Tidrelä till kompressor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Khrist
Inlägg: 16
Blev medlem: 14 januari 2019, 11:07:47

Tidrelä till kompressor

Inlägg av Khrist »

Hej

Nån som vet om det finns ett 230 volt N.O nedräkningstimerrelä?

Mitt kompressorbygge behöver mjukstartas avlastad. Jag söker ett relä som efter att det fått 230 V på ingången (när motorn startar) räknar ner typ. 2-3 s (så kompressorn hinner upp i fullt varv) innan det drar utgången som styr ett 230 V solenoidstyrd pneumatisk 2/3 ventil. När den pneumatiska ventilen får 230 V stänger den avlasten så att kompressorn börjar jobba mot tanken. När tryckvakten kopplar bort motorn bryts också strömmen till nedräkningsreläet och därmed också strömmen till 2/3 ventilen så att kompressorn startar avlastad igen.

2/3 ventilen har jag så det är bara någon form av 230 V nedräkningstimerrelä jag behöver.
PTC
Inlägg: 2337
Blev medlem: 11 juni 2009, 20:04:12
Ort: Skövde

Re: Tidrelä till kompressor

Inlägg av PTC »

Ett vanligt tidrelä med fördröjt tillslag, behöver du nåt så har jag liggandes några stycken
Khrist
Inlägg: 16
Blev medlem: 14 januari 2019, 11:07:47

Re: Tidrelä till kompressor

Inlägg av Khrist »

Ja det låter ju bra.

Jag kollade över schemat på mjukstarten och den drar ett 24 volt relä internt som avlastar triacen när mjukstartcykeln är färdig. Tänkte man kanske kunde plocka ut denna 24 V och koppla till en 24VDC/230VAC SCR jag har liggande. Det borde också funka?
valmetman
Inlägg: 117
Blev medlem: 15 oktober 2018, 23:30:10

Re: Tidrelä till kompressor

Inlägg av valmetman »

eller en tryckbrytare och en pysventil som släpper ut trycket i cylindern så att den ej startar med mottryck
Skriv svar