Hjälp med transformatorberäkning!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
andenn91
Inlägg: 11
Blev medlem: 28 januari 2019, 01:46:20

Hjälp med transformatorberäkning!

Inlägg av andenn91 »

Hej, sitter med en beräkningsuppgift till mina studier och har fastnat ungefär halvvägs in i min trafoberäkning.

---------------------------------------------------------------------------
Uppgiften:
Vi har en transformator med följande data:
Sn =1600 kVA (märkeffekt)
11/0,6 kV (omformning)
ek = 5,75%
Pk = 14701 W (Kortslutningseffekt)
P0 = 2811 W (Tomgångseffekt)

Belastning :
500 kVA vid cos fi =0,8ind

Jag ska bestämma sekundär klämmspänning
Och transformatorns verkningsgrad vid belastningsfallet.
---------------------------------------------------------------------------

Jag har kommit så långt att jag har fått fram Zk (kortslutningsimpedans) genom ek =5,75 % och sedan räknat fram mitt Rk och mitt Xk. Men jag kommer inte vidare med att få fram I2prim. Jag har formel för att få fram I2prim men jag behöver I2 till detta. Hur får jag fram I2 från belastningen med 500kVA? Jag har ju inte spänningen till belastningen då det blir ett spänningsfall i trafon samt att det är den jag ska räkna ut.

Finns det någon elkraftsingenjör här som kan guida mig i rätt riktning? Jag vill inte att ni ska räkna ut det åt mig, jag vill bara ha hjälp att ta mig vidare.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hjälp med transformatorberäkning!

Inlägg av TomasL »

Mitt gamla kompendium, kanske hjälper dig.
http://www.ebaman.com/index.php/remosit ... formatorn/
andenn91
Inlägg: 11
Blev medlem: 28 januari 2019, 01:46:20

Re: Hjälp med transformatorberäkning!

Inlägg av andenn91 »

Du har inte den uppladdad någon annantans? Den sidan har nog dåliga servrar, tar en bra stund innan den kommer halvvägs ner sen fryser nerladdningen :(
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hjälp med transformatorberäkning!

Inlägg av TomasL »

Nä, det är min egen sida.
Får kolla upp detta med nedladdning.
Dock kan jag inte göra det förrän nästa vecka.
andenn91
Inlägg: 11
Blev medlem: 28 januari 2019, 01:46:20

Re: Hjälp med transformatorberäkning!

Inlägg av andenn91 »

Oj det där var väldigt mycket att gå igenom, jag har inte tiden till det tyvärr, kan du bespara mig tiden gen om att ge mig ett tips?
Castor
Inlägg: 1985
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Hjälp med transformatorberäkning!

Inlägg av Castor »

Vad jobbigt det blir när man själv måste lösa problemen. Mycket lättare om "någon annan" gör det åt en, i stället för att man måste läsa och förstå en massa sidor med text och formler. :badgrin:
andenn91
Inlägg: 11
Blev medlem: 28 januari 2019, 01:46:20

Re: Hjälp med transformatorberäkning!

Inlägg av andenn91 »

Jag vill lösa det själv, jag ville bara ha hjälp med hur jag ska attackera problemet
opampen
Inlägg: 1770
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med transformatorberäkning!

Inlägg av opampen »

TomasL skrev:Nä, det är min egen sida.
Får kolla upp detta med nedladdning.
Dock kan jag inte göra det förrän nästa vecka.
Vill bara meddela att jag laddade ned den om transformator beräkningar! Det fungerade utmärkt bra!

Intressanta beräkningar!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hjälp med transformatorberäkning!

Inlägg av TomasL »

Det var detta kompendium som jag använde när jag pluggade kraft, dvs det läromedel som var tillgängliga på den tiden.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Hjälp med transformatorberäkning!

Inlägg av xxargs »

var tvungen att kolla vad ek stod för - som förövrigt är en gammal beteckning - idag borde det anges som Zk eller liknande - dvs relativa impedansen istället för relativa spänningen vid kortslutning.

ibland kan det vara bättre eller vart fall mer upplysande att titta på gamla källor än dagens omtuggade versioner av samma sak då innan miniräknarnas tid så klädde man i ord för principer i mycket större utsträckning för att man skall förstå än dagens där man bara skall identifiera och sedan kasta in värdena i rätt formel och det är modell läst men ej förstått...

http://runeberg.org/handrift/1/0177.html


---

sådana frågor är alltid utbyggda att all information finns tillgängliga för att lösa uppgiften - men att man själv måste av ingångsdatat räkna ut impedanser, induktanser, resistanser, strömmar baserade på uppgivna kvoter av spänning, värmeförluster vid tomgång och vid kortis, etc. och i momenten kanske se det som ekvivalenta kretsar där lasten är en del av transformatorns impedans.

med andra ord är det en del komplexa-tal räkning som görs och miniräknare som kan hantera komplexa tal naturligt kommer att underlätta mycket
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hjälp med transformatorberäkning!

Inlägg av TomasL »

Eller också så gör man det på det rätta sättet, med sticka.
andenn91
Inlägg: 11
Blev medlem: 28 januari 2019, 01:46:20

Re: Hjälp med transformatorberäkning!

Inlägg av andenn91 »

Uppgiften är löst :)
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: Hjälp med transformatorberäkning!

Inlägg av metric »

Ok det var ju bra, jag frågade en vän och han svarade så här:

"Hej !
Enklast att använda effekterna när man gör spänningsfallsberäkning då behöver man inte bry sig om strömmen.
Vi vet cos och S alltså lätt att bestämma P och Q. Använd sen märkspänning i beräkningen.
Men han får se till att bestämma vilken sida som beräkningen ska ske på. Prim eller Biss.
"

Men du hade redan löst det, var det på samma sätt?
rikkitikkitavi
Inlägg: 14879
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Hjälp med transformatorberäkning!

Inlägg av rikkitikkitavi »

TomasL skrev:Eller också så gör man det på det rätta sättet, med sticka.

Eller så bygger man en modell i LTSpice och simulerar transformator med matande nät och vid ett driftsfall som ger möjligheten att plocka ut data för att räkna ut rätt saker :)
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Hjälp med transformatorberäkning!

Inlägg av xxargs »

Uppgifterna är utformade för att kunna handräknas fram och all nödig information finns given i uppgiften - det handlar om insikten i att använda effektvärden, effektfaktor, kvoten primär/sekundär, använda driftspänning och relativa kortslutningsspänningen (ek) istället för kännedom av I, R, kopparförluster, järnförluster och L i systemet och av det förstnämnda kunna räkna fram det senare (eller användas indirekt) för att lösa uppgiften.


Det tar tid att slänga upp sådan i en simulator - få in rätt modell (av trafon) med dess primära parametrar (som till en början är okänd som koppar och järnförlusterna i både serie och shuntkoppling) och kanske får fram svaret - men hur mycket lär man sig av det (förutom att trimma kunskapen i användandet av simulator (och dess begränsningar) - vilket kan ha ett värde i sig ) och också insikten i att se om svaret simulatorn ger är rimligt - för det det sista bör man ändå kunna lösa uppgiften och förstå det hela av ekvationerna och (idag) miniräknare...
Skriv svar