Konstruktionshjälp av detekteringskrets

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Joshen
Inlägg: 17
Blev medlem: 20 april 2019, 07:27:50

Re: Konstruktionshjälp av detekteringskrets

Inlägg av Joshen »

Exakt vad och hur aktiveringen sker vet jag inte i detalj, men efter är det oftast avbrott ja.
Om det är mha glödning eller annan teknik vet jag inte så mycket om (skulle misstänka att det är något liknande som används i airbags, hur det nu fungerar)

Den lägre pulsen är för att kontrollera att systemet är intakt.

Kan dessa två optos utgångar kopplas samman eller riskerar man problem jag inte ser.

Än så länge snackar vi inte om så utrymmes begränsade komponenter men jag tänkte att jag nämner att utrymmet kommer att vara något begränsat, så har jag iaf informerat. (inga bestämda mått ännu men jag har behov av minst 15 kanaler totalt, så det kan bli stort fort)

//Johan
Joshen
Inlägg: 17
Blev medlem: 20 april 2019, 07:27:50

Re: Konstruktionshjälp av detekteringskrets

Inlägg av Joshen »

Extra fråga ang 5v

Nu är jag lite osäker på hur mycket en sån här krets skulle dra (har inte kommit så långt ännu) men om jag skulle använda mig av den spänning som finns tillgänglig (kan variera mellan 7.5-16V) beroende på test. Vilken typ av omvandling till 5V vore då att föredra? just nu har jag ingen kylfläns planerad, men det kanske blir att tänka om

Kan tänka mig att köra 4 eller 8 kretsar på en sp.krets beroende på vad dom kommer att dra, beror mest på ström och temperaturen

/J
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Konstruktionshjälp av detekteringskrets

Inlägg av Icecap »

Det finns fler olika switch-omvandlare och jag har använd R-785.0-0.5.
Den fungerar mellan 6,5V och 32V.

Strömförbrukningen beror såklart på exakt lösningsmodell men 500mA skulle definitivt vara nog anser jag.
Joshen
Inlägg: 17
Blev medlem: 20 april 2019, 07:27:50

Re: Konstruktionshjälp av detekteringskrets

Inlägg av Joshen »

Har grävt i ämnet avkopplingskondingar, vad behöver jag ha vid mina IC i detta fallet? hej vad mycket åsikter, men det beror ju på konstruktion
Det är ju inte direkt något stort arbete och växlande som kommer att ske i denna konstruktion.
Nästan bara vid detektering som vi byter läge.

Förslag? åsikter
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6931
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Konstruktionshjälp av detekteringskrets

Inlägg av Marta »

Värmen blir låg, behövs infen stor kylare. Skall saken endast användas korta stunder är kanske batterier bästa strömkällan. Det är ju bara några CMOS logikkretsar och LED's för indikering.

Det är bara att parallellkoppla utgångarna från två opto's.

Avkopplingskondingens rekommenderade storlek står i databladet för den valda spänningsregulatorn.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Konstruktionshjälp av detekteringskrets

Inlägg av Icecap »

Min standard för avkoppling är 100nF keramisk per IC. Har en IC fler matningar är det per matning som räknas.
De ska placeras rätt med korta ledningar osv.

Regulatorer ska avkoplas enl. datablad.
Joshen
Inlägg: 17
Blev medlem: 20 april 2019, 07:27:50

Re: Konstruktionshjälp av detekteringskrets

Inlägg av Joshen »

Det kommer förmodligen inträffa att kretsen är inkopplad hela arbetsdagar eller veckor om användaren inte stänger av sin utrustning.
Men om jag fattar det hela rätt så kommer inte värmen bli så hög även om jag kör detektering för 8 signaler?

Funderar på Optokoplare ILQ620 som har två korskopplade dioder inbyggt.


Håller på att cadda upp ett förslag, kan jag skicka det till någon intresserad för åsikter innan jag jobbar vidare
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Konstruktionshjälp av detekteringskrets

Inlägg av Icecap »

Beroende av hur din koppling ser ut - men som JAG ser den med CMOS-logik och optokopplar - kommer den största strömslukaren vara LED'na. Tänker vi moderna LED där 5mA räcker mycket långt som indikering blir det alltså max 40mA. Lägg till kanske 5mA för resten och du är i mål.

Det kan alltså totalt röra sig om 45mA & 5V = 225mW - vilket nätt o jämt kan värma en mindre fluga.
Joshen
Inlägg: 17
Blev medlem: 20 april 2019, 07:27:50

Re: Konstruktionshjälp av detekteringskrets

Inlägg av Joshen »

Skickar en länk på min nuvarande layout med vad jag tycker mig förstå vore en bra lösning.
Men då jag är lite osäker så får ni gärna ta en titt innan jag jobbar vidare på komplett ritning och så småningom en kretslayout

Något som är fel? Förbättringar? Tips?

https://easyeda.com/Joshen/squibdetector

//Johan
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6931
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Konstruktionshjälp av detekteringskrets

Inlägg av Marta »

Där skall nog även vara ett motstånd på kanske 1k över opton så den inte glimmar till allt för lätt. En rc-länk med sådär 100us tidkonstant mellan opto och vippa kan också behövas så den inte falsktriggar så lätt på störning. En liten konding parallellt med resetbrytaren om det är viktigt att den startar nollställd.

Bättre att göra plats på kortet för sådant och lämna obestyckat/byglat än att behöva kapa ledningsbanor och löda komponenter på baksidan.

Förekommer det långa sladdar som kan plocka upp störning? Störkällor?
Är uppgiften om 5V puls säker? Om spänningen kan dra iväg efter att tändaren brunnit av kan opton bli förstörd och måste skyddas mot detta.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Konstruktionshjälp av detekteringskrets

Inlägg av TomasL »

Eftersom det enbart handlar om pulser, så funkar det med en strömtrafo,
Då behöver man inte modifiera testutrustningen, och man påverkar inte DUT.
En komparator och en vippa tänder en lysdiod, vid lämplig nivå.
Joshen
Inlägg: 17
Blev medlem: 20 april 2019, 07:27:50

Re: Konstruktionshjälp av detekteringskrets

Inlägg av Joshen »

Det kommer att förekomma lösa sladdar (<0.5m) från mätpunkterna över våra 2.2ohm till kortet.

Om jag förstår det hela rätt så kommer de 5 volten från en strömdrivare på var sida av resistorn som genererar 5V över 2.2ohm

Hur stor konding behövs det över reset knapp för att få en automatisk nollning?

Vad gäller RC kretsen, där är jag osäker, ska det vara typ 1k mellan opto och pullup och en 0.1uF mellan pullup och GND?
Uppdaterat ritningen delvis för exempel.

Tack
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6931
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Konstruktionshjälp av detekteringskrets

Inlägg av Marta »

Med så korta sladdar är risken för störning minimal, funkar hörst sannolikt utan någon filtrering. Kretsen på utsidan av opto'n "flyter" och är jordfri. Sätt 10nF över brytaren för nollställning, det bör räcka.

Du skriver strömgenerator. Med 2R2 intakt så 5V, när det brunnit av kanske alldeles för många volt som kan skada opton. Det hade varit bra att veta maximalt möjlig spänning där.
Byt då 270R mot t.ex. 150+150 och sätt en 3V3 zener från deras mittpunkt till GND om där finns ett problem. 500µs är så kort puls att det skall till en hel del innan motstånd/zener skadas.
Joshen
Inlägg: 17
Blev medlem: 20 april 2019, 07:27:50

Re: Konstruktionshjälp av detekteringskrets

Inlägg av Joshen »

Om vi nu har en strömgenerator high side driver på ena sidan och en low side driver på ena sidan och vi inte vet vilken som kommer på vilken kontakt till vår opto. måste vi då ha en zener på varje inkommande ledare?

Försöker få reda på max spänning som kan bli via en kontakt
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6931
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Konstruktionshjälp av detekteringskrets

Inlägg av Marta »

Opton flyter utan jord. Det räcker med 1, men för polaritetsoberoende krävs två motriktade i serie. De skall absolut inte ligga mot jord, bara mellan de två ingångstrådarna.

Du skall nog också överväga Thomas alternativ med strömtrafo. Det blir en komparator som kan ta pulsen oberoende av polaritet om den skall vara okänslig för hur den ansluts eller träs igenom kärnan.
Skriv svar