Kattlucka PetSafe, Pet Porte. Läser ej RFID-taggen.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Per MG
Inlägg: 24
Blev medlem: 20 oktober 2019, 20:35:18

Kattlucka PetSafe, Pet Porte. Läser ej RFID-taggen.

Inlägg av Per MG »

PetSafe191030kl1416Besk.jpg
Luckan samma som bilden på https://store.intl.petsafe.net/en-gb/mi ... smart-flap
(Jag tror RFID-systemet sänder på ca 433 MHz, alltså mellan TV’s VHF och UHF.)

Köpt okt 2014. Slutade läsa kattens RFID-tag mars -18. Veterinär kunde dock läsa kattens RFID-tag. Luckans alla andra funktioner verkar funka inkl lampor och pip. Skaffat en lös RFID-tag att testa med, fick samma negativa resultat. Men: Om man kopplar bort nätadap-tern (12 V likström ut) och bara kör på 9-V-batteriet kan luckan programmeras med test-taggen och luckan kan öppna sig! (Man måste dock, helt normalt, puffa lite på luckan så att batterikretsen aktiveras och därmed RF-sändaren/mottagaren). Alltså fungerar radio-ic-kretsen men strömmatningen på kortet eller nätadaptern verkar ställa till problem. På kretskortet (se bild) sitter en elektrolytkondensator märkt ”CK 470, 16 V” och sådana är ju i viss mån självförstörande.
Vet någon i forumet vad felet kan vara?
/Per.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Kattlucka PetSafe, Pet Porte. Läser ej RFID-taggen.

Inlägg av Icecap »

Alltså - den fungerar som sådan OK med batteridrift men inte med nätdel?
Och du anser att det är fel på kretskortet som är på bilden?

Logiken säger att allt är OK till du kopplar in nätdelen. Boven bör alltså vara nätdelen - som inte visas här.

Då det inte finns mer information om nätdel osv. är det så långt jag kan komma nu.

Nätdelen är sannolikt en väggvårta men den exakta typen vet jag inte. Är den "lätt" (vikt) är det sannolikt en Switch-Mode, är den "tung" är det en vanlig transformator.

Båda typer kan gå sönder men på lite olika sätt.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Kattlucka PetSafe, Pet Porte. Läser ej RFID-taggen.

Inlägg av PeterH »

Några uppenbara funderingar; har du konstaterat att 12DC från adaptern finns och ser bra ut? Det ser ut att sitta en LDR (ljussensor) med nakna ben mycket nära varandra, är dom kortslutna? Dom ser dessutom ut att att vara utsatta för fukt, ser ut som lite grön missfärgning(?)
SM4UKE
Inlägg: 103
Blev medlem: 28 september 2015, 20:47:21
Skype: HenrikUKE
Ort: Karlstad

Re: Kattlucka PetSafe, Pet Porte. Läser ej RFID-taggen.

Inlägg av SM4UKE »

Är det säkert att RFID använder 433 MHz? De flesta brukar använda 13,56 MHz.

Det är extremt vanligt att switchade nätaggregat börjar störa kopiöst när de blivit lite till åren. Kortvåg och lägre drabbas allvarligt när det händer och
om RFID finns på 13,56 MHz blir det säkert problem. Att det funkar med batteridrift tyder på något sådant problem. Orsaken brukar vara dåliga
elektrolyter i nätdelen. Plocka fram en radio och lyssna på kortvåg! Finns ingen sådan tillgänglig så går det nog att lyssna på mellanvåg också, där blir
det också störningar från ett sådant kaiko-nätagg. Det brukar också synas massor med högfrekvent rippel på DC-ledningen när kondingarna blir dåliga,
syns med ett oscilloskop.
Per MG
Inlägg: 24
Blev medlem: 20 oktober 2019, 20:35:18

Re: Kattlucka PetSafe, Pet Porte. Läser ej RFID-taggen.

Inlägg av Per MG »

Tack SM4UKE, PeterH & Icecap!
Nej, jag är inte säker på att RFID använder 433 MHz.

Med en enkel multimeter uppmätte jag nätaggregatet obelastat till drygt 12 V dc och 0,5 mV ac.
Har tyvärr inget oscilloskop eller kapacitansmätare. Borde aldrig kastat kv-radion :-)

Då jag idag ersatte nätaggregatet med ett 12 V mc-batteri fungerade luckan normalt!
Den fungerar också med det inbyggda bu-batteriet på 9 V som sagt nedan.

Vi misstänker ju rippel eller annan orenhet från nätaggregatet som stör RFID-systemet vid nätdrift.
Men kan felet ändå ligga efter 12 V-matningen hos själva kretskortet genom att detta blivit mer känsligt?
Jag ser två större kondingar i nätaggregatet (se bild) och en på kretskortet - är någon mer misstänkt än andra?

/Per
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11328
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Kattlucka PetSafe, Pet Porte. Läser ej RFID-taggen.

Inlägg av Klas-Kenny »

Den där stora ser klart svullen ut.
Palle500
Inlägg: 4491
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Kattlucka PetSafe, Pet Porte. Läser ej RFID-taggen.

Inlägg av Palle500 »

Billigast och enklast är att köpa en ny väggvårta. Välj en med rätt kontakt.
Tex denna:
Batterieliminator 12v DC 1.5A. 89kr

https://www.m.nu/batterieliminatorer/ba ... 12v-dc-15a
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6931
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Kattlucka PetSafe, Pet Porte. Läser ej RFID-taggen.

Inlägg av Marta »

Originalet har riktig trafo, ingen switchare som vräker ut en massa störningar. Sådana är ovanliga idag. Den länkade är en switchare.

Den stora lytingen är mera än svullen, säkerhetsventilen på toppen har öppnat. Sprickorna syns tydligt. Byt denna mot en ny med samma kapacitans och lite högre märkspänning för att hålla längre. Givetvis 105 graders och Rubycon eller Nichicon. Inte noname china quality.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Kattlucka PetSafe, Pet Porte. Läser ej RFID-taggen.

Inlägg av JimmyAndersson »

Intressant läsning om avläsning och frekvens mm:
https://stud.epsilon.slu.se/86/1/blomberg_j_090514.pdf

Sid 11 och framåt.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6931
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Kattlucka PetSafe, Pet Porte. Läser ej RFID-taggen.

Inlägg av Marta »

"Chip framtagna enligt ISO-standarderna 11784 och 11785 är vanliga och är de standarder som rekommenderas sedan 1996, för att både kunna läsa av och registrera numret utan problem. De har en frekvens på 134,2 kHz. "

Är det denna frekvens kan tillverkarens val av adapter med plåttrafy mycket väl vara väl genomtänkt och inte bara en tillfällighet. Switchare kan störa förfärligt på den frekvensen. Så definitivt laga eller köpa en ny "tung" adapter med plåttrafo.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Kattlucka PetSafe, Pet Porte. Läser ej RFID-taggen.

Inlägg av Icecap »

Håller med Martas bedömning och råd.

Och sedan en mätteknisk grej: mätte du rippeln (AC) med eller utan kretskortet inkopplat?
Per MG
Inlägg: 24
Blev medlem: 20 oktober 2019, 20:35:18

Fixat! Re: Kattlucka PetSafe, Pet Porte. Läser ej RFID-tagge

Inlägg av Per MG »

Tack Marta m fl!
Nu är den svullna e-lyten 1000 µF bytt mot en större modell.
Luckan fungerar igen och öppnar sig för just min katt.
Huruvida katten glädjer sig vet jag inte men jag är nöjd & glad över att ha sparat ca 1600 kr, sluppit omfattande snickeriarbete vid montering av lucka av annat fabrikat samt att möjligtvis ha sparat på jordens resurser lite.
/Per
Ps 1: Här en elektroniskt ointressant fråga; vet någon om råttor har använt obevakade kattluckor?
Ps 2: Borde jag, enligt kutym i detta forum, skapat ett nytt inlägg för Ps 1 eftersom el-problemet är löst?
/Ds
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6113
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Fixat! Re: Kattlucka PetSafe, Pet Porte. Läser ej RFID-t

Inlägg av Biker »

Per MG skrev:Tack Marta m fl!
Nu är den svullna e-lyten 1000 µF bytt mot en större modell.
Luckan fungerar igen och öppnar sig för just min katt.
Huruvida katten glädjer sig vet jag inte men jag är nöjd & glad över att ha sparat ca 1600 kr, sluppit omfattande snickeriarbete vid montering av lucka av annat fabrikat samt att möjligtvis ha sparat på jordens resurser lite.
/Per
Ps 1: Här en elektroniskt ointressant fråga; vet någon om råttor har använt obevakade kattluckor?
Ps 2: Borde jag, enligt kutym i detta forum, skapat ett nytt inlägg för Ps 1 eftersom el-problemet är löst?
/Ds
Garanterat att råttor knallar in sen var det en bonde vars katt var bästis med en räv - tog med sig räven hem :badgrin:
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6931
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Kattlucka PetSafe, Pet Porte. Läser ej RFID-taggen.

Inlägg av Marta »

Trevligt att det löste sig så Din kattlucka kan fungera, förhoppningsvis ett bra tag till.

Råttor hör väl egentligen till kattegorien övrigt, men de gnager sig ju in lite över allt. Fast mest hos de som är kattlösa. Skulle de trots allt komma in så är fällorna som bl.a. Anticimex säljer jättebra. Andersson eller något liknande heter de. Traditionell träfälla. Har en underbart hård fjäder och en stor gul tryckplatta som de går på även utan agn.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33773
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Kattlucka PetSafe, Pet Porte. Läser ej RFID-taggen.

Inlägg av Glenn »

Både råttor och möss tar sej in överallt skulle jag säga, men luktar det katt så brukar dom inte vara lika pigga på det.
Skriv svar