Gamla stärkare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Jolles
Inlägg: 938
Blev medlem: 2 februari 2006, 15:59:35
Ort: Rosersberg, Stockholm
Kontakt:

Gamla stärkare

Inlägg av Jolles »

Vi kikar på en gammal B&O stärkare (beomaster 1001?) och när vi hade stärkaren uppskruvad då den avger låg diskant på ena kanalen så fann vi att vi hade ett par elektrolyter i slutsteget som kunde ersättas i en handvändning. Min generella tankegång var att ~45 år gamla elektrolyter är sämre än nya, även om de nya inte är av nån super-duper klass om än åtminstonde nya och oanvända, så jag lossa dem på båda kanalerna och satte i de nya varpå ljudet i vänster kanal förstördes vid höjd volym då kondingen tycktes ladda ur nästan direkt när den börjades laddas upp och bildade ett underligt fenomen i högtalen.

Höger kanal funkade bra.

Min fråga är varför detta sker?
peo007
Inlägg: 443
Blev medlem: 21 juni 2009, 06:08:43
Ort: Tierp

Re: Gamla stärkare

Inlägg av peo007 »

Vilka kondingar i slutsteget har du bytt?
Är det C453 & C454 eller är det några andra?
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Gamla stärkare

Inlägg av arvidb »

Om de nya elektrolyterna kommer från Ebay/Alibaba eller liknande så finns det inga garantier för att de fungerar överhuvutaget, de kan vara avlödda från kasserad elektronik eller vara fyllda med sand/beck till stor del etc i så fall.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Gamla stärkare

Inlägg av SM7CZR »

Nu har du nog varit för snabb.
Om det är dålig diskant i högtalaren så kan det vara avbrott i en elektrolyt som sitter i serie med diskanthögtalaren (i högtalarlådan).
Kan även vara avbrott i själva diskantelementet. För kännedom... så att du inte byter komponenter på fel ställen... :wink:
Senast redigerad av SM7CZR 7 november 2019, 19:23:18, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Gamla stärkare

Inlägg av breflabb »

Om det är fel på ena högtalaren är lätt att konstatera. Baa att byta plats på dom.
Sen är det som så att på så pass gamla grejer så skall man aldrig röra något som fungerar.
Det är min princip.
Användarvisningsbild
Jolles
Inlägg: 938
Blev medlem: 2 februari 2006, 15:59:35
Ort: Rosersberg, Stockholm
Kontakt:

Re: Gamla stärkare

Inlägg av Jolles »

peo007 skrev:Vilka kondingar i slutsteget har du bytt?
Är det C453 & C454 eller är det några andra?
Nej, det var 396/408 samt 428/444 som alla är 100uf.
arvidb skrev:Om de nya elektrolyterna kommer från Ebay/Alibaba eller liknande så finns det inga garantier för att de fungerar överhuvutaget, de kan vara avlödda från kasserad elektronik eller vara fyllda med sand/beck till stor del etc i så fall.
Kan inte med säkerhet säga varifrån dom kommer, men troligen elfa. Dom har väl legat ett par år förvisso, men aldrig använda.
SM7CZR skrev:Nu har du nog varit för snabb.
Om det är dålig diskant i högtalaren så kan det vara avbrott i en elektrolyt som sitter i serie med diskanthögtalaren (i högtalarlådan).
Kan även vara avbrott i själva diskantelementet. För kännedom... så att du inte byter komponenter på fel ställen... :wink:
breflabb skrev:Om det är fel på ena högtalaren är lätt att konstatera. Baa att byta plats på dom.
Sen är det som så att på så pass gamla grejer så skall man aldrig röra något som fungerar.
Det är min princip.
Nej jag bytte dem ej på grund av diskanten, bara då den var öppen och vi hade tillgång till ersättare... Men visst jag kan nog hålla med om att man inte ska laga nått som inte är trasigt, dem byttes bara eftersom dom var gamla och nyare fanns.
Diskanten är inte GROVT reducerad, bara om man lyssnar noga. Vi provade oss fram på flera vis för att konstatera var felet var och det är ganska tydligt med min logik att det var i försteget eftersom precis samma fel hörs med hörlurar.
Slutligen nu har vi avslutat meckandet eftersom förstegskortet var för bökigt att få loss och risken var större att vi kunde försämra än förbättra. Åtminstone har vi justerat tomgångsströmmen på slutstegen och reducerat sprak i pottar, så det var inte helt förgäves :-)

Den största frågan som ingen av oss kunde förstå är varför de nya kondingarna inte fungerade i kretsen. Vi bytte dem även mot två ytterligare nya och det var samma sak igen. Inte förrän vi satte tillbaka de gamla så var det bra igen. Obs bara i ena kanalen blev detta ett problem.
Screenshot_20191107-212154.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32772
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gamla stärkare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Behöver dina nya gamla kondingar formeras? Ladda upp dem sketasakta och se om de funkar bättre.
Användarvisningsbild
Jolles
Inlägg: 938
Blev medlem: 2 februari 2006, 15:59:35
Ort: Rosersberg, Stockholm
Kontakt:

Re: Gamla stärkare

Inlägg av Jolles »

Ja vi borde ha kunnat prova att låta den spela med de nyare kondingarna en stund kanske (på lägre volym) för att låta dem laddas lite, det blev inte så.

Det var ju någon transistor som klippte helatiden i och med kondensatorbytet, kan det vara TR25 eller TR26 (beroende på vilken kanal som strulat)?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32556
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Gamla stärkare

Inlägg av säter »

Jolles skrev:Inte förrän vi satte tillbaka de gamla så var det bra igen.
Det kanske vore en bra idé att posta en bild på den gamla och den nya kondensatorn?
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Gamla stärkare

Inlägg av breflabb »

Kanske dum fråga men ändå lätt att göra bort sig.
Har du kollat spänningståligheten på dom du satte dit?
Användarvisningsbild
Jolles
Inlägg: 938
Blev medlem: 2 februari 2006, 15:59:35
Ort: Rosersberg, Stockholm
Kontakt:

Re: Gamla stärkare

Inlägg av Jolles »

Har dem inte brevid mig direkt men finns väl i lokalen där vi meckade. Dock inget särskillt konstigt, ingen av dem var det minsta "rundade" eller till synes slitna, den nya rev jag själv av tejpen från benen på.

De gamla kondingarna var specade till 16v samt 40v, de nya var båda 40v.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Gamla stärkare

Inlägg av NULL »

När du skriver "sämre", på vilket sätt menar du att de är sämre?
Användarvisningsbild
Jolles
Inlägg: 938
Blev medlem: 2 februari 2006, 15:59:35
Ort: Rosersberg, Stockholm
Kontakt:

Re: Gamla stärkare

Inlägg av Jolles »

Med 'sämre' generaliserar jag kanske, men med tanke på att det är elektrolyter det handlar om så har jag svårt att tro att de skulle behålla sin kvalitet i ~45år, är det helt galet att tänka så? Rätta mig gärna, det lilla jag kan om komponenter är nog skrattretande för den aktiva majoriteten på det här forumet :lol:
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Gamla stärkare

Inlägg av NULL »

Jag tänkte mer på att man ska mäta för att veta, har du kapacitansen och ESR-värde ska du kunna avgöra vilken som är bättre...
Användarvisningsbild
Jolles
Inlägg: 938
Blev medlem: 2 februari 2006, 15:59:35
Ort: Rosersberg, Stockholm
Kontakt:

Re: Gamla stärkare

Inlägg av Jolles »

Nej någon mätning gjorde jag inte på dem. Trodde inte jah behövde tveka på att en splitter ny elektrolyt skulle vara dålig eller sämre än en med 45år på nacken.
Skriv svar