Stendöd 47 tums LCD Tv

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Maalobs
Inlägg: 1299
Blev medlem: 3 februari 2005, 14:35:15
Ort: Stockholm

Re: Stendöd 47 tums LCD Tv

Inlägg av Maalobs »

Ja, layer-1 felkod 2, layer-2 felkod 53.
Sannolikt BGA-reflow av stora Fusion-chippet som krävs, för att bekräfta det lite tydligare så behöver du lyssna av vad som händer på TXD-SERVICE i perioden mellan att du har pluggat i ström och att blinkningen börjar.
Eller du kan ta en chansning och låta göra en reflow ändå, det är väldigt sannolikt det som är felet.
Det befintliga kisset till kylfläns är helt underdimensionerat för behovet, hettan från chippet har deformerat kretskortet under paddarna så att till slut har chippet brutits loss från någon pad.
Du måste lösa kylningen efter reflow för att inte hamna i samma situation igen.

Läs igenom den här tråden för att se vad du behöver göra angående kylning:
https://elektronikforumet.com/forum/vie ... 18&t=96560
Mullan71
Inlägg: 35
Blev medlem: 26 september 2019, 19:08:43

Re: Stendöd 47 tums LCD Tv

Inlägg av Mullan71 »

Kan du förklara på ett sätt så att man förstår . Är nybörjare på det här men jätteroligt o lära sig . Tar lite tid innan poletten trillar ner. Mvh Alex
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Stendöd 47 tums LCD Tv

Inlägg av breflabb »

Du bör testa detta innan du går vidare. Gå ur serviseläge och annat och testa detta:
Det finns nämligen en funktion på ph TV som stänger av nätdelen till
en minimum förbrukning i stanby läge(bara några få Watt). Den funktionen får man genom
att trycka på power på TV-en och hålla intryckt en stund.Och då kan man inte starta den med fjärren
heller. Så prova att trycka o hålla en stund power knappen igen,
har man flyt så kanske är bara det. Denna funktion är så jäkla knäpp så även teknikerna
har torskat i början
Mullan71
Inlägg: 35
Blev medlem: 26 september 2019, 19:08:43

Re: Stendöd 47 tums LCD Tv

Inlägg av Mullan71 »

Fan va ni är grymma här på forumet gjorde en reflow på det stora chippet . Tog bort den vita kylflänsen o körde med min varmluftspistol en liten stund . Vips nu funkar tvn som jag fick av en jobbarkompis som skulle slänga den . Ska sätta dit en rejäl kylfläns på chippet som kommer sticka ut på baksidan en bit
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Stendöd 47 tums LCD Tv

Inlägg av breflabb »

:tumupp: :bravo:
Maalobs
Inlägg: 1299
Blev medlem: 3 februari 2005, 14:35:15
Ort: Stockholm

Re: Stendöd 47 tums LCD Tv

Inlägg av Maalobs »

Bra jobbat! 8)
Kom ihåg att inte köra TVn utan någon kylfläns alls.

Du såg kanske förslagen på kylfläns och kylpasta i den tidigare tråden som jag länkade till.

I den tråden fanns även en länk till Alpengeists reparationsblog där han moddade bakchassit för att få ner temperaturen.

I en ännu äldre tråd hittar du bilder på rena redneck rampage, om du söker inspiration: :madmodder:
https://elektronikforumet.com/forum/vie ... 9#p1458889
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2964
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Stendöd 47 tums LCD Tv

Inlägg av Danny »

Log i mitt stilla sinne när jag såg vilket chassi du hade, och tänkte att den
får du aldrig liv i.
Gott att du visade mig var skåpet ska stå, så jag teg :)

Jag fick aldrig liv i den jag hade.
Sopigt chassi där moderkortet bågnade på min.
Philips har haft mycket problem både med mjukvara och cpun's
lödningar släpper.
För att vara ännu mer pessimistisk :) så brukar inte en reflow av cpun vara
en långvarig lösning. Problemet brukar tyvärr återkomma inom 6 månader.

Hoppas jag har fel i ditt fall :)
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Stendöd 47 tums LCD Tv

Inlägg av breflabb »

Jag är så innerligt trött på allt som heter Philips nuförtiden.
Det är ren Kina dynga. Inte ens dom själva lagar längre på komponentnivå.
Det är bara kretskortsbyte som gäller :tumner: :tumner: :tumner:
Maalobs
Inlägg: 1299
Blev medlem: 3 februari 2005, 14:35:15
Ort: Stockholm

Re: Stendöd 47 tums LCD Tv

Inlägg av Maalobs »

Nä, det är en trist utveckling, jag fick tillfälle att titta närmare på en Philips 75PUS6754/12 med chassi TPM19.6E LA, det är en modell som är aktuell för i år.
Systemkortet är nu ännu mindre och ännu tunnare.

Det är väldigt få integrerade komponenter som t ex strömregulatorer, och det finns varken I2C EEPROM eller SPI Flash, så de minnena kommer man inte åt.
De funktionerna kanske också har bakats in i SoC-processorns kapsel nu, tillsammans med standby-MCUn och allt annat skrot som redan låg där.
Det är inte möjligt att avgöra om de minnena ens har egna ben på chippet och är nåbara från punkter på kretskortets yttre lager.

Det finns inga ledtrådar alls i silkscreen om vad något är, typ "LPC-DEBUG" eller liknande, bara ren komponentnumrering och bokstavligen inget annat.
Jag hittade ingen SDM heller.

Linux-systemets disk är en 8 GByte eMMC med hela 153 paddar inklämda under en 10x11mm FBGA-kapsel.
Det är en modell med olika nivåer på VCC och VCCQ, att hitta dem och CMD, CLK och D0 innebär att man måste ta loss chippet och spåra de relevanta paddarna till andra punkter på kretskortet, och sedan löda tillbaka chippet igen och hoppas på det bästa.

eMMC-chippet har dock en färgklick i ena hörnet, som SPI Flash och I2C EEPROM hade på de tidigare TV-modellerna.
Jag undrar om man kan tolka det som att NAND-minnet är partitionerat för att täcka in de funktionerna nu.

Kylflänsen var aningen bättre nu jämfört med tidigare, det är en formpressad aluminiumbit som är ca 12x7cm med en försänkning på ett ställe som matchar toppen av processorn.
Resten av flänsen ligger som en vinge över en stor del av systemkortet och gör att man inte kan sätta egna kylflänsar på RAM-chipparna som ligger och kokar i en luftspalt under alu-flänsen.
Kylpastan mot processorn var vattnig som en spottloska, utan överdrift.
De hade däremot varit omtänksamma nog att klä in hela ovansidan av kylflänsen i tjock svart tejp ifall den stackaren skulle råka bli frusen. :doh:

Har du kontakter som har tillgång till aktuella service-manualer från Philips?
Det skulle vara jätteintressant att få tag i en för den här modellen, om du har möjlighet. :)
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Stendöd 47 tums LCD Tv

Inlägg av breflabb »

Jag prenumererade på manualer fram till dess Philips var Philips, det vill säga tills Kina
tog över deras TVo Video samt audio tillverkning. Och sen dess så får jag också gå ut
o leta på nätet tyvärr. För ett tag sen ringde jag ett av dom stora servicecentra om att
köpa en modul, men svaret blev " även vi måste ut på nätet o leta efter delar"
Så det är riktigt illa för den här branschen. Och även TV teknikerna är nästan helt utrotade.
En gång i tiden var vi 12 stycken där jag bor, nu är det bar två kvar som kämpar och
försöker lära si nya tekniker på egen hand utan hjälp av tillverkarna :tumner:
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Stendöd 47 tums LCD Tv

Inlägg av Magnus_K »

Det var väldigt snyggt gjort TS :tumupp:
Maalobs har ju en helt suverän kunskap kring dessa chassin!

Den lilla berättelsen om hur dom "uppgraderat" dom nya modellerna var också klockren. Alltid bra att veta :tumupp:

Och för att avsluta så helt fantastiskt att läsa en sån här tråd utan ett enda i lägg om att TS ska slänga skiten och köpa nytt.
Maalobs
Inlägg: 1299
Blev medlem: 3 februari 2005, 14:35:15
Ort: Stockholm

Re: Stendöd 47 tums LCD Tv

Inlägg av Maalobs »

Jag är bara insnöad i mikroprocessor-aspekten av de här datorerna som är förklädda till TV-apparater. :mrgreen:

Det är ingen här som känner någon på Infocare?
Philips med många andra tillverkare verkar ha outsourcat sitt service-åtagande till dem, med blandat resultat.
De om någon måste ju ha tillgång till service-dokumentationen.

Det skulle vara intressant att göra en uppdatering av vad som gäller på den här senaste generationen.
Var kommer man åt att lyssna av seriell-loggen från SoC-processorn?
Var kommer man åt att göra backup av alla minnena?
Finns det fortfarande kretsschema i service manualen?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Stendöd 47 tums LCD Tv

Inlägg av Magnus_K »

Ber verkligen om ursäkt för trådkapningen men skulle det kunna vara så att den här TV:n som jag felsökte på lider av samma sak?
Det här tråden: länk
Skriv svar