Konstruktionshjälp av detekteringskrets

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Konstruktionshjälp av detekteringskrets

Inlägg av Icecap »

En strömtrafo kan vara lite knepig av två orsaker:
1: Det rör sig om en puls på 50ms. Det motsvarar en ganska låg frekvens men ett förstärkersteg med schmitt-trigger funktion kan klara detta.
2: Ledningen som ska avkännas ska dras igenom. Detta kan vara ett problem eller inte, helt beroende på hur test-setup'en är.

Fördelen är att man har bra galvanisk isolering och ganska enkelt kan skydda mot överspänning osv.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Konstruktionshjälp av detekteringskrets

Inlägg av TomasL »

Finns öppningsbara trafos, så man behöver inte bryta nånting, 0,5ms motsvarar 2 kHz, borde inte vara några problem att hitta trafos eller tänger för detta.
Eftersom det handlar om relativt stora strömmar 2-3A så får man en hyffsat bra utsignal från en trafo, vilket gör att det blir synnerligen enkelt att skapa en krets som indikerar detta. (typ en schmitttrigger och en bistabil vippa, kostnad max en tia eller så (förutom strömtrafon/tången och nätdel.)
Joshen
Inlägg: 17
Blev medlem: 20 april 2019, 07:27:50

Re: Konstruktionshjälp av detekteringskrets

Inlägg av Joshen »

Det jag ser som problem med trafodelen är storleken och att jag kommer behöva detektera på 8-16 kanaler
Men intressant lösning iaf
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Konstruktionshjälp av detekteringskrets

Inlägg av TomasL »

Tja trafon är väl 15x15x15 mm typ.
tingo
Inlägg: 285
Blev medlem: 17 maj 2017, 17:55:40
Ort: Oslo, Norge

Re: Konstruktionshjälp av detekteringskrets

Inlägg av tingo »

Joshen skrev: Hur känslig är en optopoplare för ESD mm på inkommande ledare? Dessa kan komma att hanteras mindre varsamt. Hur skyddar man dessa enklast i så fall.
En optokobler (LED på inngangen) er ganske resistant mot ESD - du trenger normalt ikke tenke på det.
Men - mange optokoblere tåler ikke så høy revers-spenning (altså spenning inn med feil polaritet) på inngangen - sjekk datablad. Løses enkelt med en passende diode i anti parallell med lysdioden.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6950
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Konstruktionshjälp av detekteringskrets

Inlägg av Marta »

Den tilltänkta opton har två motriktade LED's för att kunna anslutas utan tanke på polaritet, så problemet med backspänning finns inte. Absolut inte någon diod parallellt med denna.

Framspänningsfallet var lågt, så 330R istället för 270 kan användas som förkoppling. 1k parallellt för att minsska risken att den glimmar till är bra att ha.

Testa det på vero, funkar det stabilt så är det klart, om inte får det kompletteras utifrån hur det blev.
Joshen
Inlägg: 17
Blev medlem: 20 april 2019, 07:27:50

Re: Konstruktionshjälp av detekteringskrets

Inlägg av Joshen »

Ska göra färdigt mitt förslag och få till att testa det på bänk senare när jag är klar med att testa bil på testbana hela dagarna

Vissa komponenter finns ju bara som ytmonterade har ni något förslag hur man bäst testar det på vero eller liknande.
Jag har dåliga erfarenheter... är ju inget proffs på lödning av ytmonterat heller iofs
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6950
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Konstruktionshjälp av detekteringskrets

Inlägg av Marta »

Allt som nämnts här finns hålmonterat.
Joshen
Inlägg: 17
Blev medlem: 20 april 2019, 07:27:50

Re: Konstruktionshjälp av detekteringskrets

Inlägg av Joshen »

Funderade tidigare att använda en tyristor för att driva och hålla dioden tänd.
Hade det varit ett fungerande alternativ istället för en SR grind?

Hur hade jag behövt sätta upp det istället i så fall?

För /nackdelar?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6950
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Konstruktionshjälp av detekteringskrets

Inlägg av Marta »

Håll fast vid SR-vippan, det är så det skall göras.

Visst, entyristor ger också självhållande egenskaper, men Du vinner absolut inget på det. Den kostar mera och det förbrukas mera ström när indikatorn är tänd för att få garanterad hållström. Det är en effektkomponent avsedd att styra kraftiga saker, inte något för logikfunktioner. Dessutom numera nog en aning på väg ut.

Vill Du tvunget prova så OK, men gör reseten med en knapp som kortsluter tyristorn. Inte en brytande som oupptäckt kan stå med dålig kontakt och pulsen bli missad.
Joshen
Inlägg: 17
Blev medlem: 20 april 2019, 07:27:50

Re: Konstruktionshjälp av detekteringskrets

Inlägg av Joshen »

Tack för svaret, var mest nyfiken, det fanns en tidigare lösning som använde Tyristor men den fick jag inte att fungera ändå.
Lite därför jag tänkte jag skulle kolla hos folk som faktiskt kanske vet vad dom håller på med och det måste jag säga att resultatet blev över förväntan

Tack igen, ska försöka testa att bygga en testsetup vad det lider

Några favoriter på var ni brukar handla komponenter mm, finns ju några att välja på men jag har egentligen bara erfarenheter från ELFA
Joshen
Inlägg: 17
Blev medlem: 20 april 2019, 07:27:50

Re: Konstruktionshjälp av detekteringskrets

Inlägg av Joshen »

Hej alla

Ni hjälpte mig att ta fram en indikeringskrets för ett tag sedan
Har pysslat med den en tag men märkte idag att det finns ett problem jag inte tänkt på

Utgångsläget här har varit att man försöker detektera en signal över ett 2.2ohms motstånd
Jag kom idag på att vi även skulle behöva kunna detektera signalen även om det är avbrott på motståndet
(används för en typ av "airbag squib" och man behöver kunna detektera signalen även om det är avbrott i squiben)

Nu blev det komplicerat för mig, hoppas ni har piggare hjärnor än jag denna kväll
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Konstruktionshjälp av detekteringskrets

Inlägg av TomasL »

Mät spänningen.
Joshen
Inlägg: 17
Blev medlem: 20 april 2019, 07:27:50

Re: Konstruktionshjälp av detekteringskrets

Inlägg av Joshen »

Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Konstruktionshjälp av detekteringskrets

Inlägg av TomasL »

Varför tar ni inte hjälp av en professionell konstruktör? Och får det riktigt från första början?
Som jag tolkar det, är det inget hobbyprojekt utan ett kommersiellt projekt, sannolikt på en av de få testanläggningarna för bilar vi har här i landet, sannolikt dessutom strax utanför Borås.
Skriv svar