
Blev medlem: 11 november 2019, 09:47:57

Re: Husqvarna QHC6501 induktionshäll säkringen löser ut

Inlägg av perahl »

Ok, tack för tipset ska kolla den.
jah
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2009, 13:00:08
Ort: Eslöv

Re: Husqvarna QHC6501 induktionshäll säkringen löser ut

Inlägg av jah »

Det sitter fyra IGBT på varje drivmodul, samt en likriktarbrygga i mitten. Även den kan brinna.
Standardfel med kortslutna IGBT, men är relativt billigt att laga om man kan hantera en lödkolv.
Som också påtalats, byt gamla elektrolytkondensatorer på filterkortet, så slipper du göra det om nåt år när panelen får spel...
(Har själv gjort båda reparationerna på samma häll tidigare.)
/J
perahl
Inlägg: 7
Blev medlem: 11 november 2019, 09:47:57

Re: Husqvarna QHC6501 induktionshäll säkringen löser ut

Inlägg av perahl »

Ok tack för tipsen. Jag mätte alla fyra transistorerna men bara två av dom hade kortis förvisso mätt på kretskortet så kanske de andra två är skumma också när man lödder bort dom. Elektrolytkondensatorerna på 22 uF 350V (2 st) ser inte ut ha svällt men ska kanske bytas.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Husqvarna QHC6501 induktionshäll säkringen löser ut

Inlägg av breflabb »

Du kan plöja igenom denna enorma tråd så kommer du att lära dig otroligt mycket
Det kan ta sin tid men det är värt sobbet

https://elektronikforumet.com/forum/vie ... =2&t=46035
perahl
Inlägg: 7
Blev medlem: 11 november 2019, 09:47:57

Re: Husqvarna QHC6501 induktionshäll säkringen löser ut

Inlägg av perahl »

Jag håller med och inser att detta forum är mycket användbart och intressant.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2964
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Husqvarna QHC6501 induktionshäll säkringen löser ut

Inlägg av Danny »

Jag har fler komponenter kvar.

@perahl: Har svarat på ditt PM
Skriv svar