Lägga till ljud från Mixer till SDI videosignal

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Dwight
Inlägg: 35
Blev medlem: 19 april 2014, 09:02:34

Lägga till ljud från Mixer till SDI videosignal

Inlägg av Dwight »

Hej, hoppas det är okej att posta en ljud/videorelaterad fråga här. Har sett att det finns en del som har mycket erfarenhet av den branschen här. Om den borde ligga i "Övrigt" så får moderator gärna flytta den.

Har ett litet problem med att få en vettig nivå på ljudet till mina videoinspelningar där jag använder en Blackmagic H.264 Pro Recorder. Ska försöka beskriva min setup så utförligt jag kan.

VIDEO Signal

Videokameror->SDI kablar->Videoswitcher-->SDI kabel-->Blackmagic Mini Converter Audio to SDI-->SDI kabel-->Blackmagic H.264 Pro Recorder-->USB-->MacBook Air

AUDIO Signal
Soundcraft FX16ii Mixerbord AUX3 Out Post-Fade-->TRS-TRS kabel-->Blackmagic Mini Converter Audio to SDI Channel 1 input.

Problem
Även med en stark signal in till mixern, korrekt inställd mic-pre amp, kanalens fader vid unity och med kanalens AUX justering uppskruvad till max samt AUX 3 mastern på max så får jag en väldigt låg ljudnivå in till min inspelning.

Jag anar att det kan ha något att göra med att gå från analog signal till digital men är inte säker. Det är ju inte en blandning av amatör och proffsprylar utan det borde väl lira ganska bra ihop?

Om det finns någon som är mer insatt i detta och skulle vilja förklara mer hur det fungerar och hur jag kan börja felsöka så vore jag mycket tacksam. Ursäkta för alla engelska termer och uttryck men eftersom jag aldrig jobbat med detta i Sverige så vet jag inte de korrekta termerna på svenska.

Mvh
William
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Lägga till ljud från Mixer till SDI videosignal

Inlägg av svanted »

kolla att du ha samma bitdjup på audio genom hela kedjan,
inspelning med 24 bitar av en 16 bitars signal ger låg nivå.
SEK
Inlägg: 20
Blev medlem: 29 september 2016, 10:09:16

Re: Lägga till ljud från Mixer till SDI videosignal

Inlägg av SEK »

Haru kolla i "Blackmagic Converters Setup Settings" på "Input Levels menu"?
Här kan man alltså ställa in ingångsnivåerna på det analoga ljudet.
"Blackmagic Converter Utility Software" kan man ladda ned från Blackmagicdesigns supportsida.
Dwight
Inlägg: 35
Blev medlem: 19 april 2014, 09:02:34

Re: Lägga till ljud från Mixer till SDI videosignal

Inlägg av Dwight »

Bra tips, ska kolla. Det här med bitrate är jag väldigt oinsatt i. Jag vet att Blackmagicgrejerna har 24bit som standard. Ska kolla vad inspelningarna jag gjort har för bitrate.

Angående settings I själva convertern så har jag för längesen kopplat in Audio to SDI convertern till datorn och kollat inställningarns. Vill minnas att man kunde sätta level från 0 till+6dB och att den nu är satt till max, men ska kolla igen. Tack!
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Lägga till ljud från Mixer till SDI videosignal

Inlägg av svanted »

är det HD eller SD?
vad är det för kamera?
Skriv svar