Laddare sa PANG! Cotech laddare modell ACG18LD3

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
nisse46
Inlägg: 207
Blev medlem: 19 juni 2010, 11:51:55

Re: Laddare sa PANG!

Inlägg av nisse46 »

Marta skrev:Den är skrot! Kasta och ersätt.

Vad är den laddare till och vad är det för batterityp, batterispänning, kapacitet. Det finns fler saker i vår värld än just en sådan laddare som kan ladda de aktuella batterierna, men det gäller att göra rätt. Kan orsaka brand att göra fel.
säter skrev:Var laddaren väldigt dyr eller speciell?
Den är till skruvdragarbatteri cotech pro så den går nog ej ersätta, jag har testat ladda dessa med mina rc laddare men nån krets i batteriet som sätter stopp
Saken är att jag har konverterat alla mina skruvdragare o dylikt till detta batteri, funkat kanon fram tills nu :)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11341
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Laddare sa PANG!

Inlägg av Klas-Kenny »

BJ skrev:Varför ser dom spetsiga lödöarna under L1
ut som dom gör?
Någonting med överspänning eller överslag?
Ja, för att få ett "kontrollerat" överslag.

Sitter två common mode-chokar på inkommande matning, parallellt med varje choke har se satt en sån där taggig historia.
Gissning: Skulle tro att man vill motverka allt för höga spänningsspikar ifrån spolarna ifall strömmen genom dem abrupt bryts (typ när man drar ur sladden).
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11341
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Laddare sa PANG!

Inlägg av Klas-Kenny »

nisse46 skrev:Hittade en ic-krets till där lödningen verkar gått snett och lödtennet bryggar över benen, tror inte det ska vara så
Det där ser ut att vara gjort medvetet. Går ju en väldigt bred ledare ifrån de benen, skulle gissa på att man gjort en "blob" av lödtenn sådär för att bättre hantera en ganska stor ström genom de benen.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Laddare sa PANG!

Inlägg av Icecap »

På DSC-1752 är det ett tydligt hål i den 8-pinniga kretsen!

Enheten är alltså totalt skrot.
nisse46
Inlägg: 207
Blev medlem: 19 juni 2010, 11:51:55

Re: Laddare sa PANG!

Inlägg av nisse46 »

Klas-Kenny skrev:
nisse46 skrev:Hittade en ic-krets till där lödningen verkar gått snett och lödtennet bryggar över benen, tror inte det ska vara så
Det där ser ut att vara gjort medvetet. Går ju en väldigt bred ledare ifrån de benen, skulle gissa på att man gjort en "blob" av lödtenn sådär för att bättre hantera en ganska stor ström genom de benen.
Jag det hade jag aldrig gissat men jag vet inget om elektronik så :D
Icecap skrev:På DSC-1752 är det ett tydligt hål i den 8-pinniga kretsen!

Enheten är alltså totalt skrot.
Får nog hålla med, den var nog skrot från början med tanke på hur länge den höll, får hoppas på classes maskin avd igen, de har varit väldigt hjälpsamma innan

Får återkomma om hur det löser sig, nu e jag less på detta :(
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6952
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Laddare sa PANG!

Inlägg av Marta »

Det måste helt enkelt gå att ladda med något annat. Finns det en massa crap i batteriet så anslut RC-laddaren direkt till cellen. Se bara till att välja rätt batterityp och laddström...

Vad har batteriet för beställningsnummer hos classe?
Finns det något som kan identifiera originalkinesen?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Laddare sa PANG!

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Vad du än gör, kasta den inte! Det borde vara enkelt att leda in laddningsström via någon annan liknande enhet!
Jag har pysslat en del med Cykelbatterier och det är 36 eller 48V ut som gäller. Sedan har alla sina olika kontakter, men funktionen är densamma. Det sitter oftast 18650 batterier innanför så alla borde fungera till alla med lika värden.
Fundera på det.
BJ
Inlägg: 8283
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: Laddare sa PANG!

Inlägg av BJ »

Klas-Kenny: Okej.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Laddare sa PANG!

Inlägg av xxargs »

Som redan sagt - kratern i IC-kretsen är primära orsaken till att motståndssäkringen rök - och det var när kratern bildades i IC:n som gav smällen då när det sker kan låta förvånansvärt mycket - nästan i nivå med pistolskott, dropptantaler modell lite större låter också väldigt högljudd när epoxyn spricker och hela tantalen sprängs i glödande småbitar (och gör att man får stanna kvar som eldvakt åtskilliga timmar efter att man tänkt gå hem eftersom man inte hittat alla de glödande bitarna... - att det behövs visade sig senare när kollegan ett antal dagar senare hittade sin veckokalender på typ 30 sidor genombränd av en bit ända ned till plasten under och smält fast där och det kunde mycket väl ha startat en brand...)
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Laddare sa PANG!

Inlägg av Magnus_K »

Man kan väl i alla fall försöka laga?
Det är ju åtskilliga vitvaror här på forumet så reparerats genom att byta switch-ICn och motståndet. Här är det första exempel jag tänker på -> länk
Finns säkert att få tag på om man kan läsa ICns beteckning, kan du det?

Ps. Funkar bandfilen fortfarande? :) Ds
nisse46
Inlägg: 207
Blev medlem: 19 juni 2010, 11:51:55

Re: Laddare sa PANG!

Inlägg av nisse46 »

Marta skrev:Det måste helt enkelt gå att ladda med något annat. Finns det en massa crap i batteriet så anslut RC-laddaren direkt till cellen. Se bara till att välja rätt batterityp och laddström...

Vad har batteriet för beställningsnummer hos classe?
Finns det något som kan identifiera originalkinesen?
Ja RC-laddaren är sista alternativet, omständigare dock, har varit så enkelt o bara sätta i dem i laddaren
Laddarmodellen heter ACG18LD3, söker man på det får man upp olika märken men samma laddare
Lasp skrev:Vad du än gör, kasta den inte! Det borde vara enkelt att leda in laddningsström via någon annan liknande enhet!
Jag har pysslat en del med Cykelbatterier och det är 36 eller 48V ut som gäller. Sedan har alla sina olika kontakter, men funktionen är densamma. Det sitter oftast 18650 batterier innanför så alla borde fungera till alla med lika värden.
Fundera på det.
Har inte gett upp än, får klura på det lite mer :)

xxargs skrev:Som redan sagt - kratern i IC-kretsen är primära orsaken till att motståndssäkringen rök - och det var när kratern bildades i IC:n som gav smällen då när det sker kan låta förvånansvärt mycket - nästan i nivå med pistolskott

ja det var fan en rejäl smäll för den lilla ic:n, kratern är bara nån millimeter i diameter



Magnus_K skrev:Man kan väl i alla fall försöka laga?
Det är ju åtskilliga vitvaror här på forumet så reparerats genom att byta switch-ICn och motståndet. Här är det första exempel jag tänker på -> länk
Finns säkert att få tag på om man kan läsa ICns beteckning, kan du det?

Ps. Funkar bandslipen fortfarande? :) Ds

Håller med, därför dessa forum finns så kunskap o tips kan delas o förhoppningsvis minska skrot berget lite
Icns beteckning är omöjlig att läsa, texten är bortsprängd :), ska va om nån annan har denna laddare o kan kolla
hade jag fått rätt delar hade jag def provat o laga

Haha, ja tackar igen för lagret :) fingerslipen går fortfarande!
Använde den häromdan faktiskt när jag lagade pipen till min fm köksblandare som gick i 2 delar i fästet, lite slipning fluss o silverlod med ett mässingsrör som stödhylsa så fick jag ihop röret igen.
De gör ett krympningsspår i fästet som håller kvar pipen i fästet med en plasthylsa
men när de gör spåret tunnas metallen ut och spricker till slut efter antal svängningar
hade de velat att det skulle hålla hade de förstärkt röret där, skulle påstå att det är bättre nu än när den var ny.

Har även fått tag på en liten Kina kombi fräs/svarv nu, så har lagat många grejer med den, mycket användbar (se bild)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Laddare sa PANG!

Inlägg av Magnus_K »

Kul att höra om maskinparken! :tumupp:

Ja det var synd med ICn.
Enda tipsen jag kan ge dig är att först modda in vad det är för laddare i trådämnet. Då kanske tråden väcker nyfikenhet hos andra som har samma laddare.

Jag kunde läsa beteckningen en gång genom att hitta den lilla biten som sprängts bort (kanske ligger kvar i skalet eller på arbetsbordet?), tvättade biten och ICn med sprit, och slutligen tejpa fast biten i sin originalposition med klar och transparent tejp.
Det låter nog konstigt men beteckningarna går ibland jättemycket lättare att läsa om man trycker fast en tejp på ICn.
nisse46
Inlägg: 207
Blev medlem: 19 juni 2010, 11:51:55

Re: Laddare sa PANG!

Inlägg av nisse46 »

Ja hade suktat länge efter en liten svarv, så kanon jag kom över denna, enorm mycket man kan göra själv nu.

Ang ic namnet är det att glömma, den delen som åkte är som ett dammkorn, kunde dock se de andras namn med 10ggr förstoring :)

Ska lägga in laddarens namn iaf, det var e bra ide fast tvivlar på att det ger napp
Bästa hoppet är classes maskin avd om de har nån hel i reserv eller tom skadad så kanske man kan få fram ic o dylikt
nisse46
Inlägg: 207
Blev medlem: 19 juni 2010, 11:51:55

Re: Laddare sa PANG! Cotech laddare modell ACG18LD3

Inlägg av nisse46 »

Liten uppdatering om min laddare här.
Fick en ny/beg laddare skickat till mig från Classes maskinavd, så många tack till dem :)
Med den nya här kunde jag utläsa det mesta på ic-kretsen,fast denna var klart lite skadad på högra delens text, de sista 2 siffrorna på båda raderna efter snedsträcket är ev nåt annat
H2324/?? eller ingen text alls
08226/CP eller GF
C
Så nu e frågan, kan någon kunnig här på forumet lista ut vad detta är för en typ av IC och kan man hitta en ersättare någonstans?
Det hade varit kul o se om den gått laga


Jag tog lite nya bilder, tennblobben på detta kortet var annorlunda med, den var bara över 2 ben jämfört med 3 på andra kortet
Vet ej om det gör skillnad men det ser mer rätt ut om man tittar på kort-banorna

Söker man på kretskort namnet får man upp en tillverkare, Suzhou kaifeng electronic factory China.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ToPNoTCH
Inlägg: 4890
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Laddare sa PANG! Cotech laddare modell ACG18LD3

Inlägg av ToPNoTCH »

Troligtvis en LM358. Dual OP-amp
Skriv svar