Viretiketter önskas

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Viretiketter önskas

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag vill ge Er ett mycket svårt uppdrag :)

Jag skulle vilja ha följande vir-etiketter (wire wrap socket label eller wrap-ID har jag sett dom kallas också)
1) DIL24 RM3
2) DIL24 RM4
3) DIL28 RM3
4) DIL32 RM6

Jag har
5) DIL24 RM6
6) DIL28 RM6
7) DIL32 har jag inte alls

Socklarna finns att få från ett ställe i Danmark, dock har han inga etiketter, Jonard Industries har men tydligen bara dom standard jag redan har.

MVH/Roger
PS
Kan tänka mig köpa 50st av varje.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32778
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Viretiketter önskas

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Köpes/säljes-tråden är en bra ann9nstavla. :wink:
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14177
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Viretiketter önskas

Inlägg av swesysmgr »

Är du säker på att det finns flera varianter för samma sockel? I en gammal katalog (2008) ser utbudet ut så här:
Jonard OKI Wrap ID.PNG
Mouser har några enstaka kvar, de verkar inte tillverkas längre eftersom de försvunnit ur senare kataloger från Jonard.
Jonard Wrap-ID Mouser.PNG
Jag hade försökt skaffa klisteretiketter till laserskrivare som passar innanför socklarnas ben och sedan skrivit ut hela ark av indexetiketter själv. De verkar konstruerade så att man lämnar dem kvar under virtrådarna?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Viretiketter önskas

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack swesysmgr för dina ansträngningar!

De som listas i Jonard har jag (förutom 96pin, sista numret står förresten för antalet etiketter i paketet), DIL28 finns däremot definitivt både i RM6 (Jonard listar den vanligaste, dvs RM6) och RM3, jag har nämligen EPROM i RM6 och RAM i RM3 (båda 28-pin).

Vet inte hur mycket virning det blir i slutändan men jag skulle vilja "kunna" för visst, man behöver inga etiketter egentligen.

MVH/Roger
PS
Jag sysslade för några år sedan med att cadda vir-etiketter i Eagle, fick caddat några varianter vad jag kommer ihåg men tror det stupade på alla hål som "måste" göras, vilket det ju inte måste som du så träffande påpekar. Om man gör etiketter på det här viset så blir det i alla fall en hel del klippande samtidigt som klistret bör vara robust för det är inte säkert att man bara behöver veta pins endast vid själva virningen...

Hur hittade du den sidan i Jonard-katalogen förresten? Jag har letat som en galning efter den informationen för Mouser refererar till den katalogen men inte hittat det du hittat, jag har tom försökt två gånger vilket ju bara än en gång vittnar över hur jag suger på datorer :D
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14177
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Viretiketter önskas

Inlägg av swesysmgr »

RM är det rastermått för breda eller smala kretsar?

Jonard 2008 katalog:
http://www.farnell.com/datasheets/14667 ... 1573075055

Bra laseretiketter kommer att sitta i många år, Conrad har Avery och Herma med extra starkt klister. Fördelen är att du blir oberoende av en produkt som sedan länge slutat tillverkas.

Plan B kan vara att skriva ut med färgskrivare på OH-plast för laser och klippa till för att sedan bara trycka dem på plats. Genomskinlig med enbart svart text blir nog dålig kontrast.

Jag tror att vir-benen enkelt kommer att gå igenom plasten utan hål, annars ta en hålpunch på ~2mm och slå 5st åt gången staplade på varandra?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Viretiketter önskas

Inlägg av Spisblinkaren »

Den här fick jag från Mouser: https://www.mouser.se/datasheet/2/304/J ... 770004.pdf

Det finns inga etiketter i den katalogen.

Du har alltså lyckats hitta nåt bättre.

Sen när det gäller viretikettskonstruktion så har du intressanta åsikter, man kan ju liksom puncha ett helt stim åt gången.

Avery och Herma är dock totalt okänt för mig men det låter bra.

Tror annars att klistret inte är så stort problem, så vit OH-film med klister kan kanske vara en hit?

MVH/Roger
PS
Jag minns att det gick rätt bra att skapa viretiketter i Eagle men jag vill också minnas att det var rätt jobbigt samtidigt som jag definitivt minns att jag egentligen ville skapa etiketter till samtliga mina virsocklar men nu har jag på andra sätt fått fatt i dom flesta.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14177
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Viretiketter önskas

Inlägg av swesysmgr »

Eagle är nog inte nödvändigt, etikett-tillverkarna har färdiga mallar för Word/Openoffice. Bara att skriva ben-numren med lagom font och avstånd.

Att etiketterna försvunnit ur katalogen mellan 2008 och 2014 års upplaga tolkar jag som att de utgått ur tillverkarens sortiment. Farnell har dem inte längre t.ex.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Viretiketter önskas

Inlägg av Spisblinkaren »

swesysmgr skrev:Eagle är nog inte nödvändigt, etikett-tillverkarna har färdiga mallar för Word/Openoffice. Bara att skriva ben-numren med lagom font och avstånd.

Att etiketterna försvunnit ur katalogen mellan 2008 och 2014 års upplaga tolkar jag som att de utgått ur tillverkarens sortiment. Farnell har dem inte längre t.ex.
Nu förstår jag absolut ingenting om vad du skriver här:
1) Vad är färdiga mallar?
2) Vad betyder "försvunnit ur katalogen mellan 2008 och 2014 års upplaga" och hur har du klurat ut det? Eller gäller det ELFA-katalogen?

Förlåt mina dumma frågor.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14177
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Viretiketter önskas

Inlägg av swesysmgr »

https://www.herma.se/fri-software/

Jag menar att tillverkaren Jonard tagit bort etiketterna ur sina kataloger = jag gissar att de har utgått.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Viretiketter önskas

Inlägg av Spisblinkaren »

swesysmgr skrev:https://www.herma.se/fri-software/

Jag menar att tillverkaren Jonard tagit bort etiketterna ur sina kataloger = jag gissar att de har utgått.
En korkad fråga till, hur vet du året katalogerna gäller?

Det står inte på nån av våra Jonard-pdf vad jag kan se.

Däremot står sånt i verkliga livet på kataloger :)

Herma var ett trevligt förslag.

Om jag inte vore så korkat allergisk mot att installera program så hade jag kanske kört det.

Fast vänta, stod det inte "utan installation"? :humm:

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Gorgus
Inlägg: 1998
Blev medlem: 24 april 2006, 22:42:42
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Viretiketter önskas

Inlägg av Gorgus »

Jag har lite viretiketter i storlek som på bilden. Är det nåt du vill ha?
vir.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jax
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 december 2018, 16:10:43

Re: Viretiketter önskas

Inlägg av Jax »

Nostalgiskt. Någonstans har jag en virpistol med självskalande spets men tveksamt om det går att hitta passande tråd längre. Hade en hel del Wrap-ID men kan inte påminna mig om att jag har dem kvar, tyvärr.

Idag verkar det vara billigare att låta kineserna tillverka dubbelsidiga PCB än att vira själv.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14177
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Viretiketter önskas

Inlägg av swesysmgr »

rogerk8 skrev:En korkad fråga till, hur vet du året katalogerna gäller?

Det står inte på nån av våra Jonard-pdf vad jag kan se.
Finns copyrighttext med årtal i båda, längst ner på sidan 2 i Mouser-länken t.ex. om du söker på ordet copyright.
rogerk8 skrev:Fast vänta, stod det inte "utan installation"?
Det finns flera alternativ, ett är att ladda ner mallar som bara är stora tabeller du öppnar i Word/Open office och fyller i. Ingen installation krävs.

Etikett-guiden i Word har många varianter också, gå till utskick och kör ut ett helt ark med samma adress (fyll i dina bennummer för sockeln) till ett nytt dokument. Sedan får du finjustera med typsnittsstorlekar m.m. för att de skall passa.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Viretiketter önskas

Inlägg av Spisblinkaren »

Gorgus skrev:Jag har lite viretiketter i storlek som på bilden. Är det nåt du vill ha?
vir.jpg
Hej Gorgus!

Tack för ditt fina foto.

Jag har tyvärr ett bra gäng med varje av dom du visar och min ekonomi är numera inte den bästa, den kommer bli bättre men det kommer ta ett tag så jag måste tyvärr hushålla med mina pengar.

Så jag säger stort tack men nej tack.

MVH/Roger
PS
Bilden visar alltså DIL14_RM3, DIL16_RM3, DIL28_RM6 och DIL40_RM6 men jag är mest intresserad av DIL28_RM3.
Användarvisningsbild
Gorgus
Inlägg: 1998
Blev medlem: 24 april 2006, 22:42:42
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Viretiketter önskas

Inlägg av Gorgus »

Hade iofs inte tänkt ta betalt för dem, bättre att de kommer till användning tänkte jag, men om du ångrar dig så vet du var de finns.
Skriv svar