Buffring av output pins samt tri-state för input [editerad]

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
havresylt
Inlägg: 60
Blev medlem: 5 maj 2014, 14:15:52
Ort: Uppsala

Buffring av output pins samt tri-state för input [editerad]

Inlägg av havresylt »

Jag håller på att bygga en programmerare för parallella EEPROMer, baserat på en Arduino Mega. Då jag vill kunna programmera flera olika chip, som inte har samma pinout, så behöver jag kunna konfigurera ett antal pins som antingen input, output, Vcc (5V), eller GND. Genom att sätta outputs till konstant 1 eller 0 kan jag förstås lägga på 5V eller GND i teorin, men detta blir ju väldigt begränsat vad gäller strömtåligheten. Så jag letar efter en lösning där jag, beroende på en uppsättning signaler, kan switcha pinnarna mellan arduino pinnen, GND, och 5V. Jag antar att detta kan göras mha nån slags transistorer eller grindar?

Strömmarna verkar ligga på typ 50mA typiskt (se t ex https://www.microchip.com/wwwproducts/en/AT28C256).

EDIT.

Som jag skriver nedan har jag förstått hur jag ska konfigurera input/output. Nu letar jag efter någon lösning där jag kan buffra output-pinsen samtidigt som jag kan sätta dem i tri-state för att kunna ha dem som input istället.
Senast redigerad av havresylt 2 februari 2020, 12:34:15, redigerad totalt 2 gånger.
mAVRick
Inlägg: 319
Blev medlem: 19 mars 2013, 12:43:43
Ort: Östersund

Re: Konfigurera pins in/out/Vcc/Gnd

Inlägg av mAVRick »

Kul projekt!
Men om du faktiskt vill/behöver få (E)EPROMMar programmerade, rekommenderar jag starkt att du köper en TL866II+ istället. Mycket bra och förhållandevis billig. Beställ från UK eller tyskland för att slippa postmords avgifter.
Det är fruktansvärt mycket jobb och 'uppfinna hjulet igen' att bygga egen programmerare. Lätt mer jobb än det är värt.
Men det går naturligtvis och OM du är mer intresserad av själva projektet än att faktiskt koka kisel, så finns det en del projekt på samma tema redan t.ex.
https://github.com/beneater/eeprom-programmer
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Konfigurera pins in/out/Vcc/Gnd

Inlägg av xxargs »

Bättre att köpa en färdig eprom-programmerare där de har löst allt sådant (i förmodligen custom-chip) - ofta kan de agera kretstestare också och det stora jobbet är inte som man kanske tror att få till elektroniken - utan få fatt på alla dessa tiotusentals olika programmeringsalgoritmer för alla möjliga existerande och fd. existerande tillverkare då ingen är den andre är lik utan bokstavligen beror på vilken generation kisel som det byggs på och där programmeringsspänningar skall kunna ställas in på närmast mV-nivå i precision. tex en del EEprom-baserade minnen så är det en hel repertoar med olika kommandon och noga timing i ordningsföljd innan de kunde låsas upp för bränning, eller läsa ut dess ID etc. ...

det var länge sedan man kunde köra generisk 20 ms bränntid per byte och 25 Volt på VPP på en 2704 eller 2708-EPROM, sedan fanns det väl 25-serien med både + och - spänning för att fungera...
havresylt
Inlägg: 60
Blev medlem: 5 maj 2014, 14:15:52
Ort: Uppsala

Re: Konfigurera pins in/out/Vcc/Gnd

Inlägg av havresylt »

mAVRick skrev:Kul projekt!
Men om du faktiskt vill/behöver få (E)EPROMMar programmerade, rekommenderar jag starkt att du köper en TL866II+ istället. Mycket bra och förhållandevis billig. Beställ från UK eller tyskland för att slippa postmords avgifter.
Det är fruktansvärt mycket jobb och 'uppfinna hjulet igen' att bygga egen programmerare. Lätt mer jobb än det är värt.
Men det går naturligtvis och OM du är mer intresserad av själva projektet än att faktiskt koka kisel, så finns det en del projekt på samma tema redan t.ex.
https://github.com/beneater/eeprom-programmer
Jag är absolut medveten om att detta inte är den lättaste vägen till att få EEPROMar programmerade, och det är lite därför jag vill göra det :) Jag har faktiskt utgått lite från Ben Eaters projekt i det här (har byggt typ den han har där), och tänkte att det kunde vara kul om man kunde generalisera det lite. Jag är fortfarande relativt nybörjare på elektronik och såna här projekt är fantastiska för att lära sig mer...
Senast redigerad av havresylt 23 oktober 2019, 19:04:47, redigerad totalt 1 gång.
havresylt
Inlägg: 60
Blev medlem: 5 maj 2014, 14:15:52
Ort: Uppsala

Re: Konfigurera pins in/out/Vcc/Gnd

Inlägg av havresylt »

xxargs skrev:Bättre att köpa en färdig eprom-programmerare där de har löst allt sådant (i förmodligen custom-chip) - ofta kan de agera kretstestare också och det stora jobbet är inte som man kanske tror att få till elektroniken - utan få fatt på alla dessa tiotusentals olika programmeringsalgoritmer för alla möjliga existerande och fd. existerande tillverkare då ingen är den andre är lik utan bokstavligen beror på vilken generation kisel som det byggs på och där programmeringsspänningar skall kunna ställas in på närmast mV-nivå i precision. tex en del EEprom-baserade minnen så är det en hel repertoar med olika kommandon och noga timing i ordningsföljd innan de kunde låsas upp för bränning, eller läsa ut dess ID etc. ...
Bättre och bättre... Enklare möjligen, men betydligt tråkigare ;)
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Konfigurera pins in/out/Vcc/Gnd

Inlägg av xxargs »

Visst, vill man spendera tid på detta och se att det fungerar så varsågod - Jag gjorde också egen programmerar och handasseblerade koden för det för Eprommar runt första halvan av 1980-talet och det berodde inte på av nyfikenhet utan för att kommersiella alternativen startade på typ 25 papp och uppåt (vilket med dagens pengar skulle bli runt 59000:- och uppåt), inte ens gymnasieskolan jag gick i hade programmerare utan det fick man snickra ihop själv av nöd och tvunget...
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Konfigurera pins in/out/Vcc/Gnd

Inlägg av prototypen »

Även jag har byggt med en massa strömbrytare och nätaggregat och fått det att fungera.

Protte
havresylt
Inlägg: 60
Blev medlem: 5 maj 2014, 14:15:52
Ort: Uppsala

Re: Konfigurera pins in/out/Vcc/Gnd

Inlägg av havresylt »

Fick detta som tips av en kollega. Vad tror ni om detta? Hur kan jag mångfaldiga detta på effekivast vis? Jag antar att jag kan hitta de flesta av dessa komponenter med flera instanser i en IC.
IMG_20191024_161750.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
havresylt
Inlägg: 60
Blev medlem: 5 maj 2014, 14:15:52
Ort: Uppsala

Re: Konfigurera pins in/out/Vcc/Gnd

Inlägg av havresylt »

Kom av mig lite men har nu tagit tag i detta igen!

Hittade denna: http://www.ti.com/product/L293D
Den buffrar upp till 600 mA vilket räcker många gånger om. Enda nackdelen är att de fyra kanalerna är kopplade två och två vilket innebär att jag bara kan använda två, och behöver köpa dubbelt så många. Är det nån som känner till om det finns nån liknande line driver med tri-state där alla kanaler kan tri-stateas oberoende?

Kan detta vara enklaste/kompaktaste/billigaste sättet att åstadkomma detta, eller är en customlösning likt den i förra inlägget bättre?

Väldigt tacksam för hjälp!
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18358
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Konfigurera pins in/out/Vcc/Gnd

Inlägg av 4kTRB »

AVR har löst det på ett sätt
https://microchipdeveloper.com/8avr:ioports
havresylt
Inlägg: 60
Blev medlem: 5 maj 2014, 14:15:52
Ort: Uppsala

Re: Konfigurera pins in/out/Vcc/Gnd

Inlägg av havresylt »

4kTRB skrev:AVR har löst det på ett sätt
https://microchipdeveloper.com/8avr:ioports
Hittar inte riktigt nån information där som är relevant för detta?
havresylt
Inlägg: 60
Blev medlem: 5 maj 2014, 14:15:52
Ort: Uppsala

Re: Buffring av output pins samt tri-state för input [editer

Inlägg av havresylt »

Har grävt lite mer nu och hittat följande:

https://www.onsemi.com/products/power-m ... ed/ncv7719

Den kan ge upp till 0.55A per output, och har 8 utgångar som kan kontrolleras via SPI. Dock är det småttigt (SSOP), och inte jättebilligt (€4.1/st jag behöver 5 stycken för 40 pins). Himla nestligt att 74HCT126 som är så billig inte ger mer än 20mA.

Någon som har nåt annat tips?
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18358
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Buffring av output pins samt tri-state för input [editer

Inlägg av 4kTRB »

Kan du inte montera 74hct126 i piggyback?
Skriv svar