Är det värt att ta reda på några gamla UPS-batterier?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Är det värt att ta reda på några gamla UPS-batterier?

Inlägg av Glenn »

Det finns massor av idiotiska regler för avfall och hur det fpr transporteras.

Det är nog problemet här. Jag vet att vi har specialtillstånd för att frakta beg UPS-batterier på jobbet tex.

Ska man gå efter lagens korkade bokstav så är det olagligt att ta soppåsen hemma och sätta den i bilen och köra till soptunnan 50m bort.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Är det värt att ta reda på några gamla UPS-batterier?

Inlägg av Tekko »

Ja snart hittar dom väl på att man ska ha ADR för att frakta hem mat från affären också.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6091
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Är det värt att ta reda på några gamla UPS-batterier?

Inlägg av Biker »

samt med förmyndare från socialen
jpalsson
Inlägg: 143
Blev medlem: 20 juli 2012, 13:14:41

Re: Är det värt att ta reda på några gamla UPS-batterier?

Inlägg av jpalsson »

xxargs skrev:om man gillar att bära och transportera så för batterier som kommer vara skrot inom 2 år så... - dock är det väldigt mycket regler kring transporter av blybatterier om du har företagsmössan på och kan bli personligen straffansvarig som förare för transporten om inte alla frakthandligar är skrivna och körorder utfärdade samt välförpackat, lastsäkrat och håller sig inom viktgränserna innan körningen påbörjas (när detta gicks igenom när jag jobbade för ett större företag så blev man alldeles matt över alla regler och förordningar som fanns - och personlig straffansvar mitt i allt detta!!)

som privatperson så skulle jag säga inte mer än max 3-4 batterier per transport om de är under 36 Ah och inte mer än 2 batterier om de är större, då vid stopp och inspektion av polismyndigheter annars kan misstänka blystölder...

Kort sagt det är för mycket besvär kring det hela för att vara värt det om batterierna kommer från en utfasad/skrotad UPS
Jag är inte orolig, det här gäller en liten UPS där den totala batterivikten är ca. 170kg och där batterierna liknar de som används i larmsystem.
De som inte jag vill ha (dvs. majoriteten) tar ju Eaton med sig.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Är det värt att ta reda på några gamla UPS-batterier?

Inlägg av svanted »

testade min gamla UPS med skrotade eatonaccar, trodde de var döa då den stått utan laddning i typ ett år,
men f-n de levde och t.o.m. drev en 2kW kupévärmare i typ en timme :D
Xoffis
Inlägg: 293
Blev medlem: 31 maj 2014, 19:13:37
Ort: Ingelstad
Kontakt:

Re: Är det värt att ta reda på några gamla UPS-batterier?

Inlägg av Xoffis »

Enligt databladet du länkade så är ju livslängden 3-5 år vid 25C och 5år vid 20C så ifall de är 7 år gamla har de nog gjort sitt?
jpalsson
Inlägg: 143
Blev medlem: 20 juli 2012, 13:14:41

Re: Är det värt att ta reda på några gamla UPS-batterier?

Inlägg av jpalsson »

Glenn skrev:Det finns massor av idiotiska regler för avfall och hur det fpr transporteras.

Det är nog problemet här. Jag vet att vi har specialtillstånd för att frakta beg UPS-batterier på jobbet tex.

Ska man gå efter lagens korkade bokstav så är det olagligt att ta soppåsen hemma och sätta den i bilen och köra till soptunnan 50m bort.
Samtidigt är det nog bra ändå att de som ska hantera UPS-batterier får någon form av
utbildning, mycket energi i stora batterier.

Jag såg en gång en större UPS på ett sjukhus med ett stort hål i sidan, i princip såg det ut som att något exploderat.
Det visade sig att när UPS:en anlänt till sjukhuset hade vaktmästarna tagit emot den, missbedömt tyngden och på något sätt tippat den
så att batteripolerna gått in i väggen, dvs. konstruktören hade inte förutsatt att detta skulle hända och därför låg batterierna lösa på hyllor.
jpalsson
Inlägg: 143
Blev medlem: 20 juli 2012, 13:14:41

Re: Är det värt att ta reda på några gamla UPS-batterier?

Inlägg av jpalsson »

Xoffis skrev:Enligt databladet du länkade så är ju livslängden 3-5 år vid 25C och 5år vid 20C så ifall de är 7 år gamla har de nog gjort sitt?
Ja, när du säger det har du helt rätt, det hade jag missat.
Men jag vet att jag sett siffran 8 år också nånstans i samband med sökningar.
Skriv svar