Inget ljud JVC R-K100 Förstärkare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mr. Vandalay
Inlägg: 7
Blev medlem: 29 oktober 2019, 17:47:01

Inget ljud JVC R-K100 Förstärkare

Inlägg av Mr. Vandalay »

Hej,

Min förstärkare skrapade tidigare vid reglering av potentiometern (volymreglage) . Men nu när jag startade den så fanns det ljud det en kort sekund men sen blev det tyst.

Lödde loss potentiometern och rengjorde med isopropyl. Lödde fast den igen men ingen skillnad. När jag kopplar in hörlurar tycker jag mig kunna höra lite mycket svagt ljud på FM. Potentiometern i fråga finns inte att köpa längre ( QVZ5020-001). Vet heller inte vilket av benen på potentiometern som är vad och/eller vilken annan potentiometer man skulle kunna ersätta den med.

Skulle ju också kunna vara nått helt annat fel. Har en pdf på service/instruktioner.

Kan man koppla förbi potentiometern eller liknande så man kan se om det är den som är problemet?

Tack på förhand!

/Christoffer BildBildBild

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
Jimjou
Inlägg: 194
Blev medlem: 27 september 2008, 11:29:38
Ort: Skövde

Re: Inget ljud JVC R-K100 Förstärkare

Inlägg av Jimjou »

Mät upp den, förmodligen är det en logaritmisk stereopot. (6st ben + mekaniska lödpunkter)
Skaffa en tillfällig pot med samma resistans och helst samma typ (lin/log) och löd dit för att kunna avgöra om
poten är det enda felet.
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Inget ljud JVC R-K100 Förstärkare

Inlägg av Janson1 »

Många förstärkare har ett relä på högtalarutgången som slår till först när slutstegens mittpunkt är 0 eller så nära som möjligt, slår det till någon gång? (om den nu har ett sånt...)
Mr. Vandalay
Inlägg: 7
Blev medlem: 29 oktober 2019, 17:47:01

Re: Inget ljud JVC R-K100 Förstärkare

Inlägg av Mr. Vandalay »

Jimjou skrev:Mät upp den, förmodligen är det en logaritmisk stereopot. (6st ben + mekaniska lödpunkter)
Skaffa en tillfällig pot med samma resistans och helst samma typ (lin/log) och löd dit för att kunna avgöra om
poten är det enda felet.
Jag är tyvärr inte insatt i alla uttryck du skriver. Potentiometern har 8 ben som är lödda in i kopparbanorna på kretskortet samt 2 ben som ser ut att endast hålla fast den. Ska jag mäta hur mycket maximalt motstånd är?

Kan du tipsa om nån potentiometer som är likvärdig? Vad är lin/log?



Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
Mr. Vandalay
Inlägg: 7
Blev medlem: 29 oktober 2019, 17:47:01

Re: Inget ljud JVC R-K100 Förstärkare

Inlägg av Mr. Vandalay »

Janson1 skrev:Många förstärkare har ett relä på högtalarutgången som slår till först när slutstegens mittpunkt är 0 eller så nära som möjligt, slår det till någon gång? (om den nu har ett sånt...)
Törs inte svara på om den har något sånt. Men har inte hört något som slår till.

Jag har en pdf med mycket info i men verkar inte gå att bifoga den här i forumet.

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3522
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Inget ljud JVC R-K100 Förstärkare

Inlägg av breflabb »

Tycker att det är ganska långsökt att det skulle vara potentiometern
om den inte är mekaniskt åverkan på den. Finns det någon knapp för snabbavstängning?( ljud)?
Om det är två par högtalare, funkar den omkopplaren för att välja ?
Jimjou
Inlägg: 194
Blev medlem: 27 september 2008, 11:29:38
Ort: Skövde

Re: Inget ljud JVC R-K100 Förstärkare

Inlägg av Jimjou »

Jag är tyvärr inte insatt i alla uttryck du skriver. Potentiometern har 8 ben som är lödda in i kopparbanorna på kretskortet samt 2 ben som ser ut att endast hålla fast den. Ska jag mäta hur mycket maximalt motstånd är?

Kan du tipsa om nån potentiometer som är likvärdig? Vad är lin/log?
Åtta ben borde innebära en stereopot med loudness funktion. Varje kanal andvänder 4 ben på poten. Oftast används tre ben i potar, men i ljudsammanhang används ibland potar med fyra ben, om jag minns rätt, för att förhöja basen något vid låg volym.

Det finns både linjära och logaritmiska potar, de är olika på så sätt hur snabbt motståndsvärdet ändras längs kolbanan (eller motsvarande) i poten.
I linjära är det konstant förändring hela tiden. I logaritmisk ändras det olika, det har med hur vi uppfattar ljud. Se https://sv.wikipedia.org/wiki/Potentiometer

Mät upp värdet mellan potens ytterben, de ben som sitter i var sin ände av kolbanan. Detta värde är potens resistans.
Leta reda på det ben som är anslutet till den ställbara armen, ställ armen i mitten och mät resistansen mellan armens ben och de två olika ändbenen.
Dessa två värden är förmodligen olika och då är den logaritmisk. Om du får oändligt värde någonstanns har kolbanan spruckit.

Tyvärr vet jag inte var du kan få tag på en ny sådan, men jag håller med någon annan som skrev att det inte är så troligt att det är poten som är fel på.
Gamla potar i stereos brukar knastra mer och mer med tiden men brukar inte sluta funka helt.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Inget ljud JVC R-K100 Förstärkare

Inlägg av SM7CZR »

Jag tror tyvärr att poten blev defekt då den öppnades :cry:
jvc_k100_r-k100l_2x25w_stereo_receiver_1983_sch.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mr. Vandalay
Inlägg: 7
Blev medlem: 29 oktober 2019, 17:47:01

Re: Inget ljud JVC R-K100 Förstärkare

Inlägg av Mr. Vandalay »

Jimjou skrev:
.
Tack för ditt svar, ska kika på dina tips :)

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
Mr. Vandalay
Inlägg: 7
Blev medlem: 29 oktober 2019, 17:47:01

Re: Inget ljud JVC R-K100 Förstärkare

Inlägg av Mr. Vandalay »

breflabb skrev:Tycker att det är ganska långsökt att det skulle vara potentiometern
om den inte är mekaniskt åverkan på den. Finns det någon knapp för snabbavstängning?( ljud)?
Om det är två par högtalare, funkar den omkopplaren för att välja ?
Ja det finns knappar för 2 olika högtarar par. Men har ju inget ljud så oklart om vart felet är. Men det skulle kunna vara ett ställe att kika på. Tack för tipset :)

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
Mr. Vandalay
Inlägg: 7
Blev medlem: 29 oktober 2019, 17:47:01

Re: Inget ljud JVC R-K100 Förstärkare

Inlägg av Mr. Vandalay »

SM7CZR skrev:Jag tror tyvärr att poten blev defekt då den öppnades :cry:
jvc_k100_r-k100l_2x25w_stereo_receiver_1983_sch.pdf
Hur tänker du då? Det fanns inget ljud innan och inget efter så det känns svårt att bekräfta den hypotesen.

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32719
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Inget ljud JVC R-K100 Förstärkare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kolla på eBöjen efter potar. Jag hittar till en antik Moog-synt, även om de kostar en hilvittas massa. Ta även mått på poten och se om AliX har något som passar.

Skickat från min PC.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Inget ljud JVC R-K100 Förstärkare

Inlägg av SM7CZR »

Försök att felsöka potentiometern med en DVM. Resistansen är 250K per kanal.
Kontrollera att löparna har kontakt med resp. motståndsbana.
Mr. Vandalay
Inlägg: 7
Blev medlem: 29 oktober 2019, 17:47:01

Re: Inget ljud JVC R-K100 Förstärkare

Inlägg av Mr. Vandalay »

Om jag vill testa den här (4558DD) med multimeter hur gör man?

Så kanske man kan utesluta den iaf.

BildBild

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Inget ljud JVC R-K100 Förstärkare

Inlägg av Hobbyisten »

Mr. Vandalay skrev:
Kan du tipsa om nån potentiometer som är likvärdig? Vad är lin/log?
En logaritmisk pot ger ett exponentiellt utslag tror jag.
Skriv svar