Kaffebryggaren gav upp

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
glemmy
Inlägg: 206
Blev medlem: 30 juni 2010, 21:19:52

Kaffebryggaren gav upp

Inlägg av glemmy »

Har haft en Philips kaffebryggare i många år och nu plötsligt startade inte bryggningen. När man trycker på knappen hör man reläet klicka till, och sen en sekund senare klickar det igen.
Det hände i lördags morse, och jag var ganska desperat, så fick igång bryggningen genom att trycka flera gånger på knappen :lol: Men nu vill den inte längre. Det är detta kortet, väldigt okomplicerat:
Bild

Är det sannolikt att reläet är trasigt? Alla komponenter ser fina ut. Inget bränt eller ärgat på kortet.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18390
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Kaffebryggaren gav upp

Inlägg av 4kTRB »

Inget kaffe och då blir det inte lätt att felsöka!
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23620
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Kaffebryggaren gav upp

Inlägg av Henry »

Inget alls på undersidan?
glemmy
Inlägg: 206
Blev medlem: 30 juni 2010, 21:19:52

Re: Kaffebryggaren gav upp

Inlägg av glemmy »

Jo det var visst en massa komponenter på undersidan :)
Bild
Nerre
Inlägg: 26706
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Kaffebryggaren gav upp

Inlägg av Nerre »

Om relät klickar så är min gissning att det inte är trasigt, det är nog nåt annat som är trasigt i såna fall.
TomasG
Inlägg: 23
Blev medlem: 19 september 2010, 21:16:15
Ort: Linköping

Re: Kaffebryggaren gav upp

Inlägg av TomasG »

Svårt att se helt säkert men jag tycker att lödningen på reläet (?) mellan D5 och TP6 ser sprucken ut och att komponentbenet är löst i lödningen. Mitt tips är att löda om den punkten till att börja med.

.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Kaffebryggaren gav upp

Inlägg av HUGGBÄVERN »

U1 ser konstig ut eller är det en figur tryckt på kretsen?!

(Minns att jag lagade en kaffebryggare en gång genom att löda in en ny smältsäkring ... :doh: )
Akai
Inlägg: 1360
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Kaffebryggaren gav upp

Inlägg av Akai »

Som vanligt när det gäller modern elektronik med någon typ av spänningsomvandlare så skulle jag börja med att kolla elektrolyterna. Är de slut kan du få alla möjliga konstiga fel.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Kaffebryggaren gav upp

Inlägg av breflabb »

Kan det vara gula X2 kondningen och dom två lytarna som är dåliga
på relä kortet. Sen finns det väl komponenter på baksidan också ?
Och lägg dina bilder direkt här på forumet så blir det lättare för oss
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2964
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Kaffebryggaren gav upp

Inlägg av Danny »

Med största sannolikhet är det den gula X2 kondingen
som gett upp.
Bjaellerud
Inlägg: 1443
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Kaffebryggaren gav upp

Inlägg av Bjaellerud »

Jag skulle börja med att motståndsmäta värmeelementet.
Omkring 1 kW 230 V dvs rätt få Ohm, omkring 50 - 60 Ohm.
Nästa steg är som någon nämde tempertursäkrningen, ser ut som ett motstånd sitter i serie med värmeelementet, och dess inre smälter vid för hög temp.
Kan tillfälligt kortslutas för felsökning, nytt finns hos Kjell o Co.

Roy
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Kaffebryggaren gav upp

Inlägg av Borre »

Ja nästan garanterat den gula X2-kondensatorn, mät upp eller byt på chansning.
glemmy
Inlägg: 206
Blev medlem: 30 juni 2010, 21:19:52

Re: Kaffebryggaren gav upp

Inlägg av glemmy »

Kul med så många tips! Har försökt felsöka lite mer. Lutar väl åt att jag får testa kondensatorerna. Antar att dessa måste lödas av från kortet för att mäta kapasitans, eller kan jag göra något enkelt test utan med dem på kortet?
TomasG skrev:Svårt att se helt säkert men jag tycker att lödningen på reläet (?) mellan D5 och TP6 ser sprucken ut och att komponentbenet är löst i lödningen. Mitt tips är att löda om den punkten till att börja med.

.
Tror man luras av bilden, vinkeln på benet och att lödningen är lite blankare längst inne gör att det ser ut som en skugga. La in bättre bilder nedanför.
HUGGBÄVERN skrev:U1 ser konstig ut eller är det en figur tryckt på kretsen?!

(Minns att jag lagade en kaffebryggare en gång genom att löda in en ny smältsäkring ... :doh: )
Det är ett märke från en tuschpenna ser det ut som, samma som mitt på vänsterkanten.
breflabb skrev:Kan det vara gula X2 kondningen och dom två lytarna som är dåliga
på relä kortet. Sen finns det väl komponenter på baksidan också ?
Och lägg dina bilder direkt här på forumet så blir det lättare för oss
Försökte mig på att ta en lite bättre bilder, länkade bilden på baksidan från imgur, verkar som att det spärras hos vissa. Något bättre bilder:
IMG_20191110_215850.jpg
IMG_20191110_214219.jpg
Bjaellerud skrev:Jag skulle börja med att motståndsmäta värmeelementet.
Omkring 1 kW 230 V dvs rätt få Ohm, omkring 50 - 60 Ohm.
Nästa steg är som någon nämde tempertursäkrningen, ser ut som ett motstånd sitter i serie med värmeelementet, och dess inre smälter vid för hög temp.
Kan tillfälligt kortslutas för felsökning, nytt finns hos Kjell o Co.

Roy
Fick det till 38 Ohm, verkar riktigt då effekten ligger på 1400W.
Mätte över temperatursäkringen (väldig lik den här sorten: https://www.oemelectronics.se/produkter ... tsakringar) och de är hela.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
nisse46
Inlägg: 207
Blev medlem: 19 juni 2010, 11:51:55

Re: Kaffebryggaren gav upp

Inlägg av nisse46 »

Bytat ett par värmesäkringar genom åren på mina så vanligt fel
Sen sitter det ev en kontaktventil som ska släppa igenom vattnet till värme elementet, om den ej funkar så startar ej bryggningen, min kalkar igen emellanåt så då får man kalka av bara
TomasG
Inlägg: 23
Blev medlem: 19 september 2010, 21:16:15
Ort: Linköping

Re: Kaffebryggaren gav upp

Inlägg av TomasG »

Jag tycker fortfarande att lödningen på reläet som jag pekade ut förut ser misstänkt ut. En annan anledning till att jag misstänker reläet eller dess anslutningar är att du lyckades tvinga igång bryggaren genom att trycka många gånger. Det var kanske lite rörelse på kaffebryggaren när du gjorde detta och det kan ibland räcka för att ge tillräcklig kontakt.

Hursomhelst, det tar två minuter och det kostar i praktiken inget att värma på lödningen med lite fräscht lödtenn för att om inte annat utesluta att det är lödningen som är problemet.

Om det inte hjälper att löda om punkten ovan skulle jag börja mäta upp reläet för att kunna utesluta det som felkälla. Reläspolen ska enligt databladet vara 1600Ω ± 10% och den är troligen OK. Med ett enkelt spänningsaggregat kan du sedan spänningssätta reläet som senast vid 16.8V ska aktiveras samt sedan hålla sig aktiverat ända ned till 2.4V. Ett tydligt klick brukar höras vid aktivering och när reläet är aktivt ska kontaktresistansen vara i det närmaste 0 Ω. Om alla mätningar på reläet är OK och det är fastlött ordentligt är det dags att leta efter andra fel.

Min erfarenhet av att lagat bl.a. hushållsapparater i 35 år är att det ofta är elektromekaniska fel och inte sällan spruckna lödningar som är felorsaken i apparater som har enkla billiga enlagerskort. Reläer har jag också bytt ett flertal i både kaffebryggare, diskmaskiner och tvättmaskiner.
Skriv svar