Byta kondensator i avfuktaren

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mexa
Inlägg: 14
Blev medlem: 23 oktober 2019, 12:39:47

Byta kondensator i avfuktaren

Inlägg av Mexa »

Hej på er

Har en avfuktare som vanligtvis står i krypgrunden, det är en Wood TDR36S.
Upptäckte nu att fläkten bara går på lägsta hastigheten och att själva elmotorn blir väldigt varm
men den snurrar lätt när man pillar på den.

Misstänker då att kondensatorn är kass, det är en CBB61 C61 1,2µF 50/60Hz 450VAC

Problemet är att jag inte hittar exakt en sådan, måste det vara exakt en likadan?
Har ni kanske några tips om en kondensator som bara fyller samma funktion?

Infästning och anslutning kan jag fixa till om det inte är samma.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Byta kondensator i avfuktaren

Inlägg av Icecap »

Ett par faktorer är viktiga:
1: Spänningståligheten. En mycket viktig faktor! Den ska klara MINST 450VAC! Tål den mer är det alldeles OK - men det ger ingen säkerhet mot att den blir nött med tiden ändå.
2: Kapacitansen. Den är relativ viktig. Kan man få den rätta är det bäst men en 1,5µF duger rimligt säkert också.
Användarvisningsbild
Berrabongo
Inlägg: 601
Blev medlem: 3 oktober 2006, 15:17:12
Ort: Solna

Re: Byta kondensator i avfuktaren

Inlägg av Berrabongo »

Mexa
Inlägg: 14
Blev medlem: 23 oktober 2019, 12:39:47

Re: Byta kondensator i avfuktaren

Inlägg av Mexa »

Tack för era svar!

Tyvärr går det inte att beställa just den kondensatorn där, vet ej varför.

För övrigt har jag testat vidare lite....
Fläkten har två hastigheter och jag får den att gå dessa två olika hastigheter beroende på vilken kabel jag kopplar in. Men den går för långsamt och motorn blir väldigt varm nästan direkt. Har öppnat upp motorn men kan inte se något fel, den snurrar väldigt lätt. Även mätt lindningarna och de verkar ok.

Kopplade även bort kondensatorn, fick då hjälpa den att komma igång men sen var det ingen skillnad.

Är det inte bara i uppstarten som kondensatorn fyller en funktion? Börjar bli osäker på vad problemet är egentligen......
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Byta kondensator i avfuktaren

Inlägg av Icecap »

Kondensatorn skapar en fasvridning av strömmen i motorn - och motorn är i grunden en 2-fas motor. Så är kondensatorn inte med rätt värde men (som de blir med tiden) ett för lågt värde kommer motorn inte att rulla runt.
Mexa
Inlägg: 14
Blev medlem: 23 oktober 2019, 12:39:47

Re: Byta kondensator i avfuktaren

Inlägg av Mexa »

Aaah, ok

Då tror vi att det är den iaf då, toppen.

Gäller bara att hitta en ny rackare!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32772
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Byta kondensator i avfuktaren

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Parallellkoppla ett par kondingar så du får samma värde. 1µ + .22µ ger precis du söker. Kolla BHIAB eller Electrokit!
Mexa
Inlägg: 14
Blev medlem: 23 oktober 2019, 12:39:47

Re: Byta kondensator i avfuktaren

Inlägg av Mexa »

Ja ha, kan man göra så också! Det var ju bra men har lite svårt att hitta rätt. Finns ju tusen olika sorter, trodde jag skulle ha en typ som heter motorkondensator men där finns det inte mycket att välja på.

Var inne i garaget och rotade fram ett par olika ventilationsfläktar, inga av dessa verkar använda sig av en kondensatorn. Hur kommer det sig, varför behövs det bara ibland?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32772
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Byta kondensator i avfuktaren

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Polypropylenkonding 450V skrev någon. Kollar Electrokit och Bhiab ... det var som sagt glest med lämpliga kondingar.

Du har en tråd som kan heta något i stil med KOMPONENTAKUTEN där man efterlyser enstaka komponenter.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Byta kondensator i avfuktaren

Inlägg av xxargs »

Motorkondingar är lite speciella med låg inre resistans (för minimal egenuppvärmning), självläkande när transienter på elnätet gör att det blir genomslag i dielektrikumet och skall inte börja brinna eller skjuta serpentiner när de bestämmer sig för att gå sönder - utan är helt enkelt att kapacitansen minskar allt mer... de var väldigt länge av MP (metalic paper) då man ansåg att kolmängden som bildades när pappret brändes igenom av en genomslag var betydligt mindre än med plastfolier och därmed mindre risk för överledande kolbryggor.

Har du kollat befintliga kondingens kapacitans - så att det inte annat fel som kortsluten statorlindning i motorns lindningshärva.

är värdet ungefär som den märkta värdet så är det inte kondingen det är fel på, typ...

kondingens roll är viktigaste för själva starten och när motorn väl snurrar så kan kondingen göra att effektfaktorn blir bättre under drift och motorn går med lite mindre förluster än utan konding.

När du säger att motorn blir varm - _hur_ varm blir det ??? - småmotorer av den typen kan gå nära brännheta (~50 grader C) utan att det för den skull är någon fel på denna
Mexa
Inlägg: 14
Blev medlem: 23 oktober 2019, 12:39:47

Re: Byta kondensator i avfuktaren

Inlägg av Mexa »

Tack för ett uttömmande svar!

Har inte kollat befintlig kondings kapacitans, vet inte hur man gör. När det gäller motorlindningarna så har jag mätt resistansen. Resultat: mellan nolla o lindning 1 = 315 ohm, nolla o lindning 2 = 265 ohm och mellan lindning 1 o 2 = 155 vilken känns konstigt, borde inte det vara oändligt? Mätte upp det precis, bara mätt mellan nolla och lindning innan.

Ang värmen så blir den så varm att det inte går att hålla i den efter knappt 60sek.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Byta kondensator i avfuktaren

Inlägg av breflabb »

Om du lossar på kondensatorn och resistansmäter, vad får du då?
Det har hänt att kondensator har blivit motstånd,högohmig sådan.
Och då lär det gå varmt
Mexa
Inlägg: 14
Blev medlem: 23 oktober 2019, 12:39:47

Re: Byta kondensator i avfuktaren

Inlägg av Mexa »

Ja du, vet ej om det är jag som är helt inkompetent eller vad det beror på.
Men jag fick olika resultat varje gång jag mätte, allt från 2,5M ohm till oändligt.

Kontrollmätte på andra saker vilket gav förväntat resultat men på just kondisen blev det lattjo.....
Mexa
Inlägg: 14
Blev medlem: 23 oktober 2019, 12:39:47

Re: Byta kondensator i avfuktaren

Inlägg av Mexa »

Nu hade jag både tid och anledning till att läsa på hur man mäter upp en kondensator.
Visade sig att min multimeter hade den funktionen, tänk om jag gjort detta direkt istället....

Resultatet blev 152nF, kontrollmätte på en hel kondensator till en annan fläkt vilket stämde med angivet värde
så jag borde gjort rätt.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Byta kondensator i avfuktaren

Inlägg av breflabb »

152nF? Det är en hel de upp till 1,2µF. Så det kanske inte är så konstigt att det inte fungerar
Skriv svar