Bromsvätskaprovare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32545
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Bromsvätskaprovare?

Inlägg av säter »

TomasL skrev:Har för mig att man använder ricinolja i F1-motorer också.
Man kör väl med CastrolR i isracing och speedway fortfarande?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33767
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Bromsvätskaprovare?

Inlägg av Glenn »

E Kafeman skrev:>Angående DOT5 så är ju både fördelen och nackdelen med den att den inte drar åt sej vatten.

Nu surrrar du nog lite? Det finns ingen nackdel med att DOT5 inte drar åt sej vatten. Med DOT5 måste man medvetet hälla i vatten i vätskebehållaren för att det alls ska komma in i systemet då det är vattenavstötande.
Jo, nackdelen är just det jag skrev, OM det kommer in vatten i systemet så blir det problem, då vatten har låg kokpunkt och snabbt bildar komprimerbara ångfickor. Med glykolbaserade vätskor absorberas vattnet och ger bara en gradvis sänkt kokpunkt.
DOT5 används INTE på grund av högre kokpunkt inom racing. Några sådan problem har jag aldrig hört talas om. DOT5 används bl.a. därför att kokpunkten inte sänks alls under en hel racing-säsong.
Inte nu, men när DOT5 kom hade den bättre (högre) kokpunkt än dåravande DOT4, därför användes den inom racing. ..Sen kom 5.1 med samma (eller ofta högre) kokpunkt än DOT5 och då använde(r) de flesta den.
>Men måste ju förstå att vanlig glykolbaserad bromsvätska är GJORD för att vara hygroskopisk (dra åt sej vatten),
Nej så är det inte alls. Det handlar inte om att ta hand om inkommande fukt. Den skulle inte alls komma dit om inte glykolen är så besvärligt hygroskopisk.
Jag hävdar dock att det är så. Det kan komma in fukt i systemen och har man bubblor av vatten i systemet har man problem.
>kommer det in vatten i ett bromsssystem med DOT5 så får man problem då det inte löser sej i bromsvätskan,
Se till att sätta hänglås på locket så kommer det inte in en droppe. Man kan få in TNT också. Besvärligt då det löser sej med DOT5. Kan bli plötsliga hjulbyten.
För både TNT och vatten, för att det alls ska komma in i ett bromssystem fyllt med DOT5 krävs att någon med vilja häller det i systemet.
Silikon kommer inte att ta till sej fukt ur luft, såsom DOT4, då det är kraftigt vattenavstötande.
Fast nu är ju inte ett bromssystem helt tätt, slangarna är inte helt täta men framförallt är inte behållaren det.

Hur tror du begagnad bromsvätska (glykolbaserad) kommer upp i flera procents vatteninnehåll efter några år annars ?
Ett stort användningsområde för DOT5 i dag är för militära fordon, där DOT5 ofta är föreskriven vätska. Detta då fordon kan stå uppställda en längre tid utan att bromsar kärvar ihop.
Somliga bilar som går i på platser med hög luftfuktighet, liksom marina system som använder bromsvätska, föreskriver ofta DOT5 som bättre tål fuktiga miljön.
Jag skulle snarare säga att marina och militära tillämpningar i princip är de enda ställena man använder DOT5 idag.
>I början användes DOT5 inom racing mest för att den hade högre kokpunkt än DOT4, men efter att man introducerade DOT 5.1 som har samma eller högre som DOT5 så föll det argumentet.

Det är för många fel i den meningen. DOT5 var inget alternativ till DOT4. DOT5 fanns innan DOT4 fanns.
Jag har svårt att tro att man gick från DOT3 till DOT5 och sedan tillbaka till DOT4 och sen upp till 5.1, det är inte heller det jag lärt mej. Tyvärr lyckades jag inte googla fram några årtal när standarderna sattes.

Jag vill påstå att man först gick från olja/alkoholbaserade DOT2 (och DOT1 antar jag ?) till den "nya" DOT3 glykolbaserade, som sen uppgraderades till DOT4, efter det trodde man siliconoljebaserade vätskor var framtiden och definerade DOT5, som visade sej ha en del problem så när man ville fortsätta med glykolbaserade och lyckades få dessa lika bra (eller bättre) så kallade men dessa för 5.1
Efter ett halvt race så är kokpunkten avsevärt sämre för DOT5.1 än DOT5. (så föll det argumentet :D .)
Nej, bara om det finns vatten i den glykolbaserade, och det gör det knappast om man kör racing.
Det som möjligen är lite obehagligt med DOT5.1 är att vid kok-temperatur försvinner all bromskraft på direkten när vattnet kokar. Det är vattnets egenskaper att ta så mycket större utrymme som ånga som gör att bromsbortfall kommer plötsligt och totalt. Det sker inte med den vattenfria DOT5. Däremot har jag hört talas om att överhettad DOT5 skulle kunna skapa svårlösligt slabb i bromsok men är intr helt säker på att det är annat än påhitt och har i vart fall inte hänt mej.
Fast själva poängen med hygroskopiska vätskor är ju att dom absorberar vattnet och sänker kokpunkten alltefterssom men inte ger vattenfickor.

Jag har dock aldrig råkat ut för kokande bromsvätska själv, även om man har kört bromsskivorna så dom blir glödande ibland.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Bromsvätskaprovare?

Inlägg av breflabb »

Va ute nu på morgonen och mätte spänningen på broms/kopplings ( samma behollare ) vätskan från plus polen
på batteriet och det blev 12V. Är det bara vatten kvar :?: Men det fungerar.
Motståndet varierade hela tiden så det inte lätt att mäta, men runt 14KΩ. Vad tycker sällskapet om detta?
Har en Volvo 945 turbo 171 hästar 97-a. Kan en del om bilar, eller som det heter "kan lite om mycket".
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Bromsvätskaprovare?

Inlägg av svanted »

jag har alltid varit skeptisk till detta med fukt i bromsvätskan men man får nog acceptera det iom att det snackas så mycket om det,
men, som jag ser det är ENDA sättet för fukt att ta sig in i ett bromssystem är via vätskeytan i bromsvätskebehållaren,
och iom att vätskan pumpas fram och tillbaka blandas det så småningom ut i hela systemet.
kokande bromsvätska kan BARA vara problem på racingbilar, tror inte att någon körande på svenska allmänvägar får upp temperaturen på bromsoken till över 100°C
bromsvätskebehållare har ibland ett gummimembran under locket som förhindrar luftkontakt,
det måste förhindra fuktproblemet.
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Bromsvätskaprovare?

Inlägg av svanted »

breflabb skrev:Va ute nu på morgonen och mätte spänningen på broms/kopplings ( samma behollare ) vätskan från plus polen
på batteriet och det blev 12V. Är det bara vatten kvar :?: Men det fungerar.
Motståndet varierade hela tiden så det inte lätt att mäta, men runt 14KΩ. Vad tycker sällskapet om detta?
Har en Volvo 945 turbo 171 hästar 97-a. Kan en del om bilar, eller som det heter "kan lite om mycket".

vad mäter oanvänd vätska från en flaska?
eller tappa ur lite och koka ur den på spisen.
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Bromsvätskaprovare?

Inlägg av svanted »

Fast nu är ju inte ett bromssystem helt tätt, slangarna är inte helt täta men framförallt är inte behållaren det.
tror INTE gummislangar släpper igenom vatten...
Hur tror du begagnad bromsvätska (glykolbaserad) kommer upp i flera procents vatteninnehåll efter några år annars ?
etylenglykol = C2H6O2,

ingen som funderat på sönderdelning av glykolen?
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5757
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Bromsvätskaprovare?

Inlägg av hcb »

>tror INTE gummislangar släpper igenom vatten...

Jodå, de kan vara skapligt permeabla för vattenånga, men om det är det som är orsaken till den ökande vattenhalten i bromsvätskan skall jag låta vara osagt.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Bromsvätskaprovare?

Inlägg av breflabb »

svanted skrev:
breflabb skrev:Va ute nu på morgonen och mätte spänningen på broms/kopplings ( samma behollare ) vätskan från plus polen
på batteriet och det blev 12V. Är det bara vatten kvar :?: Men det fungerar.
Motståndet varierade hela tiden så det inte lätt att mäta, men runt 14KΩ. Vad tycker sällskapet om detta?
Har en Volvo 945 turbo 171 hästar 97-a. Kan en del om bilar, eller som det heter "kan lite om mycket".

vad mäter oanvänd vätska från en flaska?
eller tappa ur lite och koka ur den på spisen.
Vet ej vad den mäter. Killen som hjälper mig tycker att det är jobbigt att byte hela vätskan
pga att det är svårt att avlufta ABS systemet. Så vi suger ut lite mer än halva behollaren
och ersätter med ny vätska en eller ett par gånger om året. Det har funkat. Men det är säkert inte helt rätt
Sen bilen var ny 1997 är vätskan bytt helt på Volvo bar två gånger :humm:
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33767
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Bromsvätskaprovare?

Inlägg av Glenn »

svanted skrev: kokande bromsvätska kan BARA vara problem på racingbilar, tror inte att någon körande på svenska allmänvägar får upp temperaturen på bromsoken till över 100°C
bromsvätskebehållare har ibland ett gummimembran under locket som förhindrar luftkontakt,
det måste förhindra fuktproblemet.
Bromsbeläggen kommer lätt upp i över 100 grader, inga problem, men sen ska det ju föras över till bromsvätskan (via kolvar och ok) också.

Jag har dock kört bromsskivorna glödande på landsväg, det är inte så svårt, lite beroende på bil förstås.

Men kokande bromsvätska är sällan ett problem på vanlig landsväg nej, inte i sverige, i länder med mycket bergvägar kan det vara ett reellt problem däemot.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33767
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Bromsvätskaprovare?

Inlägg av Glenn »

svanted skrev: tror INTE gummislangar släpper igenom vatten...
Jo, frågan är om det är tillräckligt för att utgöra ett problem här.
Hur tror du begagnad bromsvätska (glykolbaserad) kommer upp i flera procents vatteninnehåll efter några år annars ?
etylenglykol = C2H6O2,

ingen som funderat på sönderdelning av glykolen?
Fast då skulle väl den sönderdelningen ske även i en förseglad flaska ? Det gör den ju inte, men bromsvätskan i bilen håller >4% (enligt sådan mätare som tråden handlar om) efter X antal år i systemet.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Bromsvätskaprovare?

Inlägg av TomasL »

Den mesta fukten kommer ivätskan kom att behållaren inte är tät.
Vid varje inbromsning sjunker nivån i behållaren varvid fuktbemänd luft kommer in genom behållarens ventilation.
Att man använder glykolbaserade vätskor beror på att viskositeten är låg viud låga temperaturer. Med nackdelen att den är hygroskopisk.
Man vill ju helst att vätskan skall vara så lite hygroskopisk som möjligt.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32545
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Bromsvätskaprovare?

Inlägg av säter »

Jag fattar faktiskt inte varför man inte kör med vanlig ATF i bilar?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Bromsvätskaprovare?

Inlägg av TomasL »

För hög viskositet vid låga temperaturer gör det omöjligt att bromsa.
Att Citroen kunde använda LHM olja dvs mineralolja i bromssystemet beror på konstruktionen med ett riktigt servo där bromspedalalen påverkar en proportionell ventil och hydraulpumpen ger bromskraften
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33767
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Bromsvätskaprovare?

Inlägg av Glenn »

breflabb skrev: Vet ej vad den mäter. Killen som hjälper mig tycker att det är jobbigt att byte hela vätskan
pga att det är svårt att avlufta ABS systemet.
Om man pumpar eller suger igenom ny vätska så kommer det ju aldrig in nån luft förvisso.

Dock finns det vissa ABS/ESP-system som är notoriskt svåra att lufta om dom är tömda. Ibland ska man köra nåt serviceprogram som står och "skakar" ventilerna medans man luftar.
Så vi suger ut lite mer än halva behollaren
och ersätter med ny vätska en eller ett par gånger om året. Det har funkat. Men det är säkert inte helt rätt
Sen bilen var ny 1997 är vätskan bytt helt på Volvo bar två gånger :humm:
Problemet är ju då att du alltid kommer att ha gammal bromssvätska i rören och oken.

Men det finns bilverkstäder som gör sådär också och kallar det för bromsvätskebyte, en seriös verkstad byter ju dock all vätska.

En märkesverkstad har ju dock så bra utrustning för att trycksätta behållaren med vätska (och inte luft) att det är väldigt enkelt att göra ett fullt byte.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Bromsvätskaprovare?

Inlägg av TomasL »

Vid nått tillfälle har jag på nått sätt använt en fettspruta och tryckt i baklänges.
Kommer dock inte ihåg hur i helsike bromsoljan kom in i fettsprutan.
Skriv svar