Laddare för Litium-batterier i serie

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jon_kanon
Inlägg: 321
Blev medlem: 27 oktober 2005, 14:47:39
Ort: Göteborg

Laddare för Litium-batterier i serie

Inlägg av jon_kanon »

Hej!

Efter ett försök att ge bort en del av en gammal ergo rapido som reservdel (men det sket sig, det var olika upplagor på min och mottagarens maskiner) skruvade jag isär hela grejen när jag ändå var igång.
https://elektronikforumet.com/forum/vie ... 11&t=95697

De trasiga NiMH-cellerna kan nog ersättas med 3x 3,2V LiPo-paket (t.ex. 3x 18650) i serie och laddaren kan man sätta utanför.

Frågan är bara hur man gör med laddandet? Finns det laddare som kan ladda tre Li*-batterier i serie? Eller är hela idén dålig av något skäl?
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Laddare för Litium-batterier i serie

Inlägg av danielr112 »

Valfri RC laddare som klarar 3s (Typ alla) eller så kör du med vanlig CC/CV och ser till att ha en BMS mellan som sköter lite balansering om det behövs och ev skydd för under/överladdning och överström
jon_kanon
Inlägg: 321
Blev medlem: 27 oktober 2005, 14:47:39
Ort: Göteborg

Re: Laddare för Litium-batterier i serie

Inlägg av jon_kanon »

Tack för tipsen.

En viktig egenskap för att det ska vara någon mening med detta är att gamla laddinfrastrukturen går att återanvända, dvs det finns två trådar från en "vilo/laddarfot" till själva dammsugaren. Där ska den kunna stå flera veckor utan att paja cellerna.

Tänker mig att en sådan här (eller liknande. Var köper man dyligt?) skulle få plats i dammsugaren https://www.ebay.com/itm/8A-9-6V-PCB-BM ... 2512980425 tillsammans med tre 18650-celler. Till detta har man en extern laddare.

Eller kan man kallt köra tre celler i serie och skita i ev. oballans mellan cellerna?
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Laddare för Litium-batterier i serie

Inlägg av danielr112 »

Du bör inte köra 3 celler i serie och strunta i något som håller koll på dem.

Ta valfri enklare 3s BMS och koppla in så skyddar det cellerna oftast bra nog. Är som sagt viktigt att man inte överladdar LiIon celler.

Sedan går det givet skaffa celler som har inbyggda skyddskretsar men är bara dyrare.

Har du bara 2 trådar från laddaren så är det BMS som gäller i batteripacket (3s bms på ebay)
jon_kanon
Inlägg: 321
Blev medlem: 27 oktober 2005, 14:47:39
Ort: Göteborg

Re: Laddare för Litium-batterier i serie

Inlägg av jon_kanon »

Tack för fler tips. Detta är första gången jag försöker förstå mig på Li*-batterier i någon praktisk tillämpning, så allt jag skriver här brasklappas med nybörjarmärkning :)

Efter lite försök med dammsugaren verka strömmen vara ca 10A (testagget klarar bara 6A :/ ) vid 9,6V (Vilket är originalbatteriernas nominell spänning). Motorn är märkt "RS-540SH-7026", vilket allmänt verkar betyda R/C-motor på ~100W. Ni som kör R/C, blir det problem om man kör en sådan motor på 3x 3,6V-celler kontinuerligt (verkar lättare att köpa än 3,2V)?

En säkring i serie med batterierna är märkt "T15E250V". Borde betyda trög 15A. Ska man köra kontinuerlig ström (vilket man gör med en dammsugare) så verkar rekommendationen vara att ligga på halva maxströmmen på batteriet. Kör man 2,000Ah-celler borde behöver man alltså 10C som strömkapacitet (2,0 Ah* 10C = 20A) på batteriet, för att inte riskera att de slits ut snabbt. Är det en vettig tumregel?
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Laddare för Litium-batterier i serie

Inlägg av danielr112 »

LiIon är rent generellt nominell spänning på 3.6-3.7V. Min spänning runt 3V och max runt 4.2. Så 3s kan vara allt mellan 9-12.6V.
LiFePo4 däremot är nominell spänning 3.2V och max runt 3.65 och min 2.8.

Givet beror detta på vilken man väljer.

10C är ganska högt men det finns gott om celler som utan större problem klarar lite högre strömuttag men du kör ju slut på batteriet på under 5 minuter.

Kan tyvär inte svara på dina andra frågor då jag inte känner till motorns eller drivaren till den (Om sådan finns?)
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Laddare för Litium-batterier i serie

Inlägg av arvidb »

jon_kanon skrev:En viktig egenskap för att det ska vara någon mening med detta är att gamla laddinfrastrukturen går att återanvända, dvs det finns två trådar från en "vilo/laddarfot" till själva dammsugaren. Där ska den kunna stå flera veckor utan att paja cellerna.
Varför inte köpa nya NiMH-celler bara?
jon_kanon
Inlägg: 321
Blev medlem: 27 oktober 2005, 14:47:39
Ort: Göteborg

Re: Laddare för Litium-batterier i serie

Inlägg av jon_kanon »

Motorn verkar vara direkt kopplad på batterierna via mekanisk brytare, dvs ingen "controller"

arvidb: Enligt pålitliga rykten på nätet är den inbyggda laddaren riktigt kass och gör snabbt sönder batterierna. De befintliga batterierna var inte ens bra i ett år (fritt ut minnet )
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Laddare för Litium-batterier i serie

Inlägg av arvidb »

Ah. Kontinuerlig underhållsladdning är nog inte så bra nej. Och snabbladdning med automatisk avstängning kräver väl individuell laddning av varje cell även för NiMH. Och med 9,6 V och 10 A så blir det "lite" för många batterier för att det ska funka med lösa batterier i en batterihållare som man laddar externt, hehe.

Det kanske går att hitta en NiMH-laddare som långsamladdar men stänger av laddningen när laddströmmen minskar till nivå som tyder på färdigladdat batteri? I kombination med Enerloop-celler med låg självurladdning så borde det kunna funka riktigt bra.
Skriv svar