Tips: Microcap simuleringsprogramvara nu fri.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Tips: Microcap simuleringsprogramvara nu fri.

Inlägg av YD1150 »

Ägaren lägger ner verksamheten efter 39år och har nu släppt programvaran helt fri.

Ladda ner innan det försvinner:
http://www.spectrum-soft.com/download/download.shtm
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Tips: Microcap simuleringsprogramvara nu fri.

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Verkligen lovvärt. Bra med fritt! Enastående records!
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Tips: Microcap simuleringsprogramvara nu fri.

Inlägg av bearing »

Intressant!

Har aldrig testat eller ens hört talas om. Men verkar ju vara ett kapabelt SPICE-program.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18365
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Tips: Microcap simuleringsprogramvara nu fri.

Inlägg av 4kTRB »

Har detta program fördelar jämfört med LTSpice?
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Tips: Microcap simuleringsprogramvara nu fri.

Inlägg av bearing »

Dom verkar ha lite olika inriktning. Finns videos om programmet på youtube, och jag såg att i det här programmet kan du t.ex. lägga in kretsar ur de vanliga serierna av digitala kretsar. Och då antar jag att programmet vet vilka parametrar kretsarna har gällande fördröjning mellan in och utgång o.s.v. I LTSpice är grindarna från början "ideala" och arbetar mellan 0-1V. Om man vill göra bättre simuleringar med rätt spänningar, impedanser, fördröjningar, etc, måste man parametrisera varje grind för sig.

Finns säkert mer att säga om man installerar och sätter sig in i det här mer, och det har jag inte börjat göra än.
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Tips: Microcap simuleringsprogramvara nu fri.

Inlägg av Zkronk »

Rätt så bra "rabatt" mot vad programvaran har kostat tidigare, $4495 :shock:
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14172
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Tips: Microcap simuleringsprogramvara nu fri.

Inlägg av swesysmgr »

4kTRB skrev:Har detta program fördelar jämfört med LTSpice?
Det finns 74HC bibliotek till LTSpice inklusive symboler som verkar fungera men att få tag i modeller till konkurrenters kretsar tycker jag ofta är svårt om de är moderna, alla verkar kryptera sina modeller numera och vill att man kör just deras program.

Micro-cap ser ut att ha mycket mer plottar och simuleringar inbyggt som man får göra själv i LTSpice samt "Device library with over 33,000 parts" låter som en stor fördel om man vill blanda komponenter fritt.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Tips: Microcap simuleringsprogramvara nu fri.

Inlägg av xxargs »

Vällovligt - önskar bara att de också kunde släppa källkoden också...

jag har använt programpaketet sedan i slutet av 80-talet och är bekväm med gränssnittet, mycket i början för att de var genererösa i antalet komponenter i deras demopaket i jämförelse med samtidens liknande simuleringapaket från andra tillverkare, gillar gränssnittet mycket mer än ltspice som jag aldrig riktigt förlikats mig med riktigt, mycket just för diagramfunktionerna är bra i microcap.

faktum var att deras 'komponent' antal var så generöst att man kunde klara typ 90% av alla designuppdragen (man simulerar aldrig hela lösningar, bara gränssnitts-delar som en del) då de till skillnad mot många andra spice-produkter _inte_ räknade in antalet komponenter inne i använda modeller av tex. OP-ampar vilket andra paket gjorde (dvs. räknade totalt antal beräkningsnoder).

Microcap hanterar blandad miljö - dvs både analogt och digitalt och kvaliten är förstås beroende av modellerna - man har i modellerna mot digitala kretsar faktorer som kapacitans och induktans på benet in i kapseln mm. (vilket gör att det ofta finns en massa varianter av samma krets beroende av olika kapslingsalternativ, bondtrådslängder etc.) så den delen verkar rätt välgenomgången (det finns en standard gränssnitts 'spice-modell' i hur in och utgångar beskrivs, inklusive dess olinjärhet, impedansvariationer över spänning, fördröjningar etc. på digitala kretsar även om inte hela 'inkromet' beskrivs på transistornivå på chipsidan).

Man skall komma ihåg att många av kretsmodellpaketen är inte skapade av simuleringsprogramtillverkare själva utan är 'stulna' från offentliga källor och sedan på eget bevåg krypterats ned i deras egna libbar och levererats som 'egen' produkt och här har det inte skrikits om copyright-prylar då alla tillverkare har gjort likadant - med andra ord kan man hitta samma modeller (förutom den grafiska inramningen och lite formatskillnader) i många av de offentliga spice-modellsamlingarna som finns på sina håll.

Jag tycker man skall ta ned dessa paket då det är synnerligen prisvärda simuleringspaket (i alla fall nu :-) ) och gör jobbet väl.

men som all byte till annan programvara så kommer man uppleva en viss motstånd om man tex är van med ltspice till denna miljö likväl som för tex mig att försöka hantera ltspice och kommer från microcap-miljö...
rikkitikkitavi
Inlägg: 14884
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Tips: Microcap simuleringsprogramvara nu fri.

Inlägg av rikkitikkitavi »

Vad finns det för diskussionsforum på nätet om Microsim?
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Tips: Microcap simuleringsprogramvara nu fri.

Inlägg av xxargs »

Programpaketen från microcap hämtades redan på den tiden man hämtade saker med modem och BBS och de har under åren haft väldigt bra skrivelse och PDF på olika aspekter i simuleringar - men jag har inte minne att det någonsin funnits någon större forum för just det paketet då det mesta som berör problemen med simuleringen kunde återfinnas i de flesta news och forum som avhandlade spice-simulatorproblem generellt.

Detta är ju ändå en spicesimulator av MIT-modell som det hela bygger på i grunden och programpaketet är egentligen bara att man gjort ett ganska användbart GUI runt om det hela och i det avseendet nog inte skiljer sig så mycket mot andra kommersiella Spice-simuleringspaket vid samma tid för hejdlöst hög summa (som PSpice, vilket var den mest kända vid den tiden), där alla hade i stort sett modifierad open source-simulator i botten, men försöker låtsas som att det är något annat ändå...

En bakgrund till detta var att den ursprungliga 'Spice' var skriven i Fortran och omvandlingen till 'C' gick väldigt långsamt av anledningen att 'C' hade inga mattebibliotek som jobbade på samma sätt som Fortran, kunde hantera några komplexa tal eller hantera oändligheter och division med noll på ett strukturerat sätt som Fortran gjorde och C-versionerna (som till en början var maskinkonverterad Fortran till C med massor av artefakter) av Spice gick sönder över allt djupt ned i mattebiblioteken hela tiden, inne i sin(), cos()-rutiner eller logaritmiska funktioner när man närmade sig gränserna med division med noll eller 'NaN' plötligt dök upp efter kanske timmars av körtid (detta var i eran innan man hade matterproppar i PC...) - vilket gjorde det i stort sett helt oanvändbart då det var tröstlöst för mer vanliga användare som försökte och få som kände sig kallade (då man var närmast tvungen att vara doktorand inom numeriska funktioner för att förstå vad som hände och orsak till varför när det kraschade) att lappa 'C' mattebibliotek eller göra egna dito med bättre beteende...

Det var ur detta PSpice, Microcap mfl. dök upp till PC på DOS och första windows-versionerna där någon faktiskt spenderade tiden för att försöka laga upp grejorna och i samma veva skapade GUI kring programmen då det fans en del att önska även där - men dess värre höll parterna sina förbättringar för sig själva och försökte göra business av det var och en på sin kant (och Pspice var det största utanför de stora bolagens mer kompletta CAD-miljöer i miljontals kronors-klassen) och LTSpice:s existens beror på att Linear technology många år senare köpte upp någon av dessa företag eller delar av dem (PSpice ??) för att ha det som designhjälpmedel för LT:s egna halvledare i konkurrens med andra tillverkares (i backspegeln sett betydligt enklare) designhjälpmedel - men början av switchar-kretsar om jag mins rätt med rätt begränsat och väldigt LT-specifik komponentbibliotek (det var ju för att sälja LT:s kiselprodukter till och börja med) - men då den tillät anständigt antal komponenter i simuleringen, rimligt billig/gratis och folk upptäckte att det gick att köra andra spicemodeller också - blev det en community kring denna som jag tror få andra Spice-simulatorgrupper lyckades skapa och det fick ett eget liv och fortfarande mår väl då väldigt många av dess användare nu också har blivit vana med dess gränssnitt.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14884
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Tips: Microcap simuleringsprogramvara nu fri.

Inlägg av rikkitikkitavi »

Som de flesta av denna typen av program ligger inte kostnaden i GUIet eller implementeringen av simulatormotorn, utan att ta fram modeller.

Jag har jobbat en del med kemiindustrins motsvarighet, Aspen och Chemcad.

Man har olika modeller av enhetsoperationer och utrustning som pumpar, värmeväxlare, ventiler, destillationskolonner osv osv. En hel del jobb med att scanna litteraturen efter forskning om matematiska modeller. Men hästjobbet ligger i att bygga databaser med kemiska substanser med termodynamiska modeller som gör att simuleringarna ger rättvisande resultat.

Häri ligger förklaringen till att licenserna brakas lös på några hundra kSEK.

Just a footnote...
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Tips: Microcap simuleringsprogramvara nu fri.

Inlägg av xxargs »

när det gäller elektronik-simulering ala Spice så har det handlat mycket om att sno modeller från varandra och från publika källor och publikationer gjorda av komponent och kiselföretagen själva en gång i tiden - göra det körbart i sin egna miljö och sedan kryptera libbet och kalla det sitt - egna bidraget har inte alls varit i proportion till prislappen av simulatorn när det gäller just framtagande av modeller... ...och alla företag som sålt elektroniksimulering har gjort på samma sätt mer eller mindre uttalat.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Tips: Microcap simuleringsprogramvara nu fri.

Inlägg av Tekko »

Men micro-Cap är nog den enda seriösa proffsmjukvara jag sett med modeller för massa elektronrör inkluderat från fabrik, såvida inte även billiga skolprogram som tex circuitmaker brukar samma spice data i sina modeller.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Tips: Microcap simuleringsprogramvara nu fri.

Inlägg av xxargs »

Tror jag hittade dom modellerna på en publik site för många år sedan - förvisso inte lätthittade och man måste ofta dyka ned i gamla FTP-arkiv med samlingar, men jag skulle nog säga att modellerna till >> 90% har publika källor en gång i tiden - och jag menar heller inte att microcap på något sätt utmärker sig sig - PSpice och motsvarande var precis likadana. Felet många av spice simulator leverantörerna gjorde enligt mig var att de krypterade libbarna och låtsades vara egna och inte var ärliga med källorna eller berättade vilka de faktiskt köpt licenser av, separat hantera dem från de övriga publika libbarna och därmed måste ta lite betalt för just den delen...

Visst lite kan man betala för modeller en menyknapp bort istället för en halv dags letande mha google, skriva om formatet så att det passar simulatorn - men någon måtta får det ändå vara... samma med priset, hade de kostar en officepaket bort så var det väl inte så mycket att gnöla, men 50 papp och däröver... (och då pratar vi ändå inte om RF-simulatorer då om man skall få något alls användbart så är/var det norr om halv miljon kronor...)
Skriv svar