Fordon har ofta intermittenta fel. Jag skulle vilja bygga eller köpa en Logger för spänning 12-24 V med samtidiga 3-6 kanaler.
Tips på detta ?
Spänningslogger för fordon
Re: Spänningslogger för fordon
Exakt vad ska du logga?
* Spänningen varje 10ms?
* OM spänningen dyker under ett visst nivå?
* När det händer?
* ATT det händer?
Det finns en shitload av möjligheter för att logga sånt men du ska specificera vad som ska loggas.
Själva det att mäta spänningen i t.ex. 8 punkter är inget problem med en modern µC, ett par motstånd och en zenerdiod samt en kondensator per kanal och saken är biff.
Men ska det lagras datum, tid, spänningar osv. ska det minne till, minnet ska kunde tömmas så någon kommunikationskanal behövs. För att få datum osv. behövs en RTC med backup eller iaf. backup av µC'n om man kan klara sig med drifttidsräknare.
Minne kan vara i form av seriell flash-minne, då kan man fläska på ganska duktigt med minne utan större problem.
* Spänningen varje 10ms?
* OM spänningen dyker under ett visst nivå?
* När det händer?
* ATT det händer?
Det finns en shitload av möjligheter för att logga sånt men du ska specificera vad som ska loggas.
Själva det att mäta spänningen i t.ex. 8 punkter är inget problem med en modern µC, ett par motstånd och en zenerdiod samt en kondensator per kanal och saken är biff.
Men ska det lagras datum, tid, spänningar osv. ska det minne till, minnet ska kunde tömmas så någon kommunikationskanal behövs. För att få datum osv. behövs en RTC med backup eller iaf. backup av µC'n om man kan klara sig med drifttidsräknare.
Minne kan vara i form av seriell flash-minne, då kan man fläska på ganska duktigt med minne utan större problem.
Re: Spänningslogger för fordon
Ja det är den stora frågan. Eftersom det är flera samverkande processer vill man ofta veta vad som försvinner först.
Dock är det ofta inte så komplicerat. En ledning har spänningsfall och ligger på gränden - eller det är intermittenta glapp.
Ibland är det förstå termiska fel i styrenheter, ganska vanligt om fordonet är några år. Det här är bussar.
Jag har 3 st av dessa i länken nedan med trådlös visning till dator eller mobil. Har varit ganska användbart men antalet mätpunkter måste ökas till till det dubbla minst, 6-8 st. Det tar för lång tid att koppla upp sig flera gånger och ut och provköra, särskilt som felet är intermittent. Dessa har en inbyggd loggfunktion men upplösningen är för låg. Min/max hade varit bättre för att se ATT det har inträffat.
https://www.elfa.se/sv/fluke-v3001-fc-w ... ggest=true
Färdiga Loggers finns ju men de kostar
Dock är det ofta inte så komplicerat. En ledning har spänningsfall och ligger på gränden - eller det är intermittenta glapp.
Ibland är det förstå termiska fel i styrenheter, ganska vanligt om fordonet är några år. Det här är bussar.
Jag har 3 st av dessa i länken nedan med trådlös visning till dator eller mobil. Har varit ganska användbart men antalet mätpunkter måste ökas till till det dubbla minst, 6-8 st. Det tar för lång tid att koppla upp sig flera gånger och ut och provköra, särskilt som felet är intermittent. Dessa har en inbyggd loggfunktion men upplösningen är för låg. Min/max hade varit bättre för att se ATT det har inträffat.
https://www.elfa.se/sv/fluke-v3001-fc-w ... ggest=true
Färdiga Loggers finns ju men de kostar
Re: Spänningslogger för fordon
En laptop med snikvarianten av National Instruments loggerprogram Signal Express.
Hårdvaran finns för några tusenlappar på ebay t.ex. följande:
NI USB-6008, 8 analoga ingångar, 12-bit, 10 kS/s
NI USB-6009, 8 analoga ingångar, 14-bit, 48 kS/s
Diffrentiella ingångar kan lätt fixas, mäter t.ex. spänningsfall över ledningar.
(skjuter lite från höften här, kolla för säkerhets skull att mitt tangentbord inte fått
detaljerna fel)
Hårdvaran finns för några tusenlappar på ebay t.ex. följande:
NI USB-6008, 8 analoga ingångar, 12-bit, 10 kS/s
NI USB-6009, 8 analoga ingångar, 14-bit, 48 kS/s
Diffrentiella ingångar kan lätt fixas, mäter t.ex. spänningsfall över ledningar.
(skjuter lite från höften här, kolla för säkerhets skull att mitt tangentbord inte fått
detaljerna fel)
Re: Spänningslogger för fordon
Finns även ett system från Ipetronik som heter IPEmotion, som kan logga spänningar och skicka på CAN. Man kan då logga både spänningen, temperatur, tryck, o.s.v. från dessa moduler, tillsammans med all annan CAN-trafik, med hjälp av deras CAN-donglar och PC-program. Så att man analyserar allt i samma system.
Re: Spänningslogger för fordon
Intressant , ska titta lite på det där.Hedning skrev:En laptop med snikvarianten av National Instruments loggerprogram Signal Express.
Hårdvaran finns för några tusenlappar på ebay t.ex. följande:
NI USB-6008, 8 analoga ingångar, 12-bit, 10 kS/s
NI USB-6009, 8 analoga ingångar, 14-bit, 48 kS/s
Diffrentiella ingångar kan lätt fixas, mäter t.ex. spänningsfall över ledningar.
(skjuter lite från höften här, kolla för säkerhets skull att mitt tangentbord inte fått
detaljerna fel)
Re: Spänningslogger för fordon
Ännu ett in intressant förslag . Tack !bearing skrev:Finns även ett system från Ipetronik som heter IPEmotion, som kan logga spänningar och skicka på CAN. Man kan då logga både spänningen, temperatur, tryck, o.s.v. från dessa moduler, tillsammans med all annan CAN-trafik, med hjälp av deras CAN-donglar och PC-program. Så att man analyserar allt i samma system.