Alternativ till en multiplexer som klarar mer än 5V

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
DennisCA
Inlägg: 2292
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Alternativ till en multiplexer som klarar mer än 5V

Inlägg av DennisCA »

Jag tänkte jag skulle prova bygga en puls-enhet till min TIG pedal (som jag även byggt själv, med hjälp av detta forum) så jag kan pulsa när jag tig svetsar.

Det finns en metod som ser relativt enkel ut, en person på youtube byggde en pulsenhet från en multiplexer och en Arduino. Jag har hittat PWM moduler på eBay som går ner till 1 hz så jag tror jag kan skippa Arduinon helt. Problemet jag har är att kretsen baserar sig på 5 volt medan min svets använder sig av ~ 1,4 - 10,4 volt istället för att bestämma strömstyrkan.

Jag har läst att multiplexern inte klarar av att switcha mer än 5V så denna typ av krets kommer inte fungera för mig som den är.... Jag undrar om nån här vet av några alternativ som klarar mer än 5V som kan uppfylla samma funktion? Jag tänker kanske man kan halvera spänningen med en resistor, men då måste man få upp den igen efter åt innan den går till svetsen, eller så tror svetsen man bara vill ha halva strömstyrkan.

Bild
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14180
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till en multiplexer som klarar mer än 5V

Inlägg av swesysmgr »

HEF4051 (och allt i 4000-serien) klarar mycket mer än 5V, (15 ser det ut som) men blir det inte mycket störningar av en svets när man kör den?

HEF4051BT - Analog multiplexer SO-16
https://www.elfa.se/sv/analog-multiplex ... p/17391402 2:-/st
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Alternativ till en multiplexer som klarar mer än 5V

Inlägg av tecno »

Transistor/FET som du matar med din max 10.4 och PWM styr denna kanske är enklare.
DennisCA
Inlägg: 2292
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Alternativ till en multiplexer som klarar mer än 5V

Inlägg av DennisCA »

swesysmgr skrev:HEF4051 (och allt i 4000-serien) klarar mycket mer än 5V, (15 ser det ut som) men blir det inte mycket störningar av en svets när man kör den?

HEF4051BT - Analog multiplexer SO-16
https://www.elfa.se/sv/analog-multiplex ... p/17391402 2:-/st
Tja jag vet inte, svetsen min har en massa kondensatorer i sig som väl är till för det, svetsen är en inverter från 1994 så den har nog kreskort och sånt i sig som man tycker kan va känsligt.

Tecno en transistor låter ju enkelt. Men jag är inte hundra jag har förstått det helt. Du menar jag styr transistorn med PWM signalen och skippar multiplexern? Isåfall får jag väl bara en on-off signal?
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Alternativ till en multiplexer som klarar mer än 5V

Inlägg av prototypen »

Hur ska signalen se ut till svetsen?
Är det noll volt växlande med ett värde 1,4 - 10,4 volt?

Protte
DennisCA
Inlägg: 2292
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Alternativ till en multiplexer som klarar mer än 5V

Inlägg av DennisCA »

Jag kollade igår med multimeter och det verkar som värdet till svetsen är en varierande spänning. När pedalen var uppe så mätte jag 10,4 volt ungefär, när jag tryckte ner pedalen sjönk det tills det nådde ca 1,4 volt. Jag tror det går ner hela vägen till 0 för rörelsen i min pedal räcker inte till att få potentiometern genom hela sitt spann.

Den stannade runt 255A och svetsen klarar 280A max i Tig läge. Inte ett problem för mig dock för jag har ingen brännare som klarar mer än 150A.

EDIT: Jag har även en kemppi handkontroll som jag tänkte testa med, se vad den visar. Men jag tror det är samma siffror.
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Alternativ till en multiplexer som klarar mer än 5V

Inlägg av Bosen »

Nu har jag inte svetsat TIG på väldigt många år, och har antagligen inte alls svetsat tig med puls... däremot har jag ju svetsat MAG med puls, och det är ju egentligen så att man bara pulsar strömmen likt pwm (on-off-on-off-on). En fyrkantsvåg helt enkelt. Är det samma sak man vill uppnå här? har du någon aning om vilken sorts frekvens det är? Onekligen så känns det som om man skall pulsa signalen från pedalen med hjälp av en mosfet isåfall, precis som tecno menar...

Kort sagt, har du någon beskrivning om vad du vill uppnå?
Multiplexer känns verkligen som att gå över ån efter vatten om det är som jag tror.
DennisCA
Inlägg: 2292
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Alternativ till en multiplexer som klarar mer än 5V

Inlägg av DennisCA »

Nej det är inte vad jag vill upnå här. Att pulsa on-off är oanvändbart för TIG svetsning, då slocknar bågen. Det man vill ha är en reduktion i strömmen men inte helt av, typ 30% mindre ström, det är något man ska kunna ställa in själv eftersom vad man behöver för reduktion varierar. Likaså varierar frekvensen från situation till situation, från 1 sekund till flera hundra i sekunden. Men det är absolut viktigt att det inte är on-off, utan en inställbar reduktion i strömmen.

I en riktig tig svets med pulsfunktion kan du justera alla dessa:
-Bakgrundsnivå (inställd procent av normal strömmen)
-Pulsfrekvens (1pps till flera hundra)
-Duty-cycle (hur länge bakgrundsnivån räcker)

Kanske bäst att kolla några videos, här om tig pulsning:


Och den video jag kollade på där nån bygger egen puls-enhet:


Den här bilden visar hur vågen uppför sig, max-ström ett tag, sen sjunker det då pedalen släpps upp, som du ser är det inte ett on-off förhållande:
Bild
DennisCA
Inlägg: 2292
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Alternativ till en multiplexer som klarar mer än 5V

Inlägg av DennisCA »

Jag antar något sånthär kunde man bygga också av transistorer:
https://www.electronics-tutorial.net/Di ... sion-gate/

I grunden är ju detta vad jag behöver, två inputs (A och B) och det ska väljas mellan dom baserat på signalen från C.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Alternativ till en multiplexer som klarar mer än 5V

Inlägg av grym »

ska du bara växla källa mellan vad du ska ha för styrning så relä så slipper du massa bekymmer
DennisCA
Inlägg: 2292
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Alternativ till en multiplexer som klarar mer än 5V

Inlägg av DennisCA »

Vad för sorts relä skulle passa till denna situation? Jag har tyvärr inte mycket kunskap om relä, trodde ett relä öppnade och stängde en kontakt bara? Kan dom växla mellan två olika inputs också? Och skicka till en output?

Eller menade du att ersätta transistorerna i kretsen jag länkade med relä?
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: Alternativ till en multiplexer som klarar mer än 5V

Inlägg av Hedis »

Jag instämmer i kören som råder till att undvika microprocessorer i närheten av svetsar om man inte vet vad man leker med. (been there, done that)
Behöver du fina reläer som styrs av 5v så skicka ett PM. Dom är tvåpoliga och monostabila.

Det rök ingångar på löpande band på den microcontrollern jag använde (Atmel mega8/16 på den tiden, resultatet på svetsen blev svinbra, men bara en gång. :lol:
DennisCA
Inlägg: 2292
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Alternativ till en multiplexer som klarar mer än 5V

Inlägg av DennisCA »

Jag behöver nånting som klarar av mer än 5V, men det kan säkert drivas på 5V men måste hantera upp till säg 12V.

Jag tyckte kretsen jag länkade verkade enkel och hållbar och något jag kunde knoppla ihop själv, nån orsak ett relä vore bättre än en transistor?

Kan man mäta störningar från svetsen på något vis?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Alternativ till en multiplexer som klarar mer än 5V

Inlägg av grym »

en multiplexter eller demultiplexer är enkelt med relän

flera relän som kopplas ihop på ena sidan, och in/utgång på varje enskillt relä

finns en viss tid som går åt åt växlingen, men med rätt relä kan det funka

fördel ordentlig isolering mellan olika sidor, du kan köra elektroniken via batteri för att minska störningar, men att tänka sig för på hur man sköter anslutningar är viktigt
DennisCA
Inlägg: 2292
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Alternativ till en multiplexer som klarar mer än 5V

Inlägg av DennisCA »

Jag undrar varför fungerar det med IC och andra avancerade kretsar innuti svetsen om det inte funkar utanför den, kommer inte störningarna innifrån svetsen? Kretsen i bilden fungerade ju med flera chips utan problem, kanske det är skillnad på gamla svetsar och moderna invertersvetsar i hur mycket dom stör.

Jag har frågat Kemppi om jag kan få ett kretsschema till den här pulsenheten:
Bild

Att se hur dom gjorde det bör ju kunna ge tips.

Jag kollar även på schemat till kretsen jag har för min pedal och där nyttjar jag iallafall en transistor, verkar ju inte vara något problem. Jag beställde en hög komponenter och testboards via ebay så jag kan knoppla ihop och testa några kretsar om nån månad.

Skriv svar