Laddare sa PANG! Cotech laddare modell ACG18LD3

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Laddare sa PANG! Cotech laddare modell ACG18LD3

Inlägg av Magnus_K »

Bra gjort Nisse!
Vill du ha hjälp att löda så får du gärna skicka hit kortet och komponenterna, men det där kanske du löser själv?
nisse46
Inlägg: 206
Blev medlem: 19 juni 2010, 11:51:55

Re: Laddare sa PANG! Cotech laddare modell ACG18LD3

Inlägg av nisse46 »

ToPNoTCH skrev:Ja då var det väl inte svårt ?
Första träffen LÄNK
Näe, inte för en el-Guru som mig, tog ett par sek bara så var det löst.. :lol:
Tips på var man inhandlar denna ic förutom Kina då?
breflabb skrev:Svårt att hitta var det inte. Frågan är bar vilken av dom man skall välja (0B2269CP eller 0B2268CP )
Hittade en bild på ett annat forum. men dom skrev inte vad IC-en hette heller.
Men en diod skulle bytas också
Har du nån länk till det forumet o tråden Bf, kan va intressant o läsa igenom!
Marta skrev:Skillnaden mellan kretsarna är att *9 innehåller en funktion för att fuska sig igenom EMC-godkännandet.
Vid EMC-test får apparatens störnivå inte överskrida en given nivå vid en given mätbandbredd. Genom att avsiktligt applicera jitter på den störande signalen sprids dess energi ut över ett område som är betydligt större än mätbandbredden vid testet. Därmed sjunker den uppmätta nivån och tillverkaren slipper lösa problemet på rätt sätt med effektivare filter.
Vilket som upplevs som mest störande beror på situationen, diskret störpeak eller brusmatta. Funktionsmässigt som laddare är de likvärdiga.
Låter ju bra om det inte spelar nån roll vilken man tar, vilken hade du satsat på Marta? eller ska man ta en av var?
Var kan man handla denna krets, från Kina skulle ta 3 mån typ så helst någon närmre lev.
Kan man hitta denna krets under annat namn?
breflabb skrev:Då har TS gjort ett bra jobb.Att ta fram beteckningen på det viset förkänar :bravo:
OBS! Innan du löder loss IC-en kolla noga åt vilket håll den är vänd, det kan vara knepigt det också.
Leta efter en liten prick i något hörn.
Dioden ersatte dom med 1N4148, gammal hederlig diod som har varit med länge
En tackar..... det tog ju lite mer tid an ett par sek om man säger så
Har koll på pricken och ev C, har studerat benen lite med, samt funktioner
Får se om dioden behöver bytas på mitt
Tips på var man inhandlar denna ic?
Magnus_K skrev:Bra gjort Nisse!
Vill du ha hjälp att löda så får du gärna skicka hit kortet och komponenterna, men det där kanske du löser själv?
Tack Magnus, jag fixar lödandet själv så inga prob där, pannlupp o mycket ljus som gäller dock, man e ju halvblind nuförtiden :)
Och.... jag ska ju ha tag i ic:n först så vi får se hur det går först innan man värmer kolven?
Tips på var man inhandlar denna krets?
ToPNoTCH
Inlägg: 4875
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Laddare sa PANG! Cotech laddare modell ACG18LD3

Inlägg av ToPNoTCH »

breflabb skrev:Svårt att hitta var det inte. Frågan är bar vilken av dom man skall välja (0B2269CP eller 0B2268CP )
Inga problem. 0B2268CP finns bara i DIP så det lär vara OB2269CP.
Beskrivs på fösta sidan i databladet.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Laddare sa PANG! Cotech laddare modell ACG18LD3

Inlägg av Magnus_K »

Sitter med telefonen nu och kan inte bifoga en länk, men sök på eBay.com på OB2269CP och filtrera på Europa enbart. Hittade en i Italien för 25:- inkl skeppning. Det kanske kan funka?

Har så himla ont om tid så vet inte om jag hinner gräva igenom SMD-lagret efter en passande diod.
Kan du mäta upp din och se om den är trasig?
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Laddare sa PANG! Cotech laddare modell ACG18LD3

Inlägg av breflabb »

Har kollat alla Svenska leverantörer men icke. Och forumet kommer här, men det är inte mycket
utom diod tipset. Så det är bara att leta utomlands. Men en varning är på plats och det är otroligt mycket
dåliga kopior som florerar och kan vara värdelösa. Så på vissa sajter som jag gick igenom så står det
uttryckligen att det är original. Du får plöja igenom en hel del innan du bestämmer.
ALL LYCKA
https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3613378.html
nisse46
Inlägg: 206
Blev medlem: 19 juni 2010, 11:51:55

Re: Laddare sa PANG! Cotech laddare modell ACG18LD3

Inlägg av nisse46 »

ToPNoTCH skrev:
breflabb skrev:Svårt att hitta var det inte. Frågan är bar vilken av dom man skall välja (0B2269CP eller 0B2268CP )
Inga problem. 0B2268CP finns bara i DIP så det lär vara OB2269CP.
Beskrivs på fösta sidan i databladet.
Om jag fattar det rätt kan man få både 8/9 i dip eller sop, listan på sida 2 är bara beskrivning av namnen
Magnus_K skrev:Sitter med telefonen nu och kan inte bifoga en länk, men sök på eBay.com på OB2269CP och filtrera på Europa enbart. Hittade en i Italien för 25:- inkl skeppning. Det kanske kan funka?
Har så himla ont om tid så vet inte om jag hinner gräva igenom SMD-lagret efter en passande diod.
Kan du mäta upp din och se om den är trasig?
Ja det verkar vara ebay eller liknande för att handla dessa, hittade en hel del....
Du kan nog ta det lugnt med grävandet Magnus, jag får först se om o när chipet anländer om det är lönt
Men jag kan ju kolla upp hur man mäter upp dioder under tiden :lol:
breflabb skrev:Har kollat alla Svenska leverantörer men icke. Och forumet kommer här, men det är inte mycket
utom diod tipset. Så det är bara att leta utomlands. Men en varning är på plats och det är otroligt mycket
dåliga kopior som florerar och kan vara värdelösa. Så på vissa sajter som jag gick igenom så står det
uttryckligen att det är original. Du får plöja igenom en hel del innan du bestämmer.
ALL LYCKA
https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3613378.html
Tack bf för kollen o länken, jag hade ingen lycka på de stora drakarna i EU heller, så det verkar bli ebay, amazon då
Ska nog kontakta liteon o höra om de kan skicka till mig, då blir det iaf orginal :)
nisse46
Inlägg: 206
Blev medlem: 19 juni 2010, 11:51:55

Re: Laddare sa PANG! Cotech laddare modell ACG18LD3

Inlägg av nisse46 »

Jaha, då var man tillbaka igen :)
Nu sitter den nya IC.n på plats iaf, lite annorlunda namn än vad som stod på sidan jag beställde från men
det kanske inte spelar så stor roll, vad vet jag, det var iaf samma dataspec han hade där om jag inte missat nåt.
35 spänn för 2 st från italy är ju inte dåligt, nog samma snubbe magnus_K hittat.
https://www.ebay.co.uk/itm/153430492530

Nästa steg är att hitta den smällda resistorn, har bara hittat på ett par ställe och det är 50st från Kina typ,
de verkar vara mindre i storlek med
https://www.overstock.com/Home-Garden/1 ... oduct.html

En halv watt 0,22ohm/metallfilm 15mm kropp och 20mm mellan benen är den jag helst ska ha iaf
Tänk va svårt det kan va o hitta en sketen resistor, kan man köra nåt liknade eller måste det vara exakt samma, några förslag någon??

Magnus, jag har mätat upp den där dioden men får varken pip eller några mått
Men det är likadant på den nya laddaren så de behöver ju inte vara trasiga då antar jag
Jag tänkte mäta igenom alla komponenter o jämföra med den nya laddaren men jag får nog ha resistorn på plats först.

Här e lite bilder på min lödning, blev lite snett när jag drog spetsen över men det var pilligt värre,
man skakar ju lite mer nu än när man var 25 :)
Tur jag kollade på nätet om o dränka benen i fluss, hade nog blivit katastrof annars, en av ben-padsen lossnade när jag klippte av benen på den gamla, men den hängde kvar i banan, så jag rättade till den bara o lödde på den, hoppas den har kontakt ändå.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Laddare sa PANG! Cotech laddare modell ACG18LD3

Inlägg av breflabb »

Dina lödningar blev ju bättre än originalet.
Motståndet kan du ersätta med vad du vill, bara det är säkerhetsmotstånd.
Original behöver inte vara. Det går bra med en icke säkerhetsklassat också, men skulle det
uppstå något allvarigt fel så brinner den upp mycket långsammare
nisse46
Inlägg: 206
Blev medlem: 19 juni 2010, 11:51:55

Re: Laddare sa PANG! Cotech laddare modell ACG18LD3

Inlägg av nisse46 »

Ha tack BF, den sitter iaf fast o det är jag glad för :)
Vad menar du med ersätta med vad som helst,har du nån länk till lämpligt motstånd jag kan använda?
Jag har letat på elektrokit och Elfa men de verkar inte ha med så låga värden som 0,22 ohm vad jag kan se
Jag har förstått metallfilm är att föredra, är det det som är säkerhetsklassningen?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Laddare sa PANG! Cotech laddare modell ACG18LD3

Inlägg av Magnus_K »

Jättesnyggt lödjobb. :tumupp: på den!

Jag har en del gamla skrotade kort liggandes. Kan säkert ha ett sånt här motstånd på något av dom.
Blir så himla dyrt att beställa med frakt. Det äter liksom upp hela nöjet :wink:

Återkommer under helgen!
nisse46
Inlägg: 206
Blev medlem: 19 juni 2010, 11:51:55

Re: Laddare sa PANG! Cotech laddare modell ACG18LD3

Inlägg av nisse46 »

Tack Magnus, första mångbeniga Ic:n jag lödat så det var skakigt, tur tuben har gott om videos :)
Du får hemskt gärna kolla om du har nåt som funkar, jag har inte en susning om vad som skulle gå förutom orginal.
Ja det är lite surt man kan få grejer från Italien för en tia men här kan det kosta flera hundra kr :shock:
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Laddare sa PANG! Cotech laddare modell ACG18LD3

Inlägg av Magnus_K »

Nu ska vi se om jag får till länkningen.
Det här är flamsäkert, 0,22Ω, 3W och kroppen mäter 15mm ->

Sen kan du säkert haka Rikki med samköp från Elfa i den här tråden -> Sambeställning Elfa
Har ni lite flyt så kanske det här är vad som får beställningen att bli fraktfri :)
Tips: ta 2 om något oväntat skulle hända - och därmed anslut dig till skara med onödiga komponenter i hyllan
nisse46
Inlägg: 206
Blev medlem: 19 juni 2010, 11:51:55

Re: Laddare sa PANG! Cotech laddare modell ACG18LD3

Inlägg av nisse46 »

Tack Magnus, den borde passa fysiskt iaf, vad händer när den är på 3w istället för 0,5w?
Jag testar Rikki o ser om det kan komma med, lysande!
har skrivit i hans tråd, får se om det kommer med.

Jag får bara upp "acces blocked to website" på elfas länkar
Det funkar om jag går in på hemsidan och lägger in artikelnr...kör firefox senaste
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Laddare sa PANG! Cotech laddare modell ACG18LD3

Inlägg av Magnus_K »

Tyvärr är det inte alltid lätt att länka till ELFAs artiklar. Det fungerade antagligen för mig för att jag precis varit på sidan och fått en kaka.

Lite osäker på effekten på motståndet. Tycker dom flesta motstånd i den här storleksklassen har varit kring 2-3 watt så jag skulle köpt ett sånt.
Vad har du fått 0,5 watt ifrån? Eller det kanske var någon tidigare som visste ?
nisse46
Inlägg: 206
Blev medlem: 19 juni 2010, 11:51:55

Re: Laddare sa PANG! Cotech laddare modell ACG18LD3

Inlägg av nisse46 »

Nä det verkar lite ryckigt på Elfas sida, ibland funkar det och ibland blir det stopp, tog även bort spårningsskydd o kakskydd men hjälpte ej, måste var nåt med deras sidkodning som strular

Ang watt grejen så fick jag nog den ifrån det motståndet jag hittade som såg exakt likadant ut :)
Inser nu att man nog inte får watt från streckkoden..lol
Men det var en fin bild.....
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar