Spänningsfall över Solenoid?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mav
Inlägg: 53
Blev medlem: 17 mars 2016, 12:32:26

Re: Spänningsfall över Solenoid?

Inlägg av mav »

Tack för tipsen. Jag skall checka.
mav
Inlägg: 53
Blev medlem: 17 mars 2016, 12:32:26

Re: Spänningsfall över Solenoid?

Inlägg av mav »

Punkt 28; innan Zener så verkar spänningen vara konstant ca 10V. Inga förändringar.
Punkt 21; D901, D902 så sjunker spänningen i samma ögoblick då spänningen sjunker över Pinch Solenoiden.
Punkt 20; Q902 så verkar spänningen vara konstant ca 10V. Inga förändringar.
Punkt 24; är det ca 7V och och spänningen sjunker till ca 4-5V och då slår Pinch Solenoiden av.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6930
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Spänningsfall över Solenoid?

Inlägg av Marta »

Byt Q902.

Det är en hyfsat okritisk applikation. Hyfsat hög förstärkning kan vara viktigt. I övrikt räcker det att den pallar effekt, spänning och ström. Ta reda på vad den har för data och välj en som räcker. Ta till lite extra så håller den.
mav
Inlägg: 53
Blev medlem: 17 mars 2016, 12:32:26

Re: Spänningsfall över Solenoid?

Inlägg av mav »

Okej, provar byta den. Den transistorn 2SC789 kändes väldigt het!
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6930
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Spänningsfall över Solenoid?

Inlägg av Marta »

2SC789 Har AMR 70V, 4A, 30W. Finns mycket som är lika/bättre att välja på.

Har Du en bokstav efter siffrorna, den anger förstärkningen. Hittade O=40..80, R=70..140, Y=120..240 Kan ev. vara tillverkarbundet. En trissa med för låg förstärkning är obra, då räcker inte tillgänglig basström. Minst 100 bör det nog vara.

Sätt på en liten kylplåt om där finns plats, minsta lilla gör skillnad. Den skall inte vara jättevarm om den skall hålla länge. Tänk på att kylvingen är ansluten till kollektorn.
mav
Inlägg: 53
Blev medlem: 17 mars 2016, 12:32:26

Re: Spänningsfall över Solenoid?

Inlägg av mav »

okej, jag beställde några st 2SC1826 från GB.

/Mathias
mav
Inlägg: 53
Blev medlem: 17 mars 2016, 12:32:26

Re: Spänningsfall över Solenoid?

Inlägg av mav »

Llite intressanta utfall på transistorbyte;
Jag bytte ut 2SC789 (Q901, Q902) mot nya 2SC1826. Solenoid pinnen orkade knappt röra på sig, nätt och jämt åkte den in.
Jag kolla hFE och den låg på ca 22 på båda 2SC1886? men databladet säger minst 40 så detta kan vara orsaken till inget ork i solenoiden. Sen provade jag med två andra transistorer TIP102 (darlington) och då fungerade solenoiden som den skulle. Så hFE verkar vara viktigt. Man vet ju inte om man får andra sorteringar 2SC1826 eller vad när man beställer på ebay. Skall nu vidare följa upp funktioner med TIP102,, återkommer längre fram med slutresultat.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6930
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Spänningsfall över Solenoid?

Inlägg av Marta »

Trevligt det till slut fungerade. De transistorer med HFE 22 skall inte fungera, basströmmen räcker inte till. En darlington skall väl funka, men tappar lite mera spänning. Sannolikt helt betydelselöst.

Har Du scope så kontrollera att där inte blir en översläng på emittern när solenoiden släpper p.g.a. någon diod som är trasig. En sådan översläng kan ge genombrott i transistorn och så sakteliga degradera HFE så den till slut slutar fungera. Kan. ev. vara en anledning till felet.
mav
Inlägg: 53
Blev medlem: 17 mars 2016, 12:32:26

Re: Spänningsfall över Solenoid?

Inlägg av mav »

Felet verkade var deffekt 2SC789 (Q902) med lågt hFE (22) och jag bytte idag den till 2SC3255 hFE 90. Tog bort TIP102 (darlington) med kanske alldeles för höga hFE. Så tempen på nya transistorn 2SC3255 ligger ca 80-85 grader mätt fastmonterad i alu flänsen och mot chassiplåten. Möjligen skulle lagt på kylpasta. Spänningen över solenoiden ligger ganska nära nu värdet enl spec. Me nu slår inte iallafall Pinch Solenoiden inte ifrån.

/Tack för bra input och ideer till er som kommenterat i mitt inlägg.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6930
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Spänningsfall över Solenoid?

Inlägg av Marta »

85 grader är hyfsat varmt och lite obra i längden. När höljet kommer på blir den antagligen ännu varmare. Kan nog vara värmen som är grundorsak till felet.
Vet inte alls hur det hela ser ut, men finns det möjlighet så vore det nog bra med större kylare. Kylpasta är alltid bra, speciellt här där Du måste ha isolerbricka, men det gör inga underverk.

Darlingtontrissan är helt OK, hFE kan inte bli för högt i en emitterföljare. Enda skillnaden mot en enkeltrissa är att det tappas sådär ungefär 700mV extra i den.
Skriv svar