Laddare sa PANG! Cotech laddare modell ACG18LD3

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Laddare sa PANG! Cotech laddare modell ACG18LD3

Inlägg av Marta »

INGEN METALL!! Trillar den loss blir det farligt!

Där skall givetvis inte tas upp hål eller något sådant. Mellan ingenting och någonting so leder bort värmen är en stor skillnad. Isolerbricka av aluminiumoxid är en tjock hård sak som leder värme hyfsat, men inte ström. Den gör betydande nytta och sannolikt utan risk.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Laddare sa PANG! Cotech laddare modell ACG18LD3

Inlägg av Icecap »

Jag vill summera lite av vad jag ser i denna tråd:
* Laddaren är en "no specific brand" som används av många olika märken.
* Den har skjutit en krets utan känd speciell anledning.
* Den är billig.
* Den går nog att lappa ihop igen.
* Den är viktig för att den passar till specifika batterier.

Vad jag ser i detta:
1: Den är viktig i.o.m. kontakten för batteriet passar till batteriet. Resten är i grunden likgiltigt.
2: Det är grundläggande en cheapo-konstruktion med "runt hörnet"-garanti vilket betyder "går sönder lite hur som helst".
3: Bästa lösningen är att behålla kontaktytor men att montera annan laddare i någon form. Helst med en kvalitet som motsvarar viktigheten av de batterier som ska laddas.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Laddare sa PANG! Cotech laddare modell ACG18LD3

Inlägg av Marta »

Batteriet laddade ju inte med en vanlig RC-laddare. Alltså kommunicerar den med batteriet. Därmed är ju enda öjligheten för honom att försöka få crapkonstruktionen att hålla.

Kanske skulle gå att montera ny strömkälla, men styrningen av denna från processorn är ett problem. Med noll datablad på befintlig regulator och det inte skall göras mätning förän denna är sönder är möjligheterna små.
Även om laddaren används av många tillverkare så kommunicerar de med batteriet. Någon förbannad bit i processorerna just med uppgift att skapa inkompatibilitet kanske inte stämmer överens. Sådant är tillverkare och beställare bra på att ordna.
Senast redigerad av Marta 10 november 2019, 10:59:59, redigerad totalt 1 gång.
nisse46
Inlägg: 205
Blev medlem: 19 juni 2010, 11:51:55

Re: Laddare sa PANG! Cotech laddare modell ACG18LD3

Inlägg av nisse46 »

säter skrev:
nisse46 skrev:Har du inte ställt liknande fråga innan?
Jo, men då fick jag inget riktigt svar.
Trodde det framgick av mina inlägg att jag har typ alla batterimaskiner till dessa batteri och denna laddare så därför ar det värt lite tid o jobb....
Du sysslar väl med antika datorer och lägger mycket tid på dem och detta forum, det är dina intressen och det bör du få ha om du vill tycker jag, inget fel i det alls.....
Marta skrev:INGEN METALL!! Trillar den loss blir det farligt!

Där skall givetvis inte tas upp hål eller något sådant. Mellan ingenting och någonting so leder bort värmen är en stor skillnad. Isolerbricka av aluminiumoxid är en tjock hård sak som leder värme hyfsat, men inte ström. Den gör betydande nytta och sannolikt utan risk.
Ok Marta, inga hål o ingen metall noterat, beställer en isolerbricka, har lite andra komponenter jag ska ha ändå
Icecap skrev:Jag vill summera lite av vad jag ser i denna tråd:
* Laddaren är en "no specific brand" som används av många olika märken.
* Den har skjutit en krets utan känd speciell anledning.
* Den är billig.
* Den går nog att lappa ihop igen.
* Den är viktig för att den passar till specifika batterier.

Vad jag ser i detta:
1: Den är viktig i.o.m. kontakten för batteriet passar till batteriet. Resten är i grunden likgiltigt.
2: Det är grundläggande en cheapo-konstruktion med "runt hörnet"-garanti vilket betyder "går sönder lite hur som helst".
3: Bästa lösningen är att behålla kontaktytor men att montera annan laddare i någon form. Helst med en kvalitet som motsvarar viktigheten av de batterier som ska laddas.
Det var väl en bra summering, det är antagligen en skitladdare men för nån som mig som inte kan bygga en helt egen laddare är den dock behövlig
Som Lasp också sa så är det en bra lösning, sen om jag kan få det att fungera med kretsen i batterierna är en annan femma
nisse46
Inlägg: 205
Blev medlem: 19 juni 2010, 11:51:55

Re: Laddare sa PANG! Cotech laddare modell ACG18LD3

Inlägg av nisse46 »

Marta skrev:Batteriet laddade ju inte med en vanlig RC-laddare. Alltså kommunicerar den med batteriet. Därmed är ju enda öjligheten för honom att försöka få crapkonstruktionen att hålla.

Kanske skulle gå att montera ny strömkälla, men styrningen av denna från processorn är ett problem. Med noll datablad på befintlig regulator och det inte skall göras mätning förän denna är sönder är möjligheterna små.
Även om laddaren används av många tillverkare så kommunicerar de med batteriet. Någon förbannad bit i processorerna just med uppgift att skapa inkompatibilitet kanske inte stämmer överens. Sådant är tillverkare och beställare bra på att ordna.
Tack Marta, jag delar dina åsikter här, tillverkarna ser till att göra detta svårt, spec för en novis som mig :)
Vill tillägga att i dessa batterier sitter även urladdningsskydd vilket jag gärna behåller om det går.

Tror inte det finns mer att tillägga i denna tråden.
Det får bli Martas lösning tills vidare så får man testa annan lösning nästa gång den pajar
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Laddare sa PANG! Cotech laddare modell ACG18LD3

Inlägg av Magnus_K »

Ge inte upp än. Går det läsa rätt nummer så kommer det gå att hitta en ny krets och göra ett reparationsförsök.

Har du lust att ta lite högupplösta bilder på kretsen från olika vinklar och belysning?
Prova med blixt också.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Laddare sa PANG! Cotech laddare modell ACG18LD3

Inlägg av breflabb »

På bild nummer två i din första inlägg så finns det ett nummer på kretskortet(till vänster)
det står KF28LA, men det finns ett nummer till som är svårläst bredvid.
Kan du skriva ner den
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Laddare sa PANG! Cotech laddare modell ACG18LD3

Inlägg av säter »

nisse46 skrev:Trodde det framgick av mina inlägg att jag har typ alla batterimaskiner till dessa batteri och denna laddare så därför ar det värt lite tid o jobb....
Ok, då är jag med i matchen lite bättre.
nisse46
Inlägg: 205
Blev medlem: 19 juni 2010, 11:51:55

Re: Laddare sa PANG! Cotech laddare modell ACG18LD3

Inlägg av nisse46 »

Magnus_K skrev:Ge inte upp än. Går det läsa rätt nummer så kommer det gå att hitta en ny krets och göra ett reparationsförsök.

Har du lust att ta lite högupplösta bilder på kretsen från olika vinklar och belysning?
Prova med blixt också.
Har provat Magnus, omöjligt att få en bild, texten ligger under nåt lager lack eller nåt och syns bara i väldigt tvära vinklar med pannlupp i högsta förstoring 4,8x med min pannlupp och rätt belysning
breflabb skrev:På bild nummer två i din första inlägg så finns det ett nummer på kretskortet(till vänster)
det står KF28LA, men det finns ett nummer till som är svårläst bredvid.
Kan du skriva ner den
Här är hela namnet på kretskortet
KF28LA
4S/5S-3A
YC-1


Jag läste ju ut 2 rader samt ett C på tredje bara vad det nu står för så...
H2324
O82268CP...eller 0B2268CP
C

Hittade nån hyfsad sökmotor för chip och det verkar som mitt finns nånstans....
Kan det vara en sån här: https://www.aliexpress.com/i/733591617.html
eller denna: https://www.ebay.com/itm/10-pcs-New-OB2 ... 4165201309

Finns även med i detta doc men vet inte vad man gör med infon
https://www.digchip.com/datasheets/quot ... n=082268CP

Hittade även detta datablad precis: http://dalincom.ru/datasheet/OB2269.pdf
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Laddare sa PANG! Cotech laddare modell ACG18LD3

Inlägg av breflabb »

Det är omöjligt att gissa. Alla kräver olika kringkomponenter.
Men denna verkar vara samma modell, även om det inte finn på Clas.
https://www.clasohlson.com/fi/Laddare-C ... isoCode=sv&

Sen har jag hittat en från AL-KO modell C30Li som också är ACG18LD3.
Kolla lite på dom. Det finns massor med olika verktyg som har denna modell ( typisk Kina)
Och det som är förvånande är priset, under 300; har jag sett
nisse46
Inlägg: 205
Blev medlem: 19 juni 2010, 11:51:55

Re: Laddare sa PANG! Cotech laddare modell ACG18LD3

Inlägg av nisse46 »

:D jo att den fanns på Clas Ohlson det visste jag ju redan Breflabben, det var där jag fick sista reserven från
Även att den finns i andra konfigurationer från Kina landet, men det är den sprängda ic-kretsen som ligger i fokus här nu


Jag kom på att jag har ett gammalt microskop med usb-kamera liggande i damm till så tog lite bilder
Förstoringen på minsta objektivet var dock så pass nära ändå att jag enbart fick med 4 bokstäver så ingen höjdare
men lyckades ta 4 bilder som jag körde sen i photoshop panorama o knåpa ihop till en bild
De 2 sista siffrorna till höger är från den sprängda ic:n så de ser lite annorlunda ut
men tror jag fick en bättre bild över alla siffror när de sattes ihop
H23224
0B2269CP eller 0B2268CP, skillnaden 8:n o 9:n är någon frekvens skyfflare på kretsen
Här är bilden iaf, jag är 95% säker på att mina siffror är rätt
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Laddare sa PANG! Cotech laddare modell ACG18LD3

Inlägg av ToPNoTCH »

Ja då var det väl inte svårt ?

Första träffen LÄNK
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Laddare sa PANG! Cotech laddare modell ACG18LD3

Inlägg av breflabb »

Svårt att hitta var det inte. Frågan är bar vilken av dom man skall välja (0B2269CP eller 0B2268CP )
Hittade en bild på ett annat forum. men dom skrev inte vad IC-en hette heller.
Men en diod skulle bytas också
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Laddare sa PANG! Cotech laddare modell ACG18LD3

Inlägg av Marta »

Skillnaden mellan kretsarna är att *9 innehåller en funktion för att fuska sig igenom EMC-godkännandet.

Vid EMC-test får apparatens störnivå inte överskrida en given nivå vid en given mätbandbredd. Genom att avsiktligt applicera jitter på den störande signalen sprids dess energi ut över ett område som är betydligt större än mätbandbredden vid testet. Därmed sjunker den uppmätta nivån och tillverkaren slipper lösa problemet på rätt sätt med effektivare filter.

Vilket som upplevs som mest störande beror på situationen, diskret störpeak eller brusmatta. Funktionsmässigt som laddare är de likvärdiga.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Laddare sa PANG! Cotech laddare modell ACG18LD3

Inlägg av breflabb »

Då har TS gjort ett bra jobb.Att ta fram beteckningen på det viset förkänar :bravo:
OBS! Innan du löder loss IC-en kolla noga åt vilket håll den är vänd, det kan vara knepigt det också.
Leta efter en liten prick i något hörn.
Dioden ersatte dom med 1N4148, gammal hederlig diod som har varit med länge
Skriv svar