Parallell-styrd digital potentiometer?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Parallell-styrd digital potentiometer?

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag söker få tag i en digital potentiometer som enkelt kan styras med hjälp av (till exempel 8.) PARALLELLA bitar.

Idag är dom antingen serie-styrda eller så gäller en knapp för upp och en knapp för ner.

Jag vill dock kunna DC-styra min pot-krets samtidigt som jag tycker det gränssnittet är ganska elementärt.

Visst, har man 8 in-pinnar så måste man nyttja ett par räknare men flexibiliteten blir större OCH man kan DC-styra potten.

Har surfat lite men hittar inget.

MVH/Roger
farskost
Inlägg: 454
Blev medlem: 17 april 2006, 19:55:21
Ort: Mölndal

Re: Parallell-styrd digital potentiometer?

Inlägg av farskost »

TI verkar ha en i alla fall, TPL8002-25

http://www.ti.com/lit/ds/slis133/slis133.pdf
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Parallell-styrd digital potentiometer?

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack farkost!

Hur hittade du den?

Dock är pottens resistansspann så lågt (~[150;2k5] Ohm) att jag inte riktigt kan använda den för jag vill använda den till att sätta tidskonstanten hos en 4538 monovippa som tycks klara minst 1k som resistans, fast det är klart att man kan addera 1k till potkretsen men det nya ranget på typ [1,2;3,5]k gör ju då en inte speciellt gladare :)

På nåt nästan korkat sätt avses alltså kretsen loopas runt en OP för att få +/-24dB samtidigt som dom väl skall skita i vad jag vill använda den till, kan man tycka.

Att parallellt kunna styra en godtycklig pot med värdena[1k;1M] vore liksom smidigt.

Matningskravet för denna krets är sedan löjliga +/-4V max samtidigt som kapseln är nåt ännu löjligare dvs nån slags SMD som jag inte befattar mig med (om jag inte måste :) ).

MVH/Roger
PS
Konceptet med denna krets är kalas och jag tackar för det, men dess applikation och data suger :) Jag tycker tom att kravet på negativ matningsspänning är direkt dåligt, har sedan tidigare en pot-krets (Intersil) som klarar att köras på enkel spänningsmatning SAMTIDIGT som ändarna på potten kan få flyta med uppemot +/-8V, problemet med den kretsen är att det är en Up/Down+INC krets som är ett MYCKET smidigt koncept OM man inte bara vill sätta ett specifikt värde, alltså.
farskost
Inlägg: 454
Blev medlem: 17 april 2006, 19:55:21
Ort: Mölndal

Re: Parallell-styrd digital potentiometer?

Inlägg av farskost »

Jag hittade den genom att googla på ”ti digipot” för att komma till TIs hemsida för digitala potentiometrar och sedan valde jag att filtrera på ”Interface” och valde parallell. Detta verkar vara den enda som laddas med parallella signaler, alla andra verkar använda SPI eller i2c. Kan kanske finnas hos någon annan, såg inga hos Maxim när jag tittade där men det finns fler tillverkar som kanske har någon kvar, men de lär vara på utdöende. :)
Skriv svar