Centralur sommar/vintertid

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Centralur sommar/vintertid

Inlägg av Oskar »

Finns både med och utan sekundvisare. Jag har aldrig studerat varianten med sedundvisare i detalj så jag vet hur de beter sig. Det borde vara så vid snabbstegning så flyttar sig urverket stegvis varje impuls och sekundvisare pinnar på som vanligt under tiden. Pausen för sekundvisaren nära 12-strecket borde bara bli något kortare eftersom impulserna från centraluret kommer tätare.

Kan också tillägga att anledningen till att man kör med polväxlande pulser skall vara att det hela blir okänsligare för störningar. En störpuls, exempelvis från en skitig kontakt i centraluret (om det är elektromekaniskt), lär troligtvis vara av samma polaritet som senast utskickade puls - och påverkar därför inte slavuren.
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Centralur sommar/vintertid

Inlägg av Nerre »

En annan anledning är väl just uren med sekundvisare, de måste ju ha spänning hela tiden? Då funkar det ju inte om det bara kommer en puls i minuten.

Det är kanske så att centraluren är gjorda för bägge typer av slavar (både med och utan sekundvisare).

Jag tänkte först att om inte alla sekundvisare går exakt lika snabbt kan de komma ur synk under snabbstegning, men sekundvisaren kommer ju att "återhämta" sig så småningom även om den råkar komma ur synk (sista snabbpulsen kanske kommer när vissa sekundvisare är på 59 sekunder och andra på 61 så att säga, men det löser sig ju på nästa minutpuls).
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Centralur sommar/vintertid

Inlägg av MadModder »

Ja. Sekundvisaren är endast en kosmetisk detalj som bara nästan visar rätt, och återhämtar sig som sagt nästa minut.
De kräver mycket riktigt egen matning. Vad jag minns är det väl också belysning i dem på Centralen?
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Centralur sommar/vintertid

Inlägg av FormerMazda »

Intressant detta, något man ser så ofta på sjukhus och skolor, men aldrig gått på djupet med. :)
Men nu känns ju saken utredd, och varför blir man byggsugen för? :D
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Centralur sommar/vintertid

Inlägg av Glenn »

MadModder skrev:Men Westerstrands gamla 19"-modell med analog klocka mitt på och ett fåtal knappar på sidorna? Satt sån i stora telerummet på Centralen när jag jobbade där i krokarna för massa år sen. Det var manuell inställning som gällde när det var dags att byta mellan sommartid och normaltid.
Om det är Westerstrand ProLine eller PL2 så är systemet helt modulbaserat så det ser olika ut beroende på hur man plockat ihop modulerna, exempelvis kan man ha en analog klocka som modul, man kan också sätta in en modul för tex IRIG-B eller tid över RS-232.

Har en Proline hemma med ett sekundärur, det roliga är att när jag räddade det så hade det legat på hyllan i många år som reserv,men när jag kopplade in ström i det hemma så gick det i princip rätt på sekunden, verkar ha en bra tidsbas i sig :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Centralur sommar/vintertid

Inlägg av MadModder »

Nä de såg alldeles för moderna ut.
Det jag menar liknar detta från 60-talet, men i 19”-chassi, och några fler knappar i panelen.
4FDEAFD6-E992-421B-96A3-1466BF8C545F.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4073
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Centralur sommar/vintertid

Inlägg av maDa »

Drar upp denna befintliga tråd istället för skapa en ny.

Har också ett gammalt Ericsson slav-ur. Hade varit kul att använda detta, men vi har ett problem och det är att väggen där vi skulle vilja ha det har lite dåliga möjligheter för strömförsörjning eller långväga kabeldragning.

Är det ens tänkbart att försöka göra något batteri-försörjd lösning, eller de drar helt för mycket helt enkelt?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Centralur sommar/vintertid

Inlägg av Icecap »

Efter vad jag vet drar de bara ström vid omslagen.

Du kan ju testa vilken ström den drar i vilo. Då har du svaret.
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4073
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Centralur sommar/vintertid

Inlägg av maDa »

Ja den drar ju såklart inget alls i vilo-läge.

Men det jag menar är att drar spolen så pass mycket ström, och kräver en viss tid av magnetisering/omslagen, så det blir svårt att göra på batteri?

Hur skulle en sådan lösning kunna se ut.... En Arduino + H-brygga och 16st AA-batterier?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Centralur sommar/vintertid

Inlägg av Icecap »

Min gissning är att mekaniken är en spole som ryckar en magnet fram o tillbaka - och att det kan sitta en kondensator i serie med spolen.

Det kan även vara så att det finns en brytare vid varje ändläge som sedan stänger av strömmen.

Hursomhelst är det en kortvarig strömpuls en gång per minut och är den kanske 200ms lång och 59800ms i vila blir det en duty-cycle på 0,3344% och borde vara klart möjligt med batteri med de villkor.
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4073
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Centralur sommar/vintertid

Inlägg av maDa »

Får väll mäta och räkna på det helt enkelt om det är ens tänkbart. Ska ha en SN754410 liggandes någonstans, borde fungera.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Centralur sommar/vintertid

Inlägg av Oskar »

Spolen är rätt högohmig och enligt min erfarenhet krävs mellan 15 och 20V för att uret skall flytta sig med bra tillförlitlighet. Bäst fungerar det så klart på nominella spänningen, 24V - kör på det och man är safe. I en batteridriven lösning kan en boost converter som bara startar en kort stund innan varje minutomslag fixa den spänningen.
SEK
Inlägg: 20
Blev medlem: 29 september 2016, 10:09:16

Re: Centralur sommar/vintertid

Inlägg av SEK »

Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4073
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Centralur sommar/vintertid

Inlägg av maDa »

Har byggt mig en prototyp nu. Fungerar men finns risk att DC/DCn drar lite för mycket i tomgång. Osäker på hur noggrann en AVRs sleep-mode är med. Får testa några dagar med NiMh och se.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Centralur sommar/vintertid

Inlägg av Icecap »

Då stänger man av DC-DC omvandlaren mellan bruken.
Skriv svar