Halvdöd batteriladdare "Ultimate Speed" ULGD 3.8 A1

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
malman
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Halvdöd batteriladdare "Ultimate Speed" ULGD 3.8 A1

Inlägg av malman »

Jösses vilka bedrövliga lödningar... av bliderna att dömma finns det massor av lödfel.... vänstra lödningen på R0 ser också ut som skräp.

Ang dioder i melf kapsling så är det inte helt ovanligt att glaskroppen på dem spricker. Den verkar limmad (det röda under), men det brukar släppa med lite värme och lite försiktig mekanisk påverkan.

Jag skulle lyfta på den o kontrollmäta den löst.
Men framförallt.. gå över kortet och åtgärda alla lödningar som ser suspekta ut.. Tillverkaren verkar haft en lödprocess som inte alls var i form...
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Halvdöd batteriladdare "Ultimate Speed" ULGD 3.8 A1

Inlägg av GastonDeVille »

breflabb skrev:Flussen blir inte en ledare med tiden vad jag vet. Börja med det lättaste först, dvs bättring av lödningar.
Jag ser en hel del dåliga. Dioden du nämnde och 100 ohman bredvid ser lödningen bedrövlig ut.
Och att dioden mäter knepigt kan bero att det finns en sluten krets ihop med motståndet,eller så är
den effekttrissan på andra sidan väck.
Edit: På nästsissta bilden där det står C5 så är det ganska grovt ben som som verkar ha släppt helt
Nä, jag blev lite lurad av flussen också. Torkade av med lite sprit och pillade på lödningar och de är faktiskt inte så kass som de ser ut!
Man blir lurad av blänket från lod och torkat fluss. Den "bedrövliga" bredvid 10 Ω /(märkt 1 0 0) var inte alls så hemsk, det är en skugga.
Effekttrissan verkar må alldeles för bra också.
Visst kan man snygga till lödningar men det börjar kännas som att jag är på fel spår. Detta var inte så enkelt. :twisted:
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Halvdöd batteriladdare "Ultimate Speed" ULGD 3.8 A1

Inlägg av GastonDeVille »

malman skrev:Jösses vilka bedrövliga lödningar... av bliderna att dömma finns det massor av lödfel.... vänstra lödningen på R0 ser också ut som skräp.

Ang dioder i melf kapsling så är det inte helt ovanligt att glaskroppen på dem spricker. Den verkar limmad (det röda under), men det brukar släppa med lite värme och lite försiktig mekanisk påverkan.

Jag skulle lyfta på den o kontrollmäta den löst.
Men framförallt.. gå över kortet och åtgärda alla lödningar som ser suspekta ut.. Tillverkaren verkar haft en lödprocess som inte alls var i form...
Tyckte också att lödningarna såg ut som hej och hå. Men i verkligheten är nog lödningarna fasta och solida :o
Hade loss den misstänkta dioden men den var helt oskyldig. Optisk synvilla med fluss och klegg.
Säga vad man vill om lödprocessen men de har haft tur eftersom allt sitter fast och det är kontakt...
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Halvdöd batteriladdare "Ultimate Speed" ULGD 3.8 A1

Inlägg av breflabb »

Kollade du på länken som jag skickade ? Elyten var inte så vacker under plåten
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Halvdöd batteriladdare "Ultimate Speed" ULGD 3.8 A1

Inlägg av GastonDeVille »

breflabb skrev:Kollade du på länken som jag skickade ? Elyten var inte så vacker under plåten
Jodå, tack för tips! Det är väl nån äldre konstruktion men ganska lik. Inget ser ut att ha gått varmt och faktiskt inga komponenter hittills är rent defekta. Detta var lurigare än väntat, kanske måste ta en ordentlig titt på det hela. Gräva fram oscilloskopet till och med :shock:

:tillägg1:
Kom att tänka på vad grannen sa om att vissa laddare kan ha slocknat i samband med åskväder... :humm:
Det kan blir lite abstrakta fel då.

:tillägg2:
Det är kanske samma laddare men utan display?
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Halvdöd batteriladdare "Ultimate Speed" ULGD 3.8 A1

Inlägg av breflabb »

Mode switchen skulle nog inte bara dumt att kolla ändå,eftersom det har varit en svaghet
på dom flesta i dem liknande serierna. Men om åskan är inblandad så kan det vara knepigt.
Det lustiga är isåfall att den känsligaste delen ( displayen med runtkomponenter) har klarat sig :humm:
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Halvdöd batteriladdare "Ultimate Speed" ULGD 3.8 A1

Inlägg av GastonDeVille »

breflabb skrev:Mode switchen skulle nog inte bara dumt att kolla ändå,eftersom det har varit en svaghet
på dom flesta i dem liknande serierna. Men om åskan är inblandad så kan det vara knepigt.
Det lustiga är isåfall att den känsligaste delen ( displayen med runtkomponenter) har klarat sig :humm:
Kollade faktiskt 'mode'switchen även att jag visste att den funkade när jag testade funktionen. I värsta fall har åskan kittlat kortet med CPU:n på. Lågspänningsidan är ganska enkelt uppbyggd med ett fåtal komponenter, en 20 A schottky dubbeldiod med dioderna parallellkopplade och några elektrolyter. En annan trissa / diod (?) sitter där med ansiktet mot kylflänsen så den var svår att bara glutta på. Och så relät som slår till när man kopplar in ett batteri.
Skriv svar