Hjälp med rätt Ohm på resistorer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
singelmamma
Inlägg: 1
Blev medlem: 4 november 2019, 13:44:27

Hjälp med rätt Ohm på resistorer

Inlägg av singelmamma »

Hallå. jag har tänkt att göra ett litet enkelt lödningsprojekt med lysdioder som ska få drivas med hjälp av AA batterier, antingen 2 eller 3 stycken.

Jag kan absolut ingenting om basic ellära så behöver lite hjälp med uträkning på hur många ohm det ska vara på resistorerna eller om det ens behövs några resistorer?

Lysdiodernas värde är 2,2 V och 30 ma

Enligt en formell jag hittade på internet så räknade jag så här(med 2 stycken AA batterier):

3 v(batteri) - 2,2 v(lysdiod) = 0,7
0,7 / 30 = 0,02333 etc
Flytta sedan ned decimaltecknet tre steg och få rätt ohm värde, vilket blir att resistorerna ska ha ohm värde 23

Fungerar denna uträkning för rätt ohm värde? Eller ska jag räkna på något annat sätt?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33834
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hjälp med rätt Ohm på resistorer

Inlägg av Glenn »

Jag får det till 26.667 ohm, och du vill då ta närmaste standardvärde ovanför, vilket i E24 så lämpligt är 27ohm.

Alltså, jag använde inte din formel utan electrodroid då, mycket smidigt för sådant här.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Hjälp med rätt Ohm på resistorer

Inlägg av prototypen »

Välkommen till forumet, är du dessutom kvinna som antyds av nickat så är det dubbelt roligt i detta mansdominerade forum.
Behövs ett mirakel att få det jämställt.

Nja, du får bättra på matten, 3-2,2=0,8 0,8/30=0,026 närmaste standardvärde 27 ohm

lycka till

Protte

Glenn trängde sig mellan
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Hjälp med rätt Ohm på resistorer

Inlägg av Icecap »

Och lite viktigt: en LED som TÅL 30mA max ska definitivt inte dra den ström i normalfall. Räkna med 20mA.

Och ett spänningsfall på 0,7V är teknisk OK men när batterierna blir en aning trötta kommer intensiteten att sjunka en del.

Detta kan vara helt OK - eller inte, beroende på applikationen. OM det är ett problem är den enkla lösningen att använda ett batteri mer och räkna om.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4695
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Hjälp med rätt Ohm på resistorer

Inlägg av Swech »

Det kommer troligtvis att lysa helt ok med 10% ström d.v.s. 3mA
så en resistor på min 150ohm och max 270 ohm skulle fungera.

Swech
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Hjälp med rätt Ohm på resistorer

Inlägg av Hobbyisten »

Välkommen !

Teorin i det hela är : 0.030 A ska gå genom lysdioderna, och spänningen över motståndet blir de 0.8 V som blir över då lysdioderna fått sitt, då blir R= 0.8/0.03 = 26.66Ω. Teorin i det hela är att SAMMA strömstyrka går genom HELA kretsen. Sen är det så att lysdioder har ett ganska stort spann där de lyser starkare eller svagare, så mixtra lite med olika motståndsvärden, eller ännu hellre med en vridpotentiometer (ett justerbart motstånd) :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33834
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hjälp med rätt Ohm på resistorer

Inlägg av Glenn »

En nackdel med att använda en potentiometer är ju dock att den i ena ändläget kommer att vara 0ohm, vilket gör att lysdioden då drivs helt utan strömbegränsning.

En pot på kanske 1k i serie med ett 27ohms motstånd vore bättre isåfall.


..I praktiken håller nog lysdioden för att köras utan begränsningsmotstånd i just detta fallet, men det är dumt att dels anta det, dels göra så :)
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Hjälp med rätt Ohm på resistorer

Inlägg av Hobbyisten »

Ja jag har krämat på 3V direkt på en röd lysdiod och den höll. Singelmamma sa dock "lysdioderna" (pluralis), och då behöver hon addera drivspänningarna för lysdioderna och göra om räkningen, eller bara ta 1 lysdiod.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Hjälp med rätt Ohm på resistorer

Inlägg av GastonDeVille »

Det roliga med elektronik är om man räknar fel, kanske kopplar helt fel så går nånting sönder eller så händer absolut ingenting. Oftast helt ofarligt men väldigt lärorikt.
:kortis:
vaxfan
Inlägg: 852
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:19:14
Ort: Stugun, Jämtland

Re: Hjälp med rätt Ohm på resistorer

Inlägg av vaxfan »

Tur att lysdioder är billga så att man kan lära sig flera gånger.
Det är därför jag har en hel sortimentlåda full av dem. :D
opampen
Inlägg: 1780
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med rätt Ohm på resistorer

Inlägg av opampen »

Välkommen Singelmamma!

Du kan minska strömmen till säkert en tiondel alltså ca.3 mA! Moderna lysdioder är ofta ganska ljusstarka! Då sparar du på batterierna också!

Alltså om du använder två batterier blir spänningen 3V. Spänningsfallet i varje diod är 2,2V:

(3-2,2)/0,003=267 ohm, välj närmaste högre standardvärde på 270 ohm.

Om du ska använda två eller fler dioder. Då kopplar du ett för kopplings motstånd 270 ohm i serie med varje lysdiod.
Senast redigerad av opampen 4 november 2019, 23:18:34, redigerad totalt 2 gånger.
opampen
Inlägg: 1780
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med rätt Ohm på resistorer

Inlägg av opampen »

nybörjarnörd skrev:Ja jag har krämat på 3V direkt på en röd lysdiod och den höll. Singelmamma sa dock "lysdioderna" (pluralis), och då behöver hon addera drivspänningarna för lysdioderna och göra om räkningen, eller bara ta 1 lysdiod.
Ja, det är bättre att ha ett för kopplings motstånd för varje lysdiod istället!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32786
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Hjälp med rätt Ohm på resistorer

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag kör ofta 1 kΩ till lysdioder när jag matar med 5V.
Skriv svar