Byta kondensator i avfuktaren

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Byta kondensator i avfuktaren

Inlägg av xxargs »

Mexa skrev:Tack för ett uttömmande svar!

Ang värmen så blir den så varm att det inte går att hålla i den efter knappt 60sek.
det där låter dock inget vidare - drifttemperatur runt 50 grader C eller så (om motorn blir så varm alls) bör ta uppemot en halvtimme eller så innan tempen har stabiliserat.

Att det är ej beröringsbart varmt redan efter 60 sekunder tyder att det är något riktigt dåligt inne i motorn - sådana motorer brukar vara impedans-skyddade, vilket innebär att de kan stå med låst rotor i obegränsad tid utan att bli för varma eller riskerar att bränna rotor eller orsaka brand... vilket är närmast ett krav för grejor som skall in i krypgrunder/i ventilationsanläggningar med med mer eller mindre icke existerande underhåll eller övervakning - och gäller också olika fellägen som tex. att kondingen inte fungerar längre (en förväntad åldringsmekanism)
Mexa
Inlägg: 14
Blev medlem: 23 oktober 2019, 12:39:47

Re: Byta kondensator i avfuktaren

Inlägg av Mexa »

Ja, detta med att elmotorn blir så jäkla varm var bland det första jag reagerade på. Det är mer exakt rotorn som blir så varm, först iaf. Märkte det när jag hade isär den.

Men tror du inte att en trasig kondensator kan orsaka detta då? Men visst, tycker själv att resistansen som jag mätte upp tidigare borde vara högre mellan de två lindningarna.
Skriv svar