Köpa pin-svets för att svetsa batteripackar?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Köpa pin-svets för att svetsa batteripackar?

Inlägg av netrunner »

Jag har ett behov av att svetsa några få batteripackar med LiPo batterier.

Valet står mellan att köpa:

- ett "Battery Spot Welder-kit" för 700kr
- en pin-svets för 700kr.

Pin-svetsen är det smartaste köpet då jag troligen på något sätt kan kanske ha användning för den i framtiden. Men till stor del för att det känns så manligt att äga en pin-svets. :)

Men kan man svetsa batteripackar med den?
jihe
Inlägg: 2411
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Köpa pin-svets för att svetsa batteripackar?

Inlägg av jihe »

Vad är en pin-svets? Om du menar en pinnsvets, alltså en traditionell elsvets, så kan du nog glömma att svetsa batterianslutningar.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5803
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Köpa pin-svets för att svetsa batteripackar?

Inlägg av rvl »

Möjligen om man har en styrning (gärna med fotpedal) på matningsspänningen som släpper lagom långa pulser till svetsen. Det finns ju folk som svetsar batterier med trafo tagen ur en gammal microvågsugn.
bearing
Inlägg: 11261
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Köpa pin-svets för att svetsa batteripackar?

Inlägg av bearing »

Jag har tänkt samma tanke, att använda en invertersvets som spänningskälla. Man skulle behöva komplettera den med en transistorlösning på utgången som kan koppla i och ur effekten ett kort ögonblick. Samt tillverka någon sorts jigg med elektroder för punktsvetsningen.

Om den färdiga punktsvetsen redan innehåller timern för att punkta ett valbart antal millisekunder, samt elektroder för punktsvetsning o.s.v, känns den som ett bättre val.

Men du skriver svetsa LiPo. Menar du då påsceller med tabbar av metallfolie? I så fall kanske inte punktsvets är bästa metoden. I elbilspack brukar dom vara svetsade med en kontinuerlig svets på några cm. Ser ut som maskin-TIG-svetsning med låg strömstyrka. Så det kanske man kan göra själv med typ ett labbagg på 2x30V, 5-10A. Dock kan jag tänka mig att ett flertal punktsvetsar duger. Och då behöver man ju inte någon svetsgas o.s.v. Så det är nog ett bättre val.
jah
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2009, 13:00:08
Ort: Eslöv

Re: Köpa pin-svets för att svetsa batteripackar?

Inlägg av jah »

...eller så kör man "redneck"-metoden med ett bilbatteri och ett startrelä :shock: :lol:

https://www.youtube.com/watch?v=o1NFbchHeM8&t=48s

/J
bearing
Inlägg: 11261
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Köpa pin-svets för att svetsa batteripackar?

Inlägg av bearing »

Det är nog inte så dumt att använda låga spänningar, typ 12V. För med låg spänning kan det inte bli någon svetsbåge (plasma) som i värsta fall smälter sönder hela toppen på litiumbatteriet. Utan det blir ju bara resistiv värmning med låg spänning. Men jag saknar ett test av punktsvetsens styrka i videon här ovan. Han borde testa att svetsa på en trasig cell, och sedan hänga vikter i nickelblecket tills det lossnar, för att se styrkan på svetsarna. Det skulle ju kunna vara så att svetsen bara sitter i ytan, och lossnar av ingenting. Jag har tagit isär gamla NiCd batteripack, och dom punktsvetsarna brukar vara så stadiga att man ibland får ett hål i cellen när man bänder loss nickelblecket med en skruvmejsel. Men jag har stött på en och annan punktsvets som inte penetrerar alls, som man kan bända loss med ett verktyg av plast.

Men rent allmänt, vad tycker ni som använt riktiga punktsvetsmaskiner för att bygga batteripack? Vad är bäst? Och håller svetsarna bra?
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Köpa pin-svets för att svetsa batteripackar?

Inlägg av svanted »

en aspekt i sammanhanget beroende på hur stora accar man ska svetsa,
parallellkopplar man flera ska man ha en säkringstråd minst på ena sidan,
då blir det lite svårare att svetsa, möjligen löda.

tror det bästa vore att använda en rejäl konding för själva svetsströmmen.
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Köpa pin-svets för att svetsa batteripackar?

Inlägg av Gizmo »

jah skrev:...eller så kör man "redneck"-metoden med ett bilbatteri och ett startrelä
Den där är ganska enkel men också smart. Har delarna hemma men inte satt ihop för att testa än.
Han har ju inte bara ett startrelä utan också en timer med pulstider från 0.1 sekunder samt en fotpedal till så man har bägge händerna fria.

Ganska smart skulle jag säga.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Köpa pin-svets för att svetsa batteripackar?

Inlägg av breflabb »

≤ Men till stor del för att det känns så manligt att äga en pin-svets. :)

Glöm det, allt sådant är punktsvetsat. PUNKT :)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32561
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Köpa pin-svets för att svetsa batteripackar?

Inlägg av säter »

Brukar inte punktsvetsar köra med väldigt låg spänning?
Typ några enstaka volt bara?
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Köpa pin-svets för att svetsa batteripackar?

Inlägg av danielr112 »

En MOT från en 1kw micro funkar fint. 2-3 varv runt och du får ut en 500A utan större problem. Räcker till att svetsa hyffsat tjocka tabbar.

Bilbatteri och en hög mosfets är vanligt också och de som kör billighetsvarianten kör med ett relä men är svårt att styra tiden bra.

Jag kör en Suunko709A till mitt men har även kört väldigt mycket med MOT.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23621
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Köpa pin-svets för att svetsa batteripackar?

Inlägg av Henry »

Och drar man upp spänningen lite till en 4 - 5V så kan man även punktsvetsa mm tjocka plåtar, det kan man inte med en specifik tab svets.
Skriv svar